I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att träna sällan

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2010-03-13 15:14

Att träna sällan

Det har blivit lite styrketräning nu på sista tiden och har lite små ångest över det hela. Kan hände att det bara blir ca 1-2 gånger i veckan. Vill bara fråga om det är meningslöst då. Det måste ju vara bättre än ingenting och man "bygger" väl muskler fortare än vad man blir av med dom isf. Vad tror ni?

Jag gör alltså situps, armhävningar, lyfter hantlar och tränar på en boxboll

(Inlägget ändrat av Squirtle 2010-03-14 22:58:19)

2010-03-13 15:20
det kan aldrig vara helt meningslöst. vill du ser verkliga resultat så skulle du kanske tjäna på att vara lite mer seriös, men även om du bara tränar ett par gånger i veckan tror jag personligen att det bidrar till ett bättre välbefinnande. det är bra för ämnesomsättningen och du sover bättre.
Producent

2010-03-13 15:24
bättre o träna lite än att inte göra det alls...sen e väl det upp till dig själv va du vill ha ut av ditt tränade. Vill du bara må bra så 1-3 dagar i veckan helt ok. men vill man ha resultat så ska man väl vara på gymmet 4-6 gånger i veckan
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-03-13 15:29
Du bör minst träna 3 gånger i veckan om du vill se resultat. 2 gånger räcker om du vill bibehålla det du "har"

2010-03-13 18:34
Vill du bara må bra så 1-3 dagar i veckan helt ok. men vill man ha resultat så ska man väl vara på gymmet 4-6 gånger i veckan

Du bör minst träna 3 gånger i veckan om du vill se resultat. 2 gånger räcker om du vill bibehålla det du "har"

Ge mig gäääärna källa på det. Ni båda förstår väl att muskeluppbyggnad kommer från muskelnedbrytning? Dvs att jag kan lätt träna två hårda styrkepass i veckan och få ut lika mycket av det som dem som tränar fyra-fem gånger i veckan. Anledningen till att somliga väljer att träna oftare med större splitschema är inte för att de får _bättre_ resultat i slutändan utan snarare för att vissa känner att dem vill lägga fokus på endast en eller två muskelgrupper per pass. Att köra en två split (t ex bröst, axlar, triceps, mage/ben, rygg, biceps) är helt enkelt mer påfrestande att köra eftersom det kräver en hel del energi att orka bryta ner fyra muskelgrupper istället för en eller två under ett pass.

Till TS

Försök orka att köra två stenhårda pass i veckan så kommer även du få resultat. Det du ska ta dig tid till är att äta för det sägs vara 70% av hela proceduren, exklusive vila.

2010-03-13 19:13
har bara hört det av många, Men visst kanske räcker det om man kör extremt hårt två gånger i veckan. Men har svårt att tro det.. Har provat det själv och tycker inte det räcker.

2010-03-13 23:20
frankieLamps 1+

Kör två stenhårda helkroppspass med mycket basövningar. Och glöm inte sen att äta bra, det är det viktigaste.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-14 00:06
Max 2 muskelgrupper varje gång om du vill bli stor ( tex bröst och armar, mage och ben elr vfr inte rygg axlar)

2010-03-14 00:21
ät mer mat. du kan inte bygga muskler utan att ligga på ett kaloriöverskott dvs äta mer än du gör av med.

sen ser jag gärna att moffacurry visar någon källa på att man MAX kan träna 2 muskler per pass för att bli stor.
 www.myspace.com/thesircuz

2010-03-14 08:53
Dvs att jag kan lätt träna två hårda styrkepass i veckan och få ut lika mycket av det som dem som tränar fyra-fem gånger i veckan.

Ge mig gärna källa på det!
Att träna 2 hårda pass i veckan är inte alls bra då du mer förstör den muskelgruppen du kör än att bygga upp den, studier finns!
Har själv tränat på gym i över 2 år och jag kör ca 3-4 gånger i veckan, det jag kör kallas cirkelpass och jag kan lova att man bygger både snabbare och samtidigt får större ökning på vikterna än att köra 2 hårda pass i veckan.
Googla upp cirkelpass så förstår du vad jag pratar om.

Att köra 2 gånger i veckan är inte dåligt, men har svårt att tro att du kommer se något resultat överhuvudtaget.
Tänk på kosten, den är minst lika viktig som att köra på gym!

2010-03-14 09:16
Sircuz
Haha, han har nog inte en aning om vad han snackar om.
Att bli stor handlar om hur många repetioner du kör och hur mycket musklerna får vila, inte hur mycket du anstränger dom.

2010-03-14 16:45
Vilken attityd folk har...

Kanske formulerade mig dåligt, för en medelsvensson som vill bli i god form till sommaren är det ett bra tipps.

Sen självklart spelar det ju roll hur hårt och hur många set (och rep) man kör.

Jag brukar försöka att totalt ligga på 30 rep, så antigen 4 set med 7 eller 8 rep, eller 3 set med 10 rep. Sen får man ju köra så hårt man klarar. Det alltid bra att köra lite negativa rep också.

2010-03-14 18:21
Jag tränar inte på gym för att jag är inte ute efter att bli biff eller liknande. Tränar som sagt här hemma. Men om jag vill behålla mina muskler som dom är, kanske se/få lite mer resultat. Vad krävs det då tror ni?

Vi säger att jag börjar träna ganska hårt 2-3 gånger i veckan. Hur lång tid ungefär kan det då ta innan man ser eller känner minsta resultat? Pratar vi år?

2010-03-14 19:35
tha pimpius: hur snabbt man ser resultat är högst individuellt. dessutom har du inte sagt ngt om hur mycket du väger och hur vältränad du redan är. för att du ska se resultat måste du dock träna hårdare än du gör idag, eftersom dagens träning bara gör att du upprätthåller din form.

oavsett så är det jätteviktigt att du äter bra. som ngn sa, det står för allt mellan 50-85 procent av hela viktminskningen/ökningen. nu verkar ju inte du ha så höga mål, så jag säger inte du behöver gå på diet, men att träna och vilja se resultat och samtidigt äta skit går inte direkt hand i hand.