I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Poet

2010-12-21 01:20

Svart bälte

Jag håller på att göra en bucket list (nej jag är inte döende hehe) och en sak jag alltid önskat att jag borde ha gjort var att jag borde ha fullföljt en kampsport där jag skulle ha nått min egen topp. Jag har alltid varit lite smått motståndare av "pyjamas" kampsporter då jag inte varit riktigt hype på det här med GI's, lära sig att räkna på japanska/koreanska och att "bli ett med alltet". Men jag tänkte fan att jag vill nu ha ett svart bälte och jag kommer jobba hårt nu! :)

Så jag tänkte fråga er på Whoa, någon som har ett bälte i någon kamsport? Vilken då? Hur länge har du kört? Själv tänkte jag köra hårt på BJJ eller kanske judo då jag alltid haft en liten fascination för de sporterna :)

Love!

At the gates of Eternity...
Admin

2010-12-21 13:14
Nej, men hade jag inte slackat så mycket de senaste 1,5-2 åren hade jag (om jag räknar rätt) varit aktuell för svartbältesgradering i taekwondo i vår eller nästa höst. Har tränat i fem år ungefär. Innan jag började trodde jag att jag var för gammal (ungefär som i lågstadiet då många tyckte att de var för gamla för att börja spela fotboll när de var nio år eftersom klasskamraterna började när de var sex. Vad är det för jävla press vi har/hade på oss egentligen?) och jag hade aldrig varit särskilt intresserad av kampsport. Men det var riktigt kul. Är fortfarande. Fr o m nästa termin ska jag försöka lägga in en riktig jävla satsning på att få det där svarta. Lite som din bucket list :) Men det kommer kräva tålamod. Samtidigt har jag börjat bli intresserad av att testa nåt annat också.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2010-12-21 13:45
Låter kul! Hoppas du tar det! Håller med dig om att det är konstig press man har hehe. Kampsport skiljer ju sig, finns många i bland annat UFC som är 40+ och inte bara är aktiva, utan även sjukt duktiga.

Vad är det för andra grejer som fångat ditt intresse om jag får fråga? Kampsporter eller annat intresse?
Admin

2010-12-22 13:51
Andra kampsporter rent generellt. Ingen specifik stil egentligen utan bara ett intresse av att testa på en annan stil. Kanske nåt som inte påfrestar höften lika mycket ;) Nej, men möjligtvis något som är mer närkamp/självförsvar än som nu, då det är mycket intensitet och höga sparkar. Det jag är nyfiken på är att lära mig mer grepp egentligen. Visst finns det inom taekwondo men det är ju långt ifrån det primära vi sysslar med. Sen skulle det också vara kul att testa lite redskap för skojs skull, hehe. Även thaiboxning är lite intressant. Lite likt det jag sysslar med nu men en tillräcklig tweak.

Det enda jag egentligen inte är sugen på är mma. Mest för att det är för populärt just nu och verkar dra till sig lite för många våldstörstande nötter för att det ska vara kul (baserat på vad folk jag känner har sagt).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2010-12-22 14:08
Yeah tae-kwon do är ju inte fullkontakt och därmed tyvärr inte så nyttigt om man nu tyvärr skulle hamna i en riktig fight. Däremot är ni sjukt snabba och flexibla!

Det där med att MMA skulle attrahera galningar är nog ingen trend som gått upp eller ner hehe, allt beror på klubben man drar till. Man måste se vad det är för tränare också och vilket sorts folk han/hon attraherar.

Grepp så hade jag nog rekomenderat SW, BJJ eller judo. SW finns det dock inga bälten i.
Admin

2010-12-22 14:18
Vad är SW? BJJ har jag också tänkt på. Det där att taekwondo inte är fullkontakt är iofs lite sanning med modifikation. Finns två organisationer, ITF och WTF, varav den senare är fullkontakt (den man ser i OS). Finns en mängd andra skillnader också. Men det där handlar ju främst om själva tävlingen. Träningen är som i de flesta andra kamsporter en hel del mot mitsar etc och då är det full kraft. Tävla har jag testat (det gör ont även om det inte är fullkontakt kan jag säga, hehe), men det var inget för mig. För mycket väntan och jag kände ingen större kärlek till att stå där på mattan.

Jag tror nog att de flesta MMA-klubbar sköts bra men att sporten föregås lite av sitt rykte.

2010-12-22 15:34
Evolution, SW betyder submission wrestling. Påminner väldigt mycket om bjj tävlingsmässigt. Enda som skiljer är att man tävlar utan kimono & vissa regler.

Själv sysslar jag med sw, bjj & mma mestadels men ibland händer d att jag halkar in på boxning & thaiboxnings pass.
You're misusing the word 'ho'. It's an interjection used to call attention to a destination, not an object, as in 'land ho' or 'westward ho'.
Poet

2010-12-22 16:46
Evolution: Hehe ok, sorry :) Som gammal kickboxare så träffade man alltid på en och annan föredetta tae-kwon do practitioner. På träningarna så var det alltid samma sak, de var snabba som fan, men alla slag och sparkar var riktigt veka. Plus att de höll guarden vid sina bröst :S

Att MMA har ett rykte om sig är ju tyvärr pga hur det såg ut i sitt utvecklingsstadie. Som typ UFC i början... katastrofalt. Inga viktklasser, man fick ha skor och nästan allt var tillåtet. Folk har fortfarande den bilden kvar av det. Men mycket har ändrats.

