vad äter ni före och efter träning?
Jag har fått en tanke att börja gymma. och då undrar jag, vad är bäst att äta före och efter träning? och då snackar jag inte om pasta och köttbullar utan menar jämt 5-10 min före och efter. Har kört mkt med banan före och proteintillskott efter, men undrar om ni har några tips? på goda och bra saker att äta. Har äver slagit mig att man kan göra drycker i mixern och undrar om ni har några förslag på saker att blanda i så det blir en god dryck? (Inlägget ändrat av Rachel 2009-01-14 01:25:12)
diska hårdare! kvinna!
Hörde att man inte skulle käka precis innan man tränar då detta ändå inte ger något. Utan man skulle käka någon timme eller så innan och bananer var helt onödigt. Minns inte var jag hörde det men, ja, jag tränar inte ens så ska inte yttra mig så mycket :).
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
protein före träningen är absolut fördelaktigt. Sen är det en gigantisk debatt om vad som är den absoluta bästa näringstimingen kring träning. Vassleprotein 15 min innan eller EAA direkt innan, snabbakolhydrater efter passet och sen protein en timme efter passet finns det vissa som tror på tex.
spy_vs_spy P27 kan du förklara vad EAA är? känns som att du verkligen är kunnig om detta är säkert fler än jag som inte vet vad det är. (ändå tränar jag 5-6 ggr minst i veckan)
diska hårdare! kvinna!
Eller det är väl egentligen ingen debatt. EAA är bäst enligt studier. direkt för passet, efter passet och sen med en timmes intervaller. Kolhydrater direkt efter passet är bra för att fylla på muskelglykogenet, vilket inte skadar men inte heller är livsnödvänligt om man inte ska träna musklerna igen nästa dag (vilket man inte ska generellt).
good1 EAA är essentiella aminosyror. Dvs färdignedbrutet protein. Om man tar det på tom mage så går det ut mycket snabbt i blodet och stimulerar proteinsyntesen mycket mer effektivt än tex vassle..
Här är den bästa EAA-produkten på marknaden, men som sagt, den smakar skit:
Länk till http://www.eiselt.se/produkter/Esapro.htm
Lägg inte pengarna på billigare varianter, då vet man aldrig vad man får.
Jag kör oftast såhär: 2 timmar innan passet: Mat (tex speghetti och köttfärssås) 20 minuter innan passet eller nåt sånt.. : En halv Gainers Fuel drink.. Direkt efter träningen: en banan.. 10 minuter efter träningen (?): Andra halvan av gainers fuel drinken... 30 minuter efter träningen: Vanlig mat (tex tonfisk och pasta..) Sen e jag inte insatt i om jag gör rätt eller whatever... men så gör jag iaf.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Det låter mycket bra Yun.
jag äter ungefär såhär * 2/3 timmar: innan vanlig mat vill säga pasta/potatis med kött * 1 timme innan: ost & skink macka * 20 min innan isträning: en banan + dricker vatten * ca 2 min efter träning : en banan, gainomax,proteindryck köpt från träningsaffär/gym * nån timme efter vanlig mat igen
diska hårdare! kvinna!
Jag kör protein pulver (whey-80) och kolhydrats pulver(carbo flex extreme), högst 30 minuter innan och efter träning.. kör även kreatin i perioder.. Mat ska du inte äta för tätt in på gym passet utan minst 2 timmar innan och då ska maten bestå av långsamma kolhydrater.. Efter träning ska du äta snabba kolhydrater så snabbt som möjligt.. Se till att inte äta dig proppmätt bara, utan dela hellre upp maten och ät en halv portion direkt efter träningen och resten lite senare
my name is xelly smelly
good1 ja det är okej, men det skulle vara ännu bättre om du åt typ som Xelly beskriver 2/3 timmar innan: mat långsamma kolhydrater ca 15 min innan: proteindryck eventuellt med endel snabba kolhydrater. direkt efter: gainomax och sen mat så fort det går. Det målet bör ha rätt snabba kolhydrater och var relativt fettfritt.
vad är dina mål? att bli större, starkare eller bränna fett?
att bli starkare och få en större kropp inför strand säsongen (H)
diska hårdare! kvinna!
