I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur tränar man dessa muskler?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-12-15 00:12

Hur tränar man dessa muskler?

Jag undrar, hur man utan gym-maskiner, tränar musklerna som sitter precis ovanför bröstmuskeln och under axeln, om ni förstår vilken jag menar? Den som markerar var bröstmuskeln tar slut uppåt.

Smala armhävningar?

2009-12-15 00:14

Den som heter Deltoid här..

2009-12-15 00:52
Föreställ dig att du står på huk med ett krus framför dig fyllt med vatten, greppa kruset och lyft det framför dig och ställ kruset på huvudet. Där har du rörelsen.

2009-12-15 09:20
Hmm, Haha, hur gör man en sån övning liksom?

2009-12-15 19:27
Antar att du menar övre delen av stora bröstmuskeln? Framåtlutande armhävningar tar hand om den delen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-15 19:38
Framåtlutande? Hmm hur menar du då?

2009-12-15 20:06
Släng upp fötterna på en stol eller något annat så att du får fötterna högre upp än resten av kroppen. Ju större vinkel desto mer belastning för övre delen av stora bröstmuskeln och deltamuskeln (axeln).
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-15 21:00
oookej, tack så mycket :)

2009-12-16 00:08
Nice, vet du om det är lätt att få den muskeln synlig? Det är ju trots allt en av de vackraste musklerna om den är framstående.

2009-12-16 03:34
Prinsmio, byt ut kruset mot hantlar. Framåtlutande armhävningar tränar också den muskelgruppen.

2009-12-16 11:37
PrinsMio

Om du vill få en mer definierad/tydligare bröstmuskel så kan det vara en bra idé att skaffa ett par hantlar och testa någon av följande övningar:

Sned bänkpress med hantlar

Flyes med hantlar

Sikta på ett repetitionsantal mellan 8-12 (bland det vanligaste antalet reps när det gäller muskeltillväxt) och en vila på runt 1 minut mellan varje set. Hur många set du vill köra bestämmer du själv men orken brukar ta slut ganska snabbt på grund av den relativt höga belastningen och den korta viloperioden.

Problemet kan vara att få till en sådan lutning om du nu inte har en liknande bänk hemma.

2009-12-16 14:21
Hmm aa det kan ju vara svårt.

Du verkar kunna rätt mycket. Är det svårt att få just den muskeln att synas? Jag har tränat boxning i typ 3-5 år från och till ibland rätt intensivt, men jag får inte alls den svarvningen. Kanske är min anatomi som inte tillåter det, men jag har rätt köttiga bröstmuskler förutom längst upp liksom.

2009-12-16 15:32
Det kan mycket väl bero på musklernas genetiska arkitektur men det kan lika väl bero på att boxning inte nödvändigtvis stimulerar den delen av muskeln. Hur har du tränat under dessa år?

Många repetitioner (såsom slagserier inom boxning) gör att muskeln tröttas ut men gynnar för den sakens skull inte muskeltillväxten speciellt mycket. På samma sätt kan det vara svårt att få stora bröst- och armmuskler genom att göra många armhävningar. Belastningen måste fortfarande vara så pass stor att du "bara" orkar runt 8-12 repetitioner (för maximal muskeltillväxt).

Sedan får du inte glömma bort att om du vill att den delen av muskeln ska bli större så måste du stimulera den (belasta den) när den genomför sin uppgift. Framåtlutande armhävningar och övningarna med hantlar kan som sagt göra detta. Vanlig bänkpress, armhävningar och slagserier gör det inte.

Om du har en kontorsstol hemma så kan du ställa in ryggstödet på den för att åstadkomma samma lutning som du skulle få med en "snedbänk" (som jag länkade till tidigare). Försäkra dig bara om att ryggstödet är någorlunda pålitligt innan du börjar träna.

2009-12-16 15:45
OKej. Ja, detta känner jag ju till viss del till och jag tackar väldigt mycket för infon.

Som du säger så har jag fått rätt uthålliga muskler och har igna problem med att göra många armhävningar, men om jag till exempel kör riktigt smala armhävningar så får jag enorma problem, kan göra typ max 12 åt gången och det måste ju bero på att det är någon muskel som jag inte tränat ordentligt innan, vilket borde kunna göra att jag kan få den att synas mer, eller? Därför undrar jag om det kan vara deltamuskeln eftersom jag efter att ha testat att träna mer på smala armhävningar de senaste veckorna märkt att jag har fått träningsvärk runt axlarna och deltan.

