I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Serie A inför spelarbegränsningar

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2010-07-03 11:26

Serie A inför spelarbegränsningar

Som en konsekvens av Italiens VM-fiasko kommer varje serie A-klubb nästa säsong bara tillåtas att ha en icke-europeisk spelare i truppen.

Det beslutade Italiens fotbollsförbund vid en omröstning på fredagen. Den tidigare begränsningen var två icke-europeiska spelare.

Men förändringen får kritik.
- Beslutet lämnar en bitter eftersmak eftersom det inte löser den italienska fotbollens problem, säger serie A-presidenten Maurizio Beretta till ligans hemsida.

Inter besegrade Bayern München i Champions league-finalen i våras utan någon italiensk spelare i startelvan.

Från DNs hemsida (länk till artikeln).

Åsikter på detta?
Är det rätt väg att gå, för att främja det egna ledet?
lev väl

2010-07-03 12:24
jag fattar inte riktigt. inter var ett bra exempel, de har ju massa argentinare och brassar i laget hur påverkar det de? kanske iof är många som bott i italien ett antal år så de kanske inte räknas in`?

men allmänt så är det väl till viss del bra att försöka gynna egna lovande spelare men jag tror bara kvaliteten på ligan kommer sjunka mer faktiskt.

2010-07-03 12:49
Precis så det funkar. Massvis med spelare som har dubbla medborgarskap för att kunna spela i det land där de hushåller.

2010-07-03 18:46
Jag tycker att det är rätt väg att gå. Bundesliga visar ju att det går att ha en sund liga där majoriteten av topplagen spelar med inhemska spelare.

Italiens landslagsproblem ligger i Lippis oförmåga att integrera de unga spelarna i spelsystemet innan VM.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Moderator

2010-07-03 19:10
Då är det väl bättre att införa regel om fler italienska spelare i truppen? T.ex. visst antal som ska ha spelat i klubben (eller i Italien) mellan åldrarna 16-20. Något åt det hållet, om man nu vill att klubbarna ska satsa italienskt.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-07-04 01:32
Idioti. Det kommer ju knappast komma en vårflod av lovande italienska spelare bara för att Serie A-lagen inte får lira med lika många icke-EU spelare.

2010-07-07 10:57
har svårt att se hur det här ska fungera. hade spelarna varit tillräckligt bra så hade de kommit fram i respektive lag ändå. enligt mig blir det kanske lite större bredd. det fanns ju spelare som lippi hade kunnat ta ut som hade satt lite färg på vm. cassano är ett exempel.

sen är det lite fånigt också, EUfrämjande trams, du kan ju alltid ha en koloni med rumäner i laget istället för italienare. om de nu skulle vara bättre/billigare etc.

2010-07-07 11:33
har svårt att se hur det här ska fungera. hade spelarna varit tillräckligt bra så hade de kommit fram i respektive lag ändå

Det är dock ingen självklarhet. En faktor som talar mot detta är tränarna och coacherna och hur villiga de är på att lägga ner resurser på sina unga, oetablerade spelare men som har potential att bli duktiga spelare för landslaget. Ta England som exempel. Deras coacher besitter taktiskt kompetens av hög standard men å andra sidan saknar de i stor utsträckning tekniskt kunnande och lärande för att gynna spelarnas utveckling. Det räcker inte med att man kan fotboll i huvudet, utan motoriken behöver också sin grad av stimulans.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2010-07-07 13:49
Engelska coacher och taktisk kompetens.. ? ;)

Jag anser det vara bra men jag anser inte att detta är problemet. Italien har en riktigt bra generation med fotbollsspelare som är födda runt 85-91 som alla borde vara kapabla till att ta platser i landslaget.

Italiens landslagsproblem ligger i Lippis oförmåga att integrera de unga spelarna i spelsystemet innan VM.

Där har du problemet, inte icke-eu spelare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-16 20:10
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2010-08-16 21:32
JastheCat
bra nu har du postat den i två trådar (minst).. tillför du något i tråden?

on topic
blev den här dealen av? eller blir den av? måste ju vara massor med lag som fått sälja någon eller några av sina bästa spelare. så alltså blev det inte av? jag är övertygad att om man är tillräckligt bra så kommer du fram ändå. alla talanger som inte får tillräckligt med speltid men är tillräckligt bra går ju på lån och sedan kanske de ratas till mindre klubbar i lägre ligasystem. visst kanske man missar några men det går inte att undvika oavsett regler.

arsenal (som jag kan) har utbildat en hel uppsjö med spelare som spelar regelbundet i premier league och senare tagit sig till landslaget via mindre klubbar. eftersom vi har bättre spelare på de positionerna så finns det inte plats till lite sämre spelare bara för att de är engelsmän. visst vill vi att våra engelsmän ska ta plats i arsenal MEN de måste tillföra något. och nu kommer dessa spelare fram; Wilshere, Walcott, Gibbs, JET, Frimpong och Lansbury håller alla på att slå sig in i a-laget genom bra låneperioder och försäsong. Några får antagligen ta en lånerunda till men ändå.

första steget bör vara (som Xtremesia påpekar) att integrera de spelare som redan finns och ge dem ordentligt med plats i landslag etc. dåliga exempel är lätt att hitta, att balotelli inte var med i truppen ens i vm är bara dåligt. det finns fler. england har samma patetiska strategi som tar med heskey som knappt är ordinarie i aston villa istället för den ordinarie agbonlahor, eller ashley young eller walcott (som var med och fick oumbärlig rutin förra vmet). alltid samma säkerhetstänk.. man spelar med green och james i målet istället för att spela med hart som enligt rapporter var bäst på träning. det finns spelare som platsar men som aldrig tar plats för de får bara chansen i helt onödiga träningslandskampsturnéer i asien.

sen borde både högmodiga engelsmän, arroganta fransmän, dryga tyskar, nationalistiska italienare och spanjorer och fotbollsförbund på både global och nationell nivå förstå att ett modernt VM är jävligt mycket tightare nu än vad det var för 15 år sen. Att stänga ute många spelare från de penningstinna ligorna är destruktivt som fan. Vill vi ha stora gap i kvalité mellan olika nationer så är det rätt väg att stänga ute icke-europeiska spelare från spel i de bästa ligorna.

och vad gäller 8/25 reglen så blir jag tokig om jag ska behöva se ett arsenal med bentley, upson, sidwell, muamba etc. istället för nasri, arshavin, vermaelen, van perise, Eboue, Rosicky etc. Fan vad osexigt!
Poet

2010-08-17 22:43
Kan någon förklara för mig varför det står i artikeln att de bara får ha två icke-europeiska spelare per lag, men Inter i nuvarande läge endast har nio europeiska spelare, av 29 spelare?

De kan väl inte alla ha dubbelt medborgarskap? Om nu så fallet är, vad fan spelar den här nya regeln för roll?
At the gates of Eternity...

2010-08-19 16:43
BC99
Den nya regeln innebär att man endast får värva 1 icke-eu spelare per säsong jämfört med det förra som var 2(?)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.