I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Proteinpulver eller Gainer

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Groupie

2011-02-03 20:26

Proteinpulver eller Gainer

Tjee folket.
Jag gymmar 3-4 gånger i veckan. Vill gärna gå upp i vikt, i muskler då självklart. Har redan gått upp lite på kanske ett halvår, med hjälp av Triple Protein.

Ska jag köra på Protein eller gainer? Eller kanske båda? Inget?

Jag vill INTE bli tjock, som vissa säger att man kan bli av gainer.



2011-02-05 12:28
det är beronde på hur mkt du tränar, hur intensivt och hårt du tränar och vad du äter generellt.

Äter du nyttigt och tränar jämnt då kan du köra gainer. Gör inte som alla andra gör.. Missbruka inte pulvret.
Groupie

2011-02-05 13:44
Tänkte bara köra på rekomenderad dos efter träning.


2011-02-17 09:55
jag kör bägge två! kör såhär på ett ungefär, 2-1,5h före träningen käkar jag en måltid. sedan tar jag en proteinshake ungefär 30min innan träningen. Anledning till att jag väntar över 1h är för att det tar ungefär så lång tid för maten att passera tunntarmen där proteinsyntesen sker, och proteinpulvrets effekter blir mycket bättre på "tom mage"! kroppen kan ta emot runt 20g protein på 2h (vad jag har hört) så det är bäst att hålla sig till rekomenderad dos som du sa.

anledningen till att ja tar proteinpulver innan träningen är att ja inte ska känna den där hungerkänslan efter det hårda passet på gymmet när reserverna börja ta slut;)

sedan direkt efter gymmet tar jag en gainer med protein och kolhydrater som bidrar till snabb återhämtning av musklerna. kör själv 5 dagar i veckan så återhämtning är viktigt. sedan 1h och uppåt efter träningen käkar jag en måltid igen.

jag har haft svårt o öka i vikt, har ökat från 54 till 63kg nu på snart 4 år (3år kamsport, 2 år gym), dels för att jag inte ätit tillräckligt men även för att jag brukade ta proteinpulvrena fel. Drack det tillsammans med maten och då "stjäl" maten pulvrets effekt och mycket av det går till spillo.

sedan ditt val med triple protein tycker jag är en bra start, tycker den är riktigt god (innehåller inte ens aspartan!).

sen folk som blir tjocka av gainers, dessa personer ligger troligen redan på kaloriöverskott (får i sig mer kalorier än dom förbrukar per dygn) och att sedan börja med gainer, det är klart man blir tjock. gainers är för oss som har problem med att gå upp i vikt och tränar mycket.

som sagt, proteintillskott i samband med träning är bra. sedan om du har svårt o öka i vikt, så kör på gainer också. ifall du redan är överviktig och vill gå ner i fett men öka muskler ska du inte käka gainer:P
om du vill ha ett absolut svar på ifall du ska ta gainer eller ej så ska du räkna kalorier men det har jag aldrig orkat gå in på då jag anser att det har gått för långt då. en gainer har 300kcal o uppåt...

aja hoppas detta hjälpte!
 Haters gon' hate...
Groupie

2011-02-17 18:32
Tack för svaret!
Jag kör protein varje dag till frukost, oavsett om jag ska träna samma dag eller ej.
Gainer kör jag endast efter träning, (inom 30 minuter).
Har inte kört såhär länge så vet inte om det gör resultat.

Men att maten "stjäl" pulvrets effekt visste jag inte, ska jag sluta ta det till frukost alltså?


2011-02-18 10:04
Alltså käkar du en rejäl frukost så kommer det proteinet tas upp av kroppen, ifall du även dricker en shake då så kommer kroppen inte kunna ta tillvara på allt protein du får i dig (en shake är uppbyggd efter kroppens förmåga att ta upp näring på tom mage), utan då blir det bäst att fördela intaget under dygnet än att ta "allt på en gång".

