vilket kosttillskott passar mig?
Har börjat träna nyligen och tänkte köpa på mig något tillskott, det verkar som att man nästan måste ha det för att kroppen ska få rätt dos av allt osv osv. Nu är det såhär att jag väger på tok för lite mot min längd, jag vill alltså gå upp i vikt som fan därför är jag rädd att jag kommer gå ner i vikt när jag tränar hårt och inte får i mig rätt. Jobbar liksom helt cp också så äter inte regelbundet, det går bara inte. Vad ska jag köpa tro, det finns ju liksom 10.000 olika. Det verkar som det är ovanligt att vilja gå upp i vikt så har inte hittat så mycket om detta på google etc. Snackar alltså om minst 5-10kg... Tipsa på! (Inlägget ändrat av Rachel 2008-11-16 01:26:02)
Vad tränar du med?
be the change
ta en matsked rapsolja till för/efterrätt till alla måltider du pallar, utom frukosten då. eller ät mer! man går upp/ner av kalori under/överskott. en gainer efter träningspassen utöver det skulle dock inte skada heller.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Att äta regelbundet och allsidigt så att kroppen får i sig den mängd med proteiner/kolhydrater/fetter/vitaminer/mineraler, som behövs för din kropps uppbyggnad, är nog tyvärr det bästa tipset. Om du känner att du inte får i dig tillräckligt med exempelvis proteiner (2g per kg kroppsvikt/dygn) så kan det ju vara på sin plats med ett proteintillskott i det här läget. Rannsaka dig själv och se på vilket näringsområde det är som du "slarvar", det är endast på det området som du kan behöva kompensera med någon form av tillskott. Kreatin prisas av många men har, för den som tränar rent allmänt, ingen egentlig effekt då kreatinfosfatet (som man får ut av Kreatin) endast används under några få sekunders maximal träning. Dessutom skapar kroppen själv den mängd kreatin som behövs för att frammana muskelkontraktioner och det finns fortfarande inga som helst belägg för att ett Kreatin-tillskott på något sätt hjälper till att snabba på den här processen. För maximal muskeluppbyggnad, hypertrofi, bör du dels få i dig tillräcklig mängd näringsämnen som jag nämnde ovan. Dels vila den tränade muskelgruppen runt 24-36 timmar innan du tränar den muskelgruppen igen, detta för att undvika överträning och dra nytta av "överkompensationsprincipen" (Under träningen bryts muskulaturen ned, vid vila får kroppen chans att reparera skadorna något över den tidigare standardnivån).
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Dels vila den tränade muskelgruppen runt 24-36 timmar innan du tränar den muskelgruppen igen 24-36h är för tok för lite vila om du kör ett schema där du kör slut en muskel, då kan det behövas upp till en veckas vila innan du kör samma muskelgrupp igen. annars är helkroppscheman väldigt bra för hypertrofi, då du inte "kör slut" på samma sätt kan köra på igen 48h senare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
b0ris För att komma upp i 72-timmars viloperioder så krävs det en ordentlig genomkörning av muskeln, exempelvis ren maxträning där man ligger på 80-100% av vad man klarar av att lyfta en gång. Mer än 72-timmar behöver dock inte musklerna på sig för att återgå till normal/högre nivå än tidigare, förutsatt att man får i sig rätt mängd näring under viloperioden. Eftersom det här, vad jag förstod av trådskaparens inlägg, handlar om en nyväckt styrketräningsambition så tror jag att det räcker med runt 36-timmars vila efter att ha tränat en muskelgrupp.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
36h jovisst, varannan dag helt enkelt.
Ja, det är ju en bra och lättbegriplig tumregel. Det är inte många som orkar sitta och räkna timmar ändå så.
Om du kör slut muskeln helt och hållet så är runt sex dagar optimalt för att musklerna skall ha återhämtat sig maximalt. Men det var ju inte det trådskaparen var ute efter :) Grejen är att det inte finns något magiskt kosttillskott som kan fixa allt åt dig. Kosttillskottet är just vad det låter som, ett tillskott tillsammans med en annars bra kosthållning. Om du inte har något emot att få lite fett på dig innan du får muskler så är ju alltid någon form av gainer bra, dvs maxa dina kolhydrater. För vi vet ju alla att muskler växer bäst "omsluten" av fett :) Annars så kan du ju stimulera din proteinsyntes med olika preparat och sen maxa ditt intag av protein, då slipper du lägga på dig onödigt mycket fett. Men om du vill bli stor och lägga på dig många kilo fort så rekommenderar jag iaf någon form av gainer och eventuellt ett proteintillskott också. Sen finns det ju olika sorter av protein också, men det behöver vi ju inte gå in på här och nu. Till sist, låt dig inte luras av alla produkter som finns, som påstår att du kommer få maximal muskelutveckling eller maximal viktökning. Ta allt med en näve salt! Men som sagt, gainer (kolhydrater) och protein. Har du fler frågor så är det bara att höra av dig.
så länge du äter mer än vad du förbränner så går du upp i vikt. käka mycket, det finns ingen genväg. jag skulle också tipsa dig att köpa gainer. men vad du än gör, luras inte av priser och alla olika märken som finns. det är inte bättre bara för att det är dyrare osv.
