I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

styrketräna som ung?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2008-07-30 23:13

styrketräna som ung?

tjaa!

nu är det så att jag vill verkligen få svar på den här frågan. är det farligt att styrketräna som ung, menar då typ i 14 års åldern. vill ha studier från pålitliga källor. jag vill ha bevis på om de är farligt eller inte. t.ex. hämmar de verkligen växten osv.?

diskutera fritt, men ge mig länkar =)!

(Inlägget ändrat av Midas 2008-07-30 23:16:51)

OBS! - Om du läser detta sitter du för länge på whoa! - OBS!

2008-07-30 23:15
styrketräna är ett brett ord. om du tränar för fitness så stannar du oftast inte i växten. men om du tränar för att bygga upp råstyrka med maxlyft o tävla innom det är det större risk.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2008-07-30 23:25
oneoo P0

asså om man kör typ några biceps, triceps övningar. kanske 3x10 var, nå sånt, äre farligt då?

2008-07-30 23:26
nej, aså det jag menar är att om dy tränar rygg/ben ÖVERDRIVET så kan du stanna i växt
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2008-07-30 23:27
Smok3

beror på tyngd, hur ofta du gör det i veckan osv osv.. Hur du käkar.. Du skriver lite luddigt tycker jag.. För han har ju redan gett sitt svar, som var bra
be the change

2008-07-31 01:13
kanske var ett bra svar, men var inte direkt de jja var ute efter.

alltså man har ju alla hört att man inte ska styrketräna som ung, men nu så hör ja lite att de faktiskt är ok o det är inte farligt.

2008-