Shakens effekt blir ju maximal på tom mage då det bara är den som tas upp då.
Så jag hade inte tagit en shake i samband med mat, men hittar du inget bättre tillfälle så e de ju bättre o få lite extra protein på morgonen än inget alls, även om det inte är det optimala.

så blir det för krångligt, kör på som det är. du tar ju redan gainer efter träningen och det är ju bra för tillväxt o återämtning!
 Haters gon' hate...

2011-02-18 10:05
shake = rekomenderad dos av proteinpulver

lät lite skumt där:P
 Haters gon' hate...
Groupie

2011-02-18 15:20
Glömde tillägga att inte min frukost är så rejäl, ett par mackor + musli eller nått, men jag kör på som nu då.
Tack för visat intresse ;)

Poet

2011-02-22 15:27
Vad är the pros and cons med proteinpulver vs gainer?

Och hur ställer sig vanligt soyapulver emot dessa två?
At the gates of Eternity...
Groupie

2011-02-22 19:07
Passar vidare frågan till Kaal.

Producent

2011-03-30 16:40
börja med kreatin iställe
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2011-04-04 20:18
Klipp ut från kolozzeum forumet (stavning), allt du behöver veta om att göra din träning effektiv genom EAAFX och proteiner, samt kosten och hur mycket kalorier du bör äta etc, står även om du behöver gå ner i vikt.

2g-3g protein per kg kroppsvikt varje dag

När/hur och hur mycket proteinpulver bör jag inta?

Det beror på vilken/vilka effekter du skall använda ditt/dina proteinpulver för.

a. Att få en akut förhöjd proteinsyntes
När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt proteinpulver skall man inte ha ätit mat en timme innan, eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver.
Hur mycket?
20g räcker. Mer är inte bättre i detta syftet.


b. Att dryga ut det dagliga behovet av protein som står beskrivet ovan i punkt nummer 3
När?
När man som helst vill. Helst i kombination med tex kolhydrat och fett, dvs med en måltid.
Hur?
Drick det ensamt, helst på icke tom mage. Men det spelar ingen större roll. Kompletta måltider med många makronutrienter(protein, fett eller kolhydrat) är dock alltid att föredra.
Hur mycket?
I princip hur mycket som helst.

När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?

När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt EAA skall man inte ha ätit mat en timme innan(helst längre tid), eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver. Det är väldigt viktigt att det är på tom mage, annars finns det en risk att man inte ut någon effekt av sitt EAA. Det beror också på hur tom ens mage är och vad exakt som definierar tom mage. Dricker man sitt EAA med en måltid kan man dock räkna med att effekten av EEA:t blir negligerat med resten av måltiden.

Äta(komplett måltid) ---> En timme(helst mer) ---> EAA ---> (Styrke)träning ---> EAA ---> 30 till 60 minuter ---> Äta mat(komplett måltid)

En komplett måltid skall vara de makronutrienter(protein, fett och kolhydrat) du nyttjar och helst en minimumdos av 30g protein, en större mängd kcal är att föredra intill träningspasset i din kompletta måltid.
Hur mycket?
10g räcker. Mer per gång är inte bättre i detta syftet.

Har du svårt att gå upp i vikt?

Detta är bland de vanligaste problemet man stöter på hos styrketränande individer tillsammans med svårighet att gå ned i vikt (ironiskt va?).

Innan man påstår att man inte kan gå upp i vikt måste man först sätta sig ned och kolla igenom sitt kostschema samt hur mycket kalorier man ska få i sig per dag för att en viktuppgång ens ska vara möjlig.

Det gör man lättast genom att läsa och ta till sig denna text som jag skrivit

Kalorier – Kalorier är ett mått på den energi du får i dig genom att äta ett visst livsmedel. Korrekt benämnt heter det kilokalori och förkortas kalori (kcal). Det är helt enkelt en benämning på hur mycket energi de finns i maten. En kcal uttrycker den energimängd (värme) som behövs för att höja temperaturen på 1gram (1ml) vatten 1° från 14.5° – 15.5°(Celsius).
 

2011-04-04 20:18

Energibalans - Äter du mer energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du upp i vikt. Äter du mindre energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du ner i vikt och äter du lika mycket energi (kalorier) som din kropp förbrukar kommer du du ligga i energibalans och varken gå upp eller ned i vikt - så enkelt är det. Ett kilo kroppsfett innehåller cirka 7000 kalorier så för att tappa 1 kg fett behöver man under en viss tidsperiod förbränna ca 7000 kalorier mer än man äter. Ett överskott respektive underskott på cirka 500 kalorier är lagom för en stabil viktuppgång respektive viktnedgång.

Basalmetabolism - BMR (Basic Metabolic Rate) är den energi som kroppen förbrukar när man är vaken men vilar, alltså bara genom att hålla sina olika organ fungerande, som t.ex. hjärta och lungor. Den är beroende på vikt, ålder, längd och kön och olika för olika personer, här nedan följer en uträkning som man kan använda för att få reda på sin ungefärliga BMR.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66,5 + 962,5 + 960,576 - 169,375 = 1820,201
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Energibehov – En människas energibehov påverkas av flera faktorer. Ålder, kön, längd, muskelmassa, hur mycket man tränar med mera. Genom att räkna ut sin BMR (Basic Metabolic Rate) och sedan multiplicera denna med sin aktivitetsfaktor (Där 1.2 avser en dag på soffan och 2.0 avser en elitidrottares vardag) får man oftast fram ett rätt så exakt värde.

I exemplet nedan har jag valt en man på 79.5kg, 179cm lång och är 22år gammal (byt ut mot era stats).

66.5 + (13.75X 79.5kg) + (5.003 X 179cm) – (6.775 X 22år) = 66.5 + 1093 + 895 – 149 = 1905 kalorier + aktivitets faktor 1.4 = 1905 X 1.4 = 2667. 2667 är det kaloriintag du ska ligga på om du vill bibehålla din vikt och träna samtidigt.

Vill man öka i vikt lägger man på ytterligare 500 kalorier utöver detta så att din kropp har ”råd” att lägga på sig lite muskler - vilket ger slutsumman 3167 kalorier.

Vill man gå ned i vikt tar man bort 500 kalorier vilket ger slutsumman 2167 kalorier.

Jag rekommenderar dock aldrig någon att börja "grisbulka", alltså överäta bara för att man snabbt vill gå upp vikt till vilket pris som helst. Likadant som vid en hälsosam viktnedgång är det bäst att skynda långsamt.
Här är mina bästa tips för de som tycker det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier om dagarna.

Byt ut mini, lätt eller mellanmjölken mot standardmjölk.
Ät hela ägget och inte bara äggvitan
Använd mer olivolja i din kost (som salladsdressing, drick rent etc)
Ät mer nötter i alla dess former
Ät färre men större måltider så att du verkligen är hungrig inför varje måltid
Ät 2-4 skivor grovt knäckebröd till alla dagens måltider
Använd riktigt smör på brödet
Ät mycket fet fisk
Använd stardprodukter på allt (filmjölk, creme fraische, grädde)
Skippa potatis och ät mer ris, pasta, bulgur
PWO
Fairing's KCG R2 Xtreme
White flood
Man bodyoctane
V12
v12 magnum
Nitroxpand
EAA FX

Jag kommer börja med EEA innan träning och köra protein efter träning, då EEA gör att du orkar mer under träningspasset.
 

2011-04-04 20:35
Nu drog jag till med en del info, men rekommenderar proteinpulver och EEA. Mesta delen av träning ligger på tekniken, kosten och sömnen. Att låta musklerna villa ut, så att du inte kör varje muskel varjedag, då tar runt 4-6 för en core muskel att vill upp sig helt.
 
Poet

2011-04-14 03:18
En lite OT fråga, jag bryr mig inte riktigt om att gå upp i vikt. Men starkare vill jag definitivt bli. Kör på proteinpulver. Främst efter träningarna.

Ska jag fortsätta med det eller bör jag även komplettera med gainers för återhämtningens skull?
At the gates of Eternity...