tänk på fettet då också. Man kan vara stor men mjuk och pluffsig vilket inte är så snyggt. Räknar du kalorier och sånt? Om man för tillfället vill göra av med fett så kan man tex skippa kolhydrater före träningen annars skulle du kunna köpa en billig Gainer bara och ta hälften innan och hälften efter passet. som Yun_DI
Beror ju på vad man har för typ av kropp också, jag tex har väldigt väldefinierade muskler pga att jag är smal och lång. Mina planer är att öka i vikt och bygga muskler och sen när jag har nått en vikt jag är nöjd med så är det bara börja deffa.. Har gymmat i lite mer än ett år, 4 dagar i veckan och har gått upp 6 kilo ungefär och är fortfarande mycket deffad.. Kan tillägga att jag har jävligt hög förbränning.. Om du vill bli starkare och få större kropp är det också viktigt att du tränar på det sättet som man får de.. Dvs om du vill öka i muskelmassa och bli starkare (inte så uthållig) så är det bäst att köra 5-8 reps samt 3-4 sets (så tunga vikter du kan) på alla övningar och vila ungefär 1 minut emellan varje set.. Vill du däremot bli deffad och gå ner i vikt så ska du köra lägre vikter och fler reps samt knappt vila nånting, så kallade supersets..
my name is xelly smelly
Xelly Vad man tycker är väldefinierat är relativt. Om du har 13% BF och tycker det är väldefinierat så är det soft. Jag tycker att runt 10% BF så börjar det likna nått. Det där med antal reps och sets är ju rätt komplicerat, du måste inkludera belastningen för att veta den totala volymen och därmed vad som är rätt för tex hypertrofi eller styrka.
Men ja om du menar typ 8 reps till failure 3-4 sets per rörelsemönster (tex horisontell drag) så låter det ju tillräckligt rätt för att vi inte behöver debattera det här
spy_vs_spy Haha jag håller inte reda på sånt där, vet bara hur jag ser ut i spegeln haha :) Jao, jag är väl inte så jätte insatt direkt, jag säger bara de jag fått höra av min personliga tränare (brorsan :D)
my name is xelly smelly
jag tycker inte det du säger är fel. Jag menar bara att jag tycker en smal kille är snyggare när han är deffad än när han inte är det. :) Framför allt så kan det vara så för folk som har varit smala innan de börjat träna att de ser hur stora resultat de verkligen fått första gången de bantar ner sig. Vilket är väldigt nice.
Är väl ganska svårt att inte vara deffad om man är smal? :D Eller ja det är bara skita i att träna så går de nog hehe Jo de kan jag tänka mig :) Personligen tycker jag inte de är snyggt att vara för deffad, det ser så onaturligt ut.. lagom är bäst!
my name is xelly smelly
Nej jag tycker finns många som är smala, typ har lite muskler och smal kroppsform men som ändå har en del underhudsfett. För mig är dom smala men inte deffade. Men det är som sagt relativt, vissa tycker 15% kroppsfett är snyggt andra tycker 10%. Jag själv är helt besatt av att vara så fettfri som möjligt. När jag började träna så tänkte jag bara på att gå upp i vikt och jag var så missnöjd första gången jag blev tvungen att deffa. Det kändes som bortkastad tid för då kunde jag ju inte fortsätta bygga samtidigt tänkte jag. Men nu så skulle jag aldrig låta migsjälv gå över 15% BF, om ens det.
men jag är smal, vältränad har väldrigt bra kondition i mina muskler redan. Är nöjd med mina bens utseende, men inte över kroppen. Men det var ett bra tips det där med reps. Men får ta att testa den där EAA. Finns den att köpa i sportaffärer och gym eller är det bara via internet?
diska hårdare! kvinna!
good1 ja jag tror det finns över allt om du tycker det är värt priset och den vidriga smaken. Det brukar dock vara billigast på internet. Om man jämför priser så kan man hitta billigt. Kolla på Gymvaruhuset och Kolozzeum mfl. Men som sagt: köp från någon tillverkare man kan lita på (fairing och eiselt gör bra EAAprodukter)
spy_vs_spy Haha då anser du nog inte att jag är deffad :) Jag längtar tills dagen då jag börjar deffa, för då har jag nått mitt mål! good1 Gymgrossisten har bra grejer också!
my name is xelly smelly
snabb fråga då... om man har typ 13 procents bodyfat, hur många kilo kan ni tänka er att man behöver gå ner för att nå 10 procent? och hur lång tid brukar det ta ungefär? hinner jag bulka upp mig typ 5 kilo (hård träning plus mat och gainers fuel drinkar) till typ mitten av mars, och sen deffa ner mig kanske 2,5 kilo innan mitten av juni? blir det någon förbättring då tror ni, eller kommer jag vara mindre deffad än jag är nu? ni vet ju inte hur jag ser ut, men jag tänkte mer rent generellt nu.. vad tror ni?
