I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-08-28 21:59

Zlatan till Milan

Zlatan Ibrahimovic är klar för AC Milan. Det offentliggjorde klubbens vicepresident Adriano Galliani på lördagskvällen. På söndagen kommer han till Milano för att genomgå läkarundersökningen och sedan presenteras som en Milanspelare.

Förhandlingarna avslutades vid 20.30-tiden. En timme senare kom så det definitva beskedet.

– Vi har en överenskommelse om ett lån och sedan en lösen på 24 miljoner euro. På måndag genomgår han (Zlatan) läkarunderökningen och skriver sedan på för fyra år med Milan.
Annons:

På Milans hemsida står det ”Äntligen! Vår!”

Zlatan får åtta miljoner, nästan 75 miljoner kronor, om året för fyra år.

Till Milan Channel säger Zlatan:

– Jag är så glad, jag ser fram emot i morgon.

Ibrahimvoc anländer, enligt El Mundo Deportivo till Milano vid halvtvå-tiden på söndagen. På söndag kväll spelar Milan ligapremiär mot Lecce.

Strax efter halvfem på lördagseftermiddagen började slutförhandlingarna mellan Barcelona och Milan i FC Barcelonas kontorslokaler vid Camp Nou.

Strax före åtta kom Zlatan Ibrahimovic till anläggningen.

– Jag är här för att förlänga med Barça, sade han och skrattade, enligt italienska Gazzetta dello Sport som följer eftermiddagens händelser minut för minut.

Tre timmar senare var övergången klar. Nu saknas bara den officiella bekräftelsen på att Ibrahimovic lämnar Barcelona för Milan, rapporterar spanska och italienska medier.

Zlatans namn finns inte med i den trupp som Barcelona under förmiddagen presenterade inför söndagens ligapremiär.

– Ibra är inte med i truppen eftersom jag tror att det är bäst så med tanke på omständigheterna, sade tränaren Pep Guardiola på en presskonferens enligt Expressen på nätet.

– Men Ibrahimovic är fortfarande Barcelonas spelare, fortsatte han.

Sprickan mellan Guardiola och Ibrahimovic har blivit allt tydligare. Barcelonatränaren erkände på presskonferensen att han inte saknar skuld i turbulensen.

– Gjorde jag ett misstag med Zlatan? Självklart. Om det finns oro måste jag ha gjort något fel. Men det är jag som bestämmer här och även om jag inte kan göra mycket åt vad andra människor gör för val, så kan ingen ta ifrån mig beslutsfattandet här så länge jag är tränare för Barcelona, sade Guardiola.

Hur det blir om svensken trots allt blir kvar i Spanien, kunde han inte svara på.

–Om "Ibra" stannar hos oss får vi ta det då. Om han lämnar får vi agera utefter det. Jag försöker hålla mig lugn och tänka på vad som är bäst för klubben.

Klockan 16.30 i eftermiddag sätter sig Milan i ytterligare ett möte med Barcelona om Zlatan Ibrahimovic framtid, skriver italienska Gazzetta dello Sport.

Enligt Gazzetta dello Sport lånas Zlatan ut till Milan, som förbinder sig att köpa honom i slutet av säsongen för 30 miljoner euro, drygt 283 miljoner kronor.

– Zlatan skulle vara den största värvningen i år och han skulle bli en av de viktigaste spelarna i laget, om han kommer, säger Milans vicepresident Adriano Galliano till Expressen.

Enligt Gazzetto dello Sport skulle Zlatan kunna anlända till Milano redan på lördagskvällen, men det mest troliga är att han kommer vid lunchtid på söndagen.

Den svenske superstjärnans agent Mino Raiola sade i går till Sky Sport 24 att affären nästan var avklarad:

– Det finns ett avtal mellan Ibrahimovic och Milan. Kontraktet är mellan två och sex år, sade han då.

Länk till artikel i DN.

Detta har vi ju känt på oss de senaste dagarna, men ändå inte... Sjukt att han nu spelat/r för de tre största klubbarna i Serie A. Hur ser ni på detta?

Producent

2010-08-28 22:30
Bryr mig faktiskt inte så länge han levererar, bara han inte hånglar upp klubbmärket.
Lil_H..