Pulver o piller o en massa tillskott kan man slösa mycket pengar på, det är bara onödigt att inleda sin träning med sånt. Kan dock hålla med dom flesta här att gainer är ett bra tilskott. När du har tränat något år och har alla teknikutföranden på de klara kan du ju eventuellt fundera på kreatin eller liknande, gör det inte bara i onödan. Tillskott är dyrt och många produkter lovar definitivt mer än vad dom egentligen ger.
"Whatever doesn't kill you simply makes you... stranger. "
om du tränar styrketräning så är det väldigt svårt att inte gå upp i vikt? eftersom att muskler väger mer än fett. sen kan man ju snabba på det hela på olika sätt som gainer pulver o annat.
Ät mer mat, dra några gainers mellan dina bas mål. Så ska problemet lösa sig.
Tacksam som fan för alla tips, verkligen!
Tillskott :Gainer (efter träningen)Vassleprotein (lätt att få i sig på morgonen och går även mycket snabbt ut i blodet)Kreatin (jag har stor respekt för potatissugers kunskap på området men för mig var det ganska stor skillnad med kreatin måste jag säga)Träning : Vad har du för träningsprogram? Satsa på sammansatta basövningar. Träna inte en kroppsdel om dagen osv utan gör smarta val när du utformar ditt program. Och glöm för Guds skull inte rotator cuffen. Annars kommer du pajja axeln som alla andra, och då är det färdigtränat i några månader.
Tränar inte så seriöst, 2-3 ggr i veckan lirar mest hantlar tränar hela kroppen.
Om du vill gå upp i vikt (i muskelmassa) så är det viktigare att du tränar seriöst än vad du tar för tillskott. 3 dagar i veckan är fullt tillräckligt. Men du måste ha ett bra träningsprogram och sköta kosten hela tiden. Vad gör du för övningar med hantlarna? Bicepscurls? Det kommer inte att ge dig så speciellt mycket.
Vad vet jag vad alla grejjer heter, tränar väl 40 min kanske om inte mer. Kör bicepscurl sen ligger jag ner och har hantlarna över mig (brösten) sen tränar jag runkmuskeln med hantlarna med sen finns det lite maskiner som jag brukar använda mig av, typ den när man drar bakom nacken (ryggen) dips, och vanliga ben/bröst pressar
ja men det låter ju rätt så bra det där. lycka till :)
Gainer och protein tillskott med en varierad kost. Men kom ihåg att du måste ligga på kalorie överskott hela tiden annars är det bara bortkastat med tid.
Finns en del vettiga Bars på marknaden, de flesta smakar gummi men det finns ett par som smakar ok. Smidigt och snabbt sätt att få i sig något under tiden men jobbar om man inte kan slänga i sig en shake eller lite kesella. Bars kostar en del och är ingen fantastisk smakupplevelse men de gör jobbet i krissituationer.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com
spy_vs_spy Kreatin (jag har stor respekt för potatissugers kunskap på området men för mig var det ganska stor skillnad med kreatin måste jag säga) Eftersom att just styrketräning (liksom kroppen i övrigt) är ett ytterst komplext område så är det mycket möjligt att individer upplever olika metoder som mer eller mindre effektiva. Började du att använda kreatin i samma veva som du började styrketräna? Om så är fallet så berodde troligtvis styrkeökningen främst på neuromuskulära aspekter, det vill säga att fler motoriska enheter aktiveras och således blir man "starkare". Hur du tränar spelar givetvis också in, om du tränar maxstyrka så kommer kreatinet troligtvis att ha en viss inverkan under de två/tre första lyften.
träna som ett djur, ät som en gödgris och sov som ett barn. så ska du se att det händer grejjer!
potatissuger P21 jag hade faktiskt kört i två år när jag började med kreatin. Jag skeptisk till det eftersom det sliter så på njurarna, men tillslut provade jag ändå. Men det är ju svårt att säga om det är placebo eller nått annat som kanske påverkar. Jag kommer iaf att fortsätta nu när jag har börjat. :)
Men vadå, det är väl inte bra att sova för länge heller när man tränar? eller spelar det ingen roll typ om man sover 12h en lördag osv?
MR-J P20 nackdelen är att du inte kan få i dig näring när du sover. se till att du äter nått protienrikt och fettrikt som sista måltid, fettet förslöar matsmältningen vilket ger näringsutsöndring under längre tid. och så kan du ju äta en perfekt frukost om du får lite näringsångest:). sov du 12h på lördagen det gör absolut ingen större skada!