I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-01-20 21:23

Mjölkprotein

Jag jobbar i en skola och vissa dagar är lunchen så pass pissig att det knappt går att få i sig. Ofta innehåller maten knappt något protein alls.

Mjölken finns dock alltid så det jag brukar göra är att vräka i mig mjöl för att få i mig protein. Enligt förpackingen innehåller 1 dl 3,4 g, och ja burkar nästan få i mig en liter, dvs nerrundat 30 G Protein.

Men det känns på något sätt jävligt pissigt, och att jag inte alls fått i mig så mycket protein? Hur ligger det till om man jämför med att få i sig 30 gram protein från en kyckling.

Jag tränar styrketräning 5 dagar i veckan seriöst, hur mycket påverkar det att byta ut en lunch riktig mat, mot en liter mjöl och lite rivna morötter?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-20 22:40
äter du frukost, middag o kvällsmat? bara skolmaten som e problemet?
finns väl proteindrycker, annars tror jag säkert att en liter mjöl o rivna morötter går väldigt bra!

2010-01-21 08:29
Jag brukar käka yoghurt till frukost och kvällsmat. Lunch på skolan. Mellis på skolan (blir jävligt mycket mjölk där med).. Sen en Gainer efter träningen. Riktig middag hemma.

Så blir en jävla massa mjölk/yoghurt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-21 08:44
Varför inte köpa pulver och dra ner i mjölken?

2010-01-21 18:35
det är inte bra att dricka för mycket mjölk. okej att det innehåller mycket protein, men det finns en rad bättre proteinkällor. för att inte tala om hur mycket mjölksocker du får i dig.

2010-01-21 19:02
Jag har proteinpulver, men inte på jobbet. Även om proteinet inte är speciellt dyrt så är fördelen med skolmaten att den är helt gratis.

Hur min mage mår av all laktos är ovesäntligt här. Det jag vill veta är hur det påverkar imn träning inget annat. Eller hur menade du medoria?

2010-01-21 19:05
frukost: yoghurt
lunch: mjölk + rivna morätter
mellis: mjölk
middag: XXX
Kvällsmål: yoghurt

Hur överlever man på det?
Est. 1984

2010-01-21 19:59
laller: fast helt jävla oväsentligt är det inte. är du beredd att dricka hur mkt mjölk som helst även fast du mår dåligt av det? aja. visst det kommer påverka din träning bra, men det jag vill komma till är att det finns annat som kan påverka din träning bättre.

2010-01-21 20:11
Fidelis

Hahah du fick det o se jävligt roligt ut.

Snarare såhär:

Frukost: Yoghurt, fiberhavregryn, torkade aprikoser
Lunch: Ofta något riktigt, men ibland en jävla massa mjölk plus sallad
Mellis: Smörgåsar plus mjölk
Efter Träning: Gainer
Middag: Något riktigt, dvs kyckling/tonfisk, bulgur, plus sallad.
Kvällsmål: Yoghurt, fiberhavregryn, torkade aprikoser

Så det är klart det blir mycket mjölkprodukter. Men hursom helst så mår jag INTE dåligt utav det. Det jag däremot undrar är HUR DE PÅVERKAR MIN TRÄNING

2010-01-21 20:31
Ingeting, du skulle iofs kunna lägga in något annat som kvällsmat.

Samma måltider om och om igen, tror jag kan påverka en i längden.
Kaffe/Snus osv. har negativa effekter men det vet du om.

Sen lär ju du kolla på din gainer, lyckades få tag i en som innehöll coffein -.-

2010-01-21 22:38
laller: jaja. men för mkt mjölk ökar risken för cancer.

2010-01-22 13:15
Laller

Det påverkar din träning negativt. Du har vanligtvis bara ett mål om dagen som är berikat av en rejäl proteinkälla. Vilket är alldeles för lite.
Din kropp behöver ca 1 gram protein per kilogram (kroppvikt) för att BEHÅLLA muskelmassa. För att bygga muskelmassa krävs alltså 1,5-2,0 gram protein per kilogram. Nu har det ju diskuterats en del om varför man ska räkna kroppsvikt och inte muskelvikt men den diskussionen kan vi skippa eftersom jag anser att det är bättre att ligga på ett överskott än ett underskott, dvs det säkra före det osäkra.

Först och främst borde du börja dagen med ett större proteinintag eftersom du styrketränar så mycket. Några ägg är ett alternativ, eventuellt keso + kolhydrater (fiberhavregryn t ex)
Mjölkprotein går inte att leva på eftersom det inte är en matersättare. Precis som att man inte bara kan leva på proteinpulver (vassle). En burk tonfisk eller gårdagens rester är betydligt bättre till lunch.
Mellanmålet, även det bör innehålla något protein. T ex keso, kalkon etc på smörgåsen.

Själv tränar jag lika mycket och mitt proteinintag ser ut ungefär såhär: 4-6 ägg, en burk tonfisk/kycklingbröst, ett (ibland två) mål husmanskost (allt från kyckling till lax), 3 stycken whey-100 drinkar om dagen.

2010-01-22 15:59
1 gram protein per kilogram

Intressant, vad har du läst det dära?

Första gången jag hör det så är nyfiken.
Solros frön är toppen, tror halva påsen innehåller nautrliga protein och fett.

2010-01-22 19:52
frankieLamps

Tack för bra svar. Jag är medveten om vad proteinintaget bör ligga på, och jag räknar på att ligga runt 180 g protein om dagen, vilket är drygt 2 g / kg kroppsvikt. Oavsett om jag ersatt en måltid med mjölk eller inte. Måste än en gång poängtera att detta inte sker varje dag. Det är alltså då & då.

2010-01-23 11:46
Intressant, vad har du läst det dära?

Diverse tidningar och forum. Har även läst näringslära och instruktörskurs =)
Men som sagt, det är fortfarande inte säkert om det är 1 gram protein per kilo muskler eller om det är 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Har själv fått lärt mig olika.

Måste än en gång poängtera att detta inte sker varje dag. Det är alltså då & då.

Vi alla har sämre dagar ibland, både när det kommer till träning och kost. Så jag köper det. Så länge du känner själv att du inte ligger på allt för stort protein underskott dem dagarna.

2010-01-23 11:52
Nej men det är ju just det, de känns pissigt på nåt sätt, mjölk mättar ju liksom inte. Men enligt förpackningen ska jag ju fått i mig runt 30 gram .