2010-08-29 00:29
Biggest (pun intended) mercenary out there?
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2010-08-29 04:19
Pep är verkligen bra på transfers!!!!!!!!!
be the change
Poet

2010-08-29 04:34
För någon som inte är så fotbollsintresserad, vad gick snett för Zlatan i Barca?
At the gates of Eternity...
Admin

2010-08-29 10:21
BC99

Hans spelstil passade inte in i deras filosofi att spela fotboll på, han var lite för långsam, inte tillräckligt spektakulär och har nog ett lite för stort ego. Han lyckades ju dock bra i början och gjorde en del mål när han kom till klubben, problemet är att Barca-fansen inte bara vill att det ska bli mål utan vill att Messi ska krångla upp ett helt försvar, lägga bollen över huvudet, brygga en kaffe latte, vinka till publiken och sen faktiskt göra målet. Zlatan gjorde inte några jättespektakulära grejer, jag personligen tror att han hade kunnat erbjuda Barca en ny dimension på spelet om de hade försökt. Som när de blir mosade av Inter eller Chelski för att de är disciplinerade i sitt försvar så kan de använda långbollar med en bra targetspelare eller slå in crossar i boxen utan att behöva skicka upp Pique.

Men det är bara min åsikt, det är svårt att säga, Zlatan var inte okänd när han kom till klubben, Pep hade sett honom spela mycket innan och visste vad han var för spelare. Det där ryktet om bråk mellan honom och Zlatan känns inte helt omöjligt, för Zlatan gick för ungefär lika mycket som Ronaldo om man räknar med värdet av Eto'o och en sån dyr spelare kan inte ens ett köp-hejvilt-lag som Barca ha råd att misslyckas så fatalt med.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2010-08-29 11:42
Och Chygrinski!
be the change

2010-08-29 13:54
Misslyckandet är helt Peps. Han är alldeles för underkvalificerad för att coacha ett lag på Barcas nivå. Att man inte är lämpad som tränare i ett lag bara för att man var respekterad som spelare fick vi bevis på i somras under VM.. Han har haft det väldigt lätt i Barca tack vare deras spelarkvaliteter, men när han sätts på prov visar hans brist på rutin sig.

Jag tyckte det var ett konstigt köp/byte från början, men Zlatan levererade. Han gjorde 16 mål på de 23 matcherna han var i startelvan (0,696 mål per match, under sin första säsong dessutom), vilket kan jämföras med Villas 21 mål på 31 matcher (0,677).
Sen att Barca har Messi som är ett jävla monster är en annan sak.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
Moderator

2010-08-29 14:01
Det är riktigt dåligt av Barca faktiskt, eller Pep om man hellre vill det. Som JP sa, så skulle han kunnat ge en ny dimension i matcher (som t.ex. den mot Inter) där bollrullning framför mittfält inte fungerar. Även om Barcelona är ett bra lag som kan rulla ut i princip alla lag så behöver även dom bryta mönstret när spelet blir läst. Men, vi får väl se när Zlatan spelar jämte Totti om något år nu också, sen har han varit runt i Italien.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-08-29 14:22
Spelmässigt var det inget märkligt köp. Däremot så förstod man att det för eller senare skulle bli personliga konflikter just för Zlatan är en väldigt stark karaktär.
Poet

2010-08-29 18:23
JP: Tack för förklaringen. Så tror nu Pep att David Villa ska vara lösningen på allt?

2010-08-29 20:22
Synd bara att Serie A är så ofantligt tråkigt att spendera en helg på.

Men men...
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2010-08-30 12:08
som sagt tidigare här i tråden var säsongen i barca resultatmässigt väl godkänd, så lite trist är det att de redan gör sig av med zlatte. hoppas dock att det går bra också i milan, där känns ju plats i startelvan som rätt mer given iaf
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-30 17:13
ska väl fylla i lite också. den enda som får sticka ut från laget barcelona är messi. skulle nån ställa sig bredvid honom och vara en minst lika stor stjärna så sätter sig de flesta på tvären. annars är det mes que un club grejen för hela slanten, barca barca barca. sen har de inte utnyttjat zlatan heller, han spelar nog gärna på ett tillslag och tråcklar sig genom planen fram o tillbaka med ett konstant bollinnehav men han står inte längst fram och väntar på att bollen ska dyka upp så att han kan tåa in den a la etoo. han vill ju lira, och när det är uteslutande messi som får dribbla ett helt försvar så blir det tjafs när han vill göra samma sak.

det är min analys. tror att han kommer lyckas i milan. kanske inte hela vägen i Cl men väl till en scudetto.
Poet

2010-08-30 22:42
Mike: Var det därför Eto och Ronaldinho försvann från klubben, för att ge Messi mer utrymme?

2010-08-31 00:29
Ronaldinho och Eto'o rapporterades ta för stor "plats" i omklädningsrummet. Det finns en grupp i Barcelonas trupp som styr och ställer och kommer någon och stör dem, ja då uppstår problem.