Det där med lutande, kan jag nog inte trycka in, men framåtlutande går ju till viss del om jag lägger upp benen på sängen när jag kör, testade det idag och det kändes rätt lätt när jag kör vanligt, men lika svårt när jag kör smala.

2009-12-16 17:16
Inga problem.

När du gör smala armhävningar så "kopplar du bort" bröstmuskeln (den är redan fullt ihopdragen vid den ställningen) och du belastar således triceps mer. Detta brukar vanligtvis upplevas vara jobbigare än vanliga och breda armhävningar eftersom att den stora bröstmuskeln inte hjälper till.

Eftersom att du främst vill utveckla övre delen av bröstmuskeln så är det nog bäst om du kör vanliga eller breda armhävningar. Täta armhävningar engagerar som sagt inte bröstmuskeln.

2009-12-16 18:00
Okej, tack som fan! Får köra på med sånna. Tack igen.

2009-12-19 18:20
du vill mer eller mindre träna framsidan av axeln.

ta nått tungt att hålla i? Så står du bara rakt upp o ner me benen isär lite bredare än axlarna. så drar du armen i rak position upp som att du pekar rakt fram . sen ner. och så kör på så
vi är överallt!

2009-12-20 02:01
Jag är ganska skeptisk till att man skulle kunna träna olika delar av en och samma muskel. Fibrerna kan ju bara dra ihop sig eller slappna av. Tänker jag fel?

Däremot består ju många muskler i själva verket av en grupp av flera olika muskler.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-12-20 10:07
Refused

Du tänker helt rätt. Stora Bröstmuskeln är dock speciell eftersom att den har tre olika ursprung och därmed tre olika fiberstråk. Dessa brukar delas in i övre, mellersta och nedre.

2009-12-20 14:59
fattar inte. under bilden skriver du att det är deltoids sen börjar alla andra prata om pecs? vilken muskelgrupp är det du vill träna?

2009-12-20 20:59
socials

Av hans beskrivning att döma är det den övre delen av bröstmuskeln som han vill träna upp.

2009-12-20 23:24
deltamuskeln var det jag främst tänkte på, men jag kanske uttryckte mig luddigt.

Moderator

2009-12-28 00:40
Lånar tråden då jag tycker det är lite onödigt att skapa en ny. Såg iallafall på ett randomprogram för ett tag sedan och en kille gjorde armhävningar där han samtidigt stegade framåt om man kan säga så. Han förde varannan hand framåt en liten bit hela tiden så att säga om ni förstår.
Testat det lite då det verkade lite roligare, och eftersom det blir mer explosivt blir man tröttare snabbare. Men vad blir det för skillnad i effekt om man jämför med vanliga? Med tanke på att armhävningarna blir lite snea också samtidigt som man får med explosivitet.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-01-12 08:31
Kör bänkpress, latsdrag/chins, militärpress & knäböjknäböj så ger du hela kroppen stryk.

Klicka på övningarna fär att se vad det är för något och se vilka muskler de tränar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-13 11:42
Lägg till marklyft, rodd och dips så har du ett bättre träningsupplägg än 75% av sveriges gymbefolkning
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2010-01-13 21:19
Yes yes bara att varva knäböj/marklyft och chins/rodd annars. Och köra dips och lite mage sporadiskt , magen behöver inte mer efter all stryk den får av knäböj och marklyft.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-13 21:23
go basövningar!

_theaerocrew räcker 75%, folk överlag verka träna rätt dåligt?

2010-01-13 21:27
Tjejer om ni ser detta. Vill ni ha snygga ben och en bra rumpa? Kör knäböj och marklyft! Bara strunta i alla andra övningar för ben och rumpa.
Producent

2010-01-14 16:01
en riktigt bra övning om man vill komma åt framsidalår e om du kör samma övning som benböj med stång fast du lägger stången framför dig på bröstet. Bränner ganska bra i framsidalår då...
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Moderator

2010-01-14 22:41
Ska testa övningarna ni nämnde ovanför ett tag, låter stabilt och bra! :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-01-15 21:11
En del matnyttiga tips här, trevligt och läsa. Tack tack :)
Est. 1984