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Xelly P23 En grej med att vara naturligt smal är att man ofta är skitbra på att deffa när det väl behövs. Men jag förstår inte riktigt hur du tänker med att nå ditt mål. Om vi säger att ditt mål är 85 kilo och så går du upp från 75 till 85. Då när du deffar så kommer du gå ner till 80 igen. Du kommer ju se mycket muskligare ut än du gjorde vid 85 (pga att man nu ser musklerna) men då har du ju missat din målvikt med 5 kilo? :S
Är det inte bättre att satsa på en viss vikt kombinerat med typ hyfsat låg fettprocent. Så att om ditt mål är 85 kilo med relativt fettfri muskelmassa så vet du att du ska satsa på 90 kg innan du går ner.. Förstår du hur jag tänker?
Yun_DI P19 om man har typ 13 procents bodyfat, hur många kilo kan ni tänka er att man behöver gå ner för att nå 10 procent? Det beror på hur mycket man väger. 3 kilo om du väger 100kg @ 13%BF
och hur lång tid brukar det ta ungefär? Det beror på hur bra man är på att bränna fett. Dels när det gäller ens fysiologiska förutsättningar (typ insulinkänslighet osv) och dels när det gäller ens metoder.
hinner jag bulka upp mig typ 5 kilo (hård träning plus mat och gainers fuel drinkar) till typ mitten av mars, och sen deffa ner mig kanske 2,5 kilo innan mitten av juni? blir det någon förbättring då tror ni, eller kommer jag vara mindre deffad än jag är nu? Omöjligt att säga, 5 kilo låter för mycket på den tiden, speciellt om du har tränat en längre tid. Jag skulle råda dig till att läsa på om näring och kost (för det är sjukt viktigt) och lägga målen lite längre fram i tiden. Satsa på att bygga och deffa i ett normalt tempo.
Yun_DI tänk på att om du dricker massa gainers under dagen så kommer det bara bli fett. Ät fiberrika kolhydrater från vanlig mat (grönsaker och fullkornspasta tex) vid alla måltider förutom just runt träningen. Dra ner på vitt bröd och godis osv.
Jag brukar köra på EAA och kreatin en halvtimme innan träning.. Efter träning brukar jag köra Proteinpulver med socker.. =) spy_vs_spy P27 Fast så farligt är ju inte eaa-? Om man blandar det med något så går det ner rätt så lätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
spy_vs_spy Va bra då :) Jo jag fattar, men blir de verkligen så stor skillnad, man går väl upp i muskelmassa mest och inte fett ? Får väl satsa på 5 kilo över mitt mål då, det kommer ta ett jävla tag hehe
my name is xelly smelly
Det beror på, genetiska faktorer samt också hur man äter (hur stort överskott osv). Man brukar ju säga generellt att en 1:1 relation mellan fett och muskler är vanligast. Dvs om du gått upp 6 kilo så är antagligen 3 av dom fett. Detta behöver inte gälla under det första året dock, då man ofta kan lägga på sig muskelmassa och förlora fett samtidigt.
spy_vs_spy Okej okej då är jag med, men jag äter inte så överdrivet mycket och har jävligt svårt för att lägga på mig fett.. så vet inte ens om jag kommer behöva deffa när jag nått mitt mål, time will tell.
my name is xelly smelly
när jag tränade som mest så såg min dag ut så här typ. frukost - stor frukost med fil,flingor med mackor och juice träning - e banan under träningen efter träning blev det proteinshake kom hem käkade lunch. stor portion mat sen blev det mellanmål. lite fil eller liknande med nån frukt sen middag. en stor portion sen kvällsmål med lite rester från middagen innan läggdags en burk med tonfisk så åt jag varje dag i 2 månader.....hjälpte jävligt bra
vi är överallt!
man ska äta proteiner 2 timmar innan träning så kroppen hinner ta upp, och på så sätt får man mer energi.