Kid Karma: Nice, vad har du för bälte i BJJ? Och hur länge har du tränat de?

2010-12-22 21:45
har kört lite över 2år & fortfarande vitbälte. inte pga att jag är fullständigt värdelös utan har inte vart hemma när det varit gradering. Känns fel att vara vitbälte när man ser folk hemma som är på samma nivå som en själv blir graderade. Men hoppas på att få mitt blåa snart. men som dem säger: svart bälte är vitbältaren som aldrig gav upp =)
You're misusing the word 'ho'. It's an interjection used to call attention to a destination, not an object, as in 'land ho' or 'westward ho'.
Poet

2010-12-22 22:38
Haha ballt uttryck! :)

Sen är ju det där med svartbälte väldigt individuellt. Finns de som fått svart bälte efter 2 eftersom de haft "snälla" coacher. Sen finns det de som fått kämpa i 7-10 år innan de fått sitt svarta bälte.

2010-12-23 07:44
BC99
Var hade du tänkt köra BJJ? Du bor i Malmö väl?
Formerly known as BobbyBlingBling
Admin

2010-12-23 10:30
BC99:

Det verkar vara individuellt beroende på klubb. Har hört talas om klubbar som i stort sett bara kör mönster och grundteknik. Alla är uppställda och följer instruktören typ. Knappt någon kontakt. Vi kör långt ifrån det.

Samma sak med bälten. Gäller iofs alla kampsporter skulle jag tro. Finns en kille på klubben som kommit från en annan klubb och för han tog det 3 år att få svart. För snabbt har han insett nu i efterhand. För oss har det gällt minst 5 år, numera 5,5 om jag inte räknar fel (man måste träna 1 år innan man kan få försöka gradera till svart från bältet under, i övrigt gäller minst ett halvår). Och nu för tiden är det svårare åtminstone inom ITF att gradera. Sedan 1-1,5 år tillbaka finns numera nationella graderingskrav och klubbarna får inte gradera till svart bälte själva utan det måste ske inför instruktörer utifrån (nån speciell kommitte skulle jag tro). Tidigare var det klubbarna som själva bestämde lite som de ville. Det innebär att det var lättare att ta svart för bara 2 år sen.

Håller med om det du säger om MMA. Skulle jag hitta en liten klubb eller ännu hellre någon som bara vill ha någon att träna med skulle jag lätt testa det. Jag gillar inte riktigt att träna i stora grupper. Blir så trångt. Kanske därför jag tröttnat lite på min träning också, det har blivit så många som tränar.
Poet

2010-12-23 12:32
Nonbei: Tänkte köra på Fightzone på KFUM. Tränaren där fick sitt bälte av en av Vieira bröderna :) Vart tränar du? Finns det något annat ställe du rekomenderar?

0:18 in i klippet ser du han huvudtränaren.

Evolution: Sant där, det varierar verkligen från klubb till klubb och tränare osv. Sen är det ju svårt också det där med bälten. Jag ser inte nödvändigtvis ett svart bälte som om man skulle vara bättre, snarare att ett tecken på att man dedikerat sig till sporten och visat hängivenhet. För det finns ju liksom vitbältare som kan ta svartbältare.

Håller med dig, för stora grupper så blir det anonymt. Jag gillar där tränaren har koll på ens utvecklingen och kan coacha en till att bli bättre. Lycka till.

2010-12-23 17:36
aah Seidl, han är en riktigt bra coach kan jag säga. har stått o coachat mot honom. tyvärr gick det inte till min fighters fördel men men, jäkligt trevlig lirare iaf. Om du ska träna bjj/sw i malmö/lund trakterna kolla även upp Leo Neves bjj & Jason Brudsviks klubb. (tror den heter lund mma lr nåt liknande)

ja alla är ju inte Bj Penn lr Gunnar Nelson som båda fick sina svarta på 3år. rätt imponerande=)

2010-12-23 22:44
BC: Kör hos Stephan =) Är dock skadad just nu med en bruten tåled....
Tränar mest SW och MMA nu, håller även nybörjarpass ibland på MMA'n.
Har blivit alldeles för lite BJJ på senaste, får ta upp det mer efter skadan är läkt, kommer ju massvis med tävlingar till våren.
Har du varit där och tränat något än?
Poet

2010-12-23 23:07
Kid: Tror till och med BJ fick sitt på två år hehe, helt sjukt :) Tack för tipset.

Nonbei: Usch, hoppas du repar dig snart. Vart håller du till?

Jag har tränat på Fightzone några gånger, men saknar tyvärr pengar till att börja. Inte bara träningsavgiften som måste betalas, utan även pengar för gi, handskar och skydd. Så det blir en hel del :(

2010-12-24 00:05
Är tillbaks på mattan i mitten av Januari om allt läker som det ska.
Jag kör på Fightzone här i Malmö, kanske inte framgick av mitt förra inlägg =)
e du lång o har big-ass hair? Tränade med en stor kille, typ brottare?
Poet

2010-12-24 10:20
Haha ja, jag har är lång, spinkig och har stort afro :) Jag brukade komma dit med en flintskallig kille och annan stor (100+ kg) brottare. Bra observerat :)

Jag vill så sjukt börja men saknar tyvärr pengarna. Önskar de hade typ en avbetalningsplan!

2010-12-24 11:30
Då har jag nog hållt nåt striking-pass som ni var på och tror vi har sparrats på SW'n =)
Poet

2010-12-24 17:58
Stor säkerhet :) Jag har ju träffat dig en gång tidigare för längesen, men antar att du (precis som jag) ser annorlunda ut än den gången för 6 år sedan haha

2010-12-25 09:13
haha ja det stämmer, shit! Festen i industriområdet va?
Poet

2010-12-25 11:16
Yes sir! :)

2010-12-27 19:37
Jag tränar Kali Sikaran (fillipinskt) sen drygt ett år tillbaka har bara tagit mig till andra graden (där 5 motsvarar svart ung.).

Riktigt roligt och mångsidigt, ibland lite för mångsidigt då man inte riktigt blir "proffs" på nått men jävligt all round.

Ska absolut sattsa på "svart" men är ju en bit kvar. Hade f.ö. inte tränat nått innan så jag var en sen nybörjare =)
Mabuhay!
Poet

2010-12-29 04:09
Oh, Kali! Ser riktigt fett ut, mitt ex tranade eskrima. Verkade ballt :)

Lar man sig att slass utan pinnen/pinnarna ocksa? Finns det sparkar involverat?

2010-12-30 17:50
Kali, som är ett annat ord för arnis eller escrima, betyder helt enkelt filipinsk fighting och det finns massa stilar inom det lite som kung fu.

I min stil (kali sikaran) tränar vi.
single stick, double stick, sikaran (filippinsk muay thai ung.), panantukan (filippino boxing), daga (kniv), kadena de mano (närkontaktsfight, lite som wing chun) och dumog (grappling)

riktigt roligt är det!

här är en demo som visar en del av stilen

http://www.youtube.com/watch?v=1p7475qHXcw
Mabuhay!

2011-01-05 00:06
jag har tränat taekwondo i 2.5 år, fick rött bälte innan jag slutade hösten 2009. riktigt rolig kampsort som innefattar de flesta aspekter! om man nu har en tränare som inte enbart är inriktad på sport/tävling och bara lär ut sparring. vi körde även sparring såklart...

slutade dock pga kassa höfter:/ men kör en del själv på säcken när jag har tid!
 Haters gon' hate...
Poet

2011-03-06 11:57
Kaal: Tråkigt att din kropp sa emot. Speciellt om du liksom var på rött, som att stupa vid mållinjen. Hoppas du kanske kan plocka upp det men i lite saktare takt?

Själv har jag gjort min research och det blir nog judo för mig snart. Blir billigast så. Önskar som sagt att det blev Fightzone och BJJ där, men det kostar som fan :(
Poet

2011-08-31 20:52
Så! Made it happen! Har inhandlat två gi's. Har kört open mat den här sommaren och började formellt med riktigt BJJ igår :)

Blev Frontier i Rosengård, med Bobby Sundel som coach. Passade min ekonomi bra.

Hur har det gått för er andra? Any progress? :)
Admin

2011-09-01 15:33
Ska köra en nysatsning på taekwondon i höst. Körde lite lätt uppbyggnad under sommaren men har inte kört nåt på en månad nu pga resa och sjukdom. Har varit lite till och från i ungefär 1,5 år nu men nu finns det ett sug. Frågan är bara hur höfterna kommer klara det. En anledning att jag tappade sugen innan var att de kändes trötta och överbelastade. Funkar det inte är det tråkigt, men då får jag väl hitta nåt som inte belastar de delarna lika mycket.
Poet

2011-09-01 16:00
Eller kanske ändra kost och metoder att träna? Brukade ha stora problem med mina anklar, brukade stuka de hela tiden. Men har byggt upp muskulaturen kring de med diverse övningar och av att åka longboard haha
Admin

2011-09-01 16:06
Kosten är nog inte större problem. Äter ganska nyttigt, mestadels vegetariskt och lite fisk, gillar inte feta såser eller sånt heller. Känns ganska svårt att fucka upp en sån diet :) Är iofs rätt svag för glass, hehe.

Men jo, träna upp muskulaturen är det som gäller. I lugn och ro, försöka få en bättre stabilitet i riktigt höga sparkar, bättra på balansen etc. Det är mitt stora mål den här terminen, samt att få tillbaka vigheten igen.