I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Världens bästa fotbollsklubb?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Admin

2009-08-07 01:09

Världens bästa fotbollsklubb?

Först och främst, jag vill inte ha några enkla svar med bara en klubb och varför just de och enbart de är bäst. Jag struntar fullständigt i vilken klubb du tycker är bäst. Det jag är ute efter är varför vilken klubb som helst är den bästa.

Jag och min polare har diskuterat detta en hel del förra säsongen, vi hade inte riktigt samma åsikter, men det är en intressant frågeställning, hur avgör man vilken klubb som är bäst i världen? Det enkla svaret vore ju givetvis världsmästerskapet för klubbfotboll, vilket hade gjort United till världens bästa klubb för tillfället och antagligen snart Barca, vad man missar då är dock vägen dit. Det finns en hel del lag från andra kontinenter som tränar hårt för den turneringen men som aldrig skulle klara sig i långa loppet i en europeisk konkurrens. Så är det så den klubben som vinner Champions League? Man missar samma sak där. Kan man kalla ett lag som inte vinner sin egen liga för världens bästa lag som t.ex Liverpool 2004/05? Och även om de gör det, skulle Porto ha klarat sig i ett liga race med Milan eller de oslagbara Arsenal 2003/04? Eller är det så enkelt att man får räkna ihop spelarmaterialet och räkna koefficienter på spelarna?

Historia och sånt är jag inte alls intresserad av. Det jag är ute efter är vad DU tycker gör ett lag till världens bästa just en säsong och som man därmed kan överföra till vilken klubb som helst. Exempel: "Barcelona är världens bästa klubb för att de vann CL, ligan och den inhemska cupen i en liga som är rankad enligt koefficienter som en av världens topp tio." Vilket betyder att om Milan vinner trippeln nästa säsong så är de helt plötsligt, objektivt sett, utifrån din synvinkel, bäst i världen.

Vad tycker du?

I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.