Men som sagt, detta är bara rapporter och inget vi med säkerhet vet.
Poet

2010-08-31 13:11

2010-08-31 14:43
BC99
huntelaar var på väg redan innan zlatan ens var tilltänkt. nåja. och etoo-dinho grejen var som frost skrev mer fraktioner i omklädningsrum etc. messi var/är bästa polare med dinho om jag inte minns fel och blev fly förbannad och tom. "hotade" med att lämna barca i samband med dinhos flytt. det handlade mycket om rijkaard (deras dåvarande tränare) som inte kom överens med någon till slut.
Barcelona - mer än en skitklubb!
Poet

2010-08-31 21:10

2010-08-31 21:13
-----------------Zlatan--------------
Ronaldinho----Robinho-----Pato
-----------Gattuso-?????---------
?????????????????????????????
?????????????????????????????

Kan bli galet bra offensivt, Brasse samba haha
be the change

2010-08-31 21:40
Slöare fyra där fram får man leta efter :P

Skämt åsido, Pirlo eller Ambrosini ska in på det där mittfältet.

2010-08-31 21:53
JP,

vet inte om problemet är så mycket att zlatan är för långsam (även om han har ett par kilo muskler för mycket på sin kropp nuförtiden), problemet är väl snarare att han placerades i ett jävla fack och knappt tillåts röra sig (och på slutet väldigt sällan fick bollen när han väl kom i djupet). Nog för att zlatan (somsagt) inte är världens snabbaste, men likväl har han ju gjort ett flertal mål efter 30 meters löpningar (exempelvis mot Arsenal, men kanske främst i Juventus och sedemera Inter).

För den som såg Zlatan mot Milan var det uppenbart vad Barca nu går miste om tack vare Pep. Får Zlatan utrymme att vara mer än en mittförsvarsmagnet så sker också magi förr eller senare. Känns oerhört bittert att behöva ta orden "forza milan" i min mun, och lika bittert känns det att jag börjar ogilla laget "i mitt hjärta" (eller ja, dess inkompetenta tränare). Riktigt surt faktiskt med tanke på att man i Adriano dessutom fick en ytterback som kan slå ett inlägg (säga vad man vill om Alves, men någon beckham är han då inte).

Nåja, Pep lyckades öka crossbollsfrekvensen från 0.0001 per match till typ 0.6. Alltid något. Suck :(
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-31 23:42
Tycker Milan gör rätt.
Borriello är en bra spelare, men han är inte en renodlad striker. Han är inte bollpetaren som Inzaghi är. Huntelaar är en bra spelare som aldrig lyckats, kanske mest pga sin attityd.

I Zlatan får man en spelare som kan det italienska spelet, och har ett brett register. Det är en logisk värvning. Stärker man upp med Robinho så har man ett brett register med både avslutare och framspelare på varje position. Måste säga att Milan värvat bra helt klart.

Mest logiskt kanske vore sälja Borriello och satsa på en målis för framtiden för de pengar hans försäljning skulle kunna ge?

Angående ligan... Det handlar om Inter, Milan och Roma i år. Juventus verkar ha gett upp redan innan säsongen.

2010-09-01 18:58
presskonferensen i sin helhet. verkar va rätt kyligt med pep, eller "filosofen" som zlatte kallar honom haha.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2010-09-01 19:36
Så nu vinner Milan Serie A i år? Vad är Zlatans facit nu igen, han har väl vunnit ligan 8 år i rad i Europa?

Hur som helst, med värvningen av Robinho så ser Milan och Zlatan ut att kunna få en riktigt rolig säsong. Ronaldinho ser av första matchen (att döma av rapporterna) ut att ha fått en nytändning dessutom.

Tror inte det handlar om att Zlatan inte passar in i Barcelonas spelsystem. Han gjorde succe första halvåret och sedan satte en skada stopp om jag inte minns fel. När han kom tillbaka fixade han Arsenal och sedan var det frysbox. Pedro och allt vad de heter i all ära, men de är inte hälften så bra som Zlatan än.

Jag tror (och hoppas lite) på ryktet om att det skulle uppstått någon schism mellan Zlatan och Messi varpå Pep tog Messis parti.

Förstår fortfarande inte gullandet med Messi. Han är bra, men så bra? Nej. Och jag tvivlar på att han kommer gå till historien som en världens bästa någonsin.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-09-01 22:28
Världens bästa: Thierry Henry!

2010-09-01 23:51
....han som tittar på vädret

2010-09-03 02:03
Evo.

Med italienska ligan vet man aldrig. Inte så att det bara är prestationerna på plan som räknas om vi säger så. Men klart Milan ligger bra till, riktigt bra till. Kan dessutom Robinho tagga till så kan det gå ännu längre. Har dock aldrig gillat Robinho, känns som han aldrig tog steget från supertalang riktigt - men, han får gärna visa att jag har fel.

Eller ja, gärna. Är ju så illa tvungen att ta orden forza milan i min mun, även om det gör mig illamående varje gång. Ibraibra!
cry me a river!
--> thcrew

2010-09-03 10:32
Robinho är ett typexempel på dåliga klubbval. Man valde sätta honom i ett lag (läs: Real) där han inte fick en möjlighet utvecklas i lugn och ro, utan var tvungen prestera från dag ett. Sen sätts han i ett lag som inte motiverar honom (läs: City) för fem öre och där den givna plats han borde haft inte gavs honom. Utlåningen och spelet i inhemska ligan var enbart nyttigt för Robinho och ska han bli den världsspelare han har kapacitet bli så är det nu, eller aldrig. Och det vet han förmodligen om själv.

Finns fler exempel på supertalanger som aldrig riktigt blommade ut. Cassano är ett annat exempel.

2010-09-03 11:10
Frågan är nu om detta blir Zlatans sista europeiska klubb. Jag kan inte se fler klubbar som kan ha råd med honom (möjligen Chelsea) Innan han fyller 31.

Vad tror ni?
Poet

2010-09-03 12:18
Är 31 det officiella utgångsdatumet inom fotboll?

2010-09-03 12:59
Är 31 det officiella utgångsdatumet inom fotboll?

nja, enlig FIFA går gränsen vid 32. undantag: pippo

2010-09-03 13:14
Nja, men det är då han förmodligen har nått sin topp, eller är på väg ner för.
Poet

2010-09-03 13:28
Henke då? Han spelade tills han var 54 typ?
Poet

2010-09-03 13:33
Drogba: 32, och sinnessjukt jävla bra. men han är ju gud också iof..
"life's a garden, dig it."

2010-09-03 15:31
Undantag båda två.

2010-09-03 16:52
Är det verkligen det? Givetvis förlorar spelare i kvickhet med åren, men stora spelare (som förvisso i sig utgör undantag) tenderar ju att kompensera detta med spelförståelse etc. Det man inte har i benen får man ha i huvudet som det sägs.

Visst, 32 kanske inte är att betrakta som peakålder för en anfallare, men så länge de får vara fria från skador och kan (och vill) träna så är det inte direkt så att de nödvändigtvis är sämre spelare än vid 22-23 (om än väldigt annorlunda).

Owen är väl förövrigt ytterligare ett ypperligt undantag (även om just han hör till gruppen allt-för-skadebenägna-för-att-nå-sin-fulla-potential).
cry me a river!
--> thcrew

2010-09-03 19:05
mitt inlägg ovan var uttryck för sk. "humor". det finns vad jag vet ingen övre gräns

2010-09-03 20:01
Brassar har sitt utgångsdatum vid 26!

Skulle vilja påstå att äldre spelare (30 plus) som levererade/r är följande: Pippo, Drogba, Makaay, Raul, Milito, Forlan, Zidane, Giggs, Olic, Batistuta mfl...

Undantaget åldersmässigt är förstås målvakter, där många mognar och når sin peak betydligt senare än utespelare.

Poet

2010-09-03 20:29
Fast visserligen var min fråga ganska dum, då basketspelare och NFL-spelare har ungefär samma utgångsdatum.

Typ bara pingis-spelare som kan köra tills de är 50 år.

2010-09-03 21:14
Jag skulle vilja påstå att Ruud van Nistelrooy är det bästa undantaget:

Match/(mål)
PSV Eindhovenn 67/(62)
Manchester United 150/(95)
Real Madrid 68/(46)
Hamburg 13/(8)
Holland 64/(33)

Han är alltså 34år men hans mål per match facit har varit helt outstanding, out of this world.

2010-12-12 20:15
läge att uppa tråden lite nu efter 16 omgångar, då ibrakadabra gjort succé måste man väl ändå säga?

kommer efter en svår sista tid i barca, till en klubb som har stooora förväntningar, och totalt äger. hittills 9 mål och 7 assist i ligan, + flera i CL. ledningen i serie A känns väl rätt stabil för milan, men i CL åker de nog ut rätt snart...lite för ostabilt spel tycker jag.. vad säger ni?
Poet

2010-12-12 20:30
ja i Italien håller milan fullt ut men inte i CL som du sa. hoppas att chelsea får milan i åttondelen. när lottas åttondelsfinalerna i CL btw ?
Poet

2010-12-12 20:31
och Ibra är mannen helt klart :)

2010-12-13 08:23
Man fattar ju verkligen att Zlatan är ett jävla flygplan. Visst att han vann med Ajax och Barcelona, no surprises... men hans resultat i Italien måste ju vara nog för att skicka upp honom i omloppsbana rent mentalt. I synnerhet nu när det trötta gamla farbror-laget Milan börjar vinna och leder ligan så fort Zlatten valsade in på scenen.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!