nu när diskussionen är inne på fettförbränning för oss lite smalare har jag några frågor... är konditionsidrottare och försöker väl komma ut på åtminstone 4 pass i veckan. äter väl inte ultimat när det kommer till måltider/dag ur träningssynpunkt, utan äter mig ordentligt mätt 3 ggr om dan. håller mig till strikt vegan-kost och äter i stort sett inget socker överhuvudtaget eller fikabröd alls utan mycket råkost, nötter och blablabla ni kanske kan gissa. är väl vad man kan kalla slimmad, tänk långdistanslöpare, cyklist, thaiboxare (om jag nu får vara snäll mot mig själv:) typ, men jag blir inte av med det där sista lilla fläsket som hindrar mig från att se ut som iggy pop eller bruce lee nåt tips på hur jag ska gå tillväga? eftersom jag ändå har lite speciella kostvanor kräver det att jag äter ganska stora mängder, så det är svårt att dra ner på mängden mat om jag ska få i mig den näring jag behöver men den är ju både sockerfri och relativt fettsnål...
http://www.kommandot.se/wp/
asså det där är ju skitsvårt. Jag vågar inte uttala mig eftersom du tränar och skär man ner på kalorierna tex så kommer det ju påverka prestationsförmågan. Och jag kan inte utgå ifrån mina egna erfarenheter eftersom att när jag bantar så fokuserar jag enbart på det, och konditionsträning är inte ett verktyg jag normalt sätt använder.
Om det är viktigt för dig så skulle du ju kunna försöka gå ner under någon del av säsongen när du inte behöver tävla tex. I sånt fall så skulle nog den här boken kunna hjälpa:
Länk till http://www.bodyrecomposition.com/the-stubborn-fat-solution
och nu förutsätter jag att du kanske har 10-12% BF och redan har provat att sänka kalorierna du äter. annars behöver du nog inte den boken.
ok, tack för svaret. nu är jag ingen som tävlar mer än att jag utmanar mig själv att springa långlopp och den största kicken för mig är den egna utvecklingen då jag vet att jag aldrig kommer att bli tillräckligt bra (och känner egentligen inget behov av det) för seriös tävlan. jag tränar för att jag mår bra av det helt enkelt, utan jätteambitioner och höga mål. det är inget som är jätteviktigt för mig, och jag har ärligt talat ingen aning om mitt BF (även om jag antar att det ligger i de lägre delarna av skalan) utan var mest intresserad om nån hade nåt enkelt tips till mig att få en riktigt slimmad kropp. har av förklarliga skäl ganska bra koll på vad jag stoppar i mig men just kalorier och förbränning har jag sämre koll på. kanske ska testa att stoppa in ett mellanmål eller två för att sprida kaloriintaget över dan lite mer. och cykla till skolan men det får vänta till roligare väder:) pallar inte att låta maten styra mitt liv riktigt, det får bli trial and error. hörde förresten att en kopp kaffe direkt efter träning kan påskynda både fettförbränning och muskelbyggnad, nån som kan verifiera eller förkasta det påståendet?
Okej men då tror jag att du skulle kunna gå ner bara genom att äta mindre. Att köra mer konditionsträning för att gå ner tycker jag inte du ska göra. Konditionsträning kan ha en viss fettbevarande effekt (japp) så det är nog inte modellen. Att sprida ut kalorierna underdagen har ingen direkt effekt förutom att det kan göra dig mättare, vilket kan göra det mindre jobbigt att äta mindre. Angående kaffe så har iaf jag aldrig sett någon sådan data. Koffein har en effekt, jag vet inte exakt vad den är, jag har läst att det kan öka fettinlagringen, men samtidigt så förbränner man mer pga dess stimulerande effekt. Endel som tränar tar det innan träning, i pillerform, fast det har visat sig innebära ökade microskador i musklerna. Grönt te är annars en populär dryck bland folk som tränar. Höga doser av vissa ämnen i det kan hjälpa till vid fettförbränning.
jo det låter vettigt. men maratonlöparna ser ju ut som jag vill ju... aja, får börja köra mma igen istället, då blir det mer explosiv träning och mindre fett
Du behöver nog inte det. Testa att äta mindre först.
spy: Stämmer det att en sån 0,75kg-burk EsaPro räcker till 125 portioner? Låter ju jättemkt, och isåfall är det ju inte det minsta dyrt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår