I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

la liga - obalanserat?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2010-12-18 23:25

la liga - obalanserat?

ok, medveten om att barca å real är i en klass för sig måste jag ändå fråga ngn här som är mer insatt i spansk fotboll än jag själv: är la liga helt obalanserad eller hur är övriga klubbar egentligen? vart fundersam när jag läste följande:

Segern var Barcelonas tionde i rad och laget har nu tagit 43 av 48 möjliga ligapoäng och har målskillnaden 51–9. Real Madrid ligger fem poäng bakom med en match mindre spelad.

/http://www.dn.se/sport/fotboll/barcelona-lekte-hem-derbyt-1.1229507

vad säger ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-18 23:34
Så otroligt jävla tråkig liga, faktiskt.
Bitches Ain't Shit

2010-12-19 00:31
Så otroligt jävla tråkig liga, faktiskt.

Kunde inte sagt det bättre själv. Samma sak med Serie A.
"Jag kom ihåg att jag bara glömde ditt namn"

2010-12-19 12:20
Följde la liga ganska mycket för ett par år sedan, och klyftan mellan de två stora och resten har tyvärr blivit lite väl stor. Förr kunde Valencia, deportivo, sevilla, villareal osv vara större hot.

Dock, rent underhållningsmässigt är la liga lätt den bästa ligan, fortfarande. Dock saknar den ofta dramatik och inramning.

Rappare

2010-12-19 12:30
Tacka fan för Premier League. Typ den enda ordentliga fotbollsligan som finns, förutom Allsvenskan då hahahah :D
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Groupie

2010-12-19 14:37
Tycker ändå 2 bottenlag i la-liga är roligare att se på än tex. Milan vs Inter

2010-12-19 16:50
La liga är ett 2lagsrace från början till start, jättetråkigt.

PL äger!
Rädda en ko, ät en vegetarian!

2010-12-19 21:35
verkar som mina farhågor stämmer då! trist.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2010-12-19 22:34
alltid dom 2 som vinner ja, men fighten om de andra platserna då?

2010-12-20 23:06
Folk klagar på att Barca och Real är för överlägsna, men PL har vunnits av United, Arsenal, Chelsea, förutom Blackburn en gång, någonsin! Och senaste åren har det varit Chelsea eller Man U, så varför gnäller alla? Iofs större poängskillnad i La liga, but still!
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2010-12-21 12:21
Haha ja men det är skillnad när Barca och Real rycker i november och PL är oftast spännande hela vägen. + att i PL finns det ändå ett par lag som kan störa topplagen, som Spurs, City, Everton osv. I spanien tappar sällan Barca eller Real poäng, och vinner alla matcher med 3, 4, 5-0.

Man vill ju ha lite spänning! Man ska sitta på nålar under matcherna, inte luta sig tillbaka och vänta på att målen ska trilla in och matcherna är avgjorda efter en kvart.

2010-12-21 16:48
Beror väl lite på hur man ser på saker och ting. Ska man se till ligavinnare, och göra en jämförelse mellan de större ligorna i Europa så ser respektive ligas olika lagvinnare, de senaste tio säsongerna ut så här:

De senaste 10 årens olika lag som vunnit Serie A, en gång eller mer: Inter, Roma, Juventus & Milan

De senaste 10 årens olika lag som vunnit La Liga, en gång eller mer: Valencia, Real & Barca

De senaste 10 årens olika lag som vunnit Premier League, en gång eller mer: Arsenal, Chelski & United

De senaste 10 årens olika lag som vunnit Bundesliga, en gång eller mer: Bayern München, Dortmund, Bremen, Stuttgart & Wolfsburg

De senaste 10 årens olika lag som vunnit Eredivisie, en gång eller mer: PSV, Ajax, Twente, AZ

Summa summarum: Det är ganska få ligor där det är ett flertal lag som kämpar om slutsegern i slutändan. Tyska (och italienska) ligan får isf ses som de jämnaste, trots att det egentligen varit Bayerns decennium. När det gäller den holländska är det eg ett tvålagsrace även där, även om Twente och AZ slagit sig in de senaste 2 åren.

2010-12-21 21:42
Ja, den spanska ligan är tråkig. Mellan ettan och sexan skiljer det 17p, medan i PL så är avståndet 7p. Kan inte heller hålla med om att det är den mest underhållande ligan, i min bok behövs det dramatik för att göra en liga underhållande, inte som nu bara jämt när Real möter Barca (om vi stryker den senaste matchen).

2010-12-21 22:20
i min bok behövs det dramatik för att göra en liga underhållande,

Word!!!
Groupie

2010-12-22 00:28
Enligt er är alltså tyska ligan den bästa?

2010-12-22 01:08
ggg..

Kan inte svara för PontyOne, men nej, anser inte att den tyska ligan är bäst. Var fick du det ifrån?

Dramatik är en del av många ingredienser. Även fast det går hand i hand med kvaliteten på ligan, såklart. Tror Barca hade vunnit PL, men glappet ner till lagen nedanför (Real borträknat) hade aldrig varit så stort som det nu kommer bli (säger jag utan att vara synsk). För att ta ett exempel: Möter ex. Man U, något lag som inte klassa som storlag ex. Everton på bortaplan, så vet man att de kommer få en tuff match och ingen blir direkt förvånad om Everton vinner, så är inte fallet i La Liga.

Min tes är att PL är både den bästa och mest underhållande ligan. Bästa pga: Bara kolla hur det gått i CL de senaste åren, även fast de inte vunnit så har många lag gått långt, ex 3/4 lag i semi härom året. I år är alla lag vidare till åttondelen m.m. Och utan att ta ut saker på förhand, så tror jag att PL ganska så lätt hade vunnit mot vilken liga du vill, om alla lag hade mött varandra i dubbelmöten, alltså ettan mot ettan osv..

Men men nu är jag lite "färgad" då jag håller på Arsenal, och om jag t.e.x. hade hållit på "mer än en klubb-Barca" så hade jag säkert skrivit att la liga är bäst och sökt argument för att styrka det ( även om det hade varit djävulskt svårt att hitta några! ;)) .
Groupie

2010-12-22 11:01
Kasstro, jag köper dina argument :), men många säger att la-liga är sämst bara för att det endast är 2 lag som vinner, i listan såg vi att det inte var många ligor som hade flera än 3 vinnare.

2010-12-22 13:39
Kasstro; du är en klok herre :).

I slutändan spelar det ingen roll vilka som vinner, det är vägen dit som ska vara rolig!
Moderator

2010-12-26 00:16
Håller med kasstro i mycket! Diggar inte La Liga, oerhört tråkigt att se ligan göras upp mellan Barcelona och Real Madrid, och varje år önskar man att det finns en jävla uppstickare som kan spränga sig in. Men tyvärr lever den drömmen bara i knappt tre månader innan den dör.

Jag är väl också lite partisk, har alltid gillat brittisk fotboll och tycker det är underhållande att se på vissa lag i Championship också. Troligtvis för läktarkulturen, och även passionen och hjärtat som vissa spelare har. Sen är väl lag från Premier League generellt mer namnkunniga än La Liga? Har väldigt svårt att känna igen spelare i spanska ligan, och tycker själv att jag känner igen de flesta i annat fall.
Sen är jag väl inte som många andra och mest är ute efter mål i massor, snygga klackar och finter. Utan gillar den mer fysiska fotbollen, galna tacklingar och rivalitet. Så är väl kanske mer så att den engelska fotbollen tilltalar mig mer helt enkelt.
time isn't wasted when you're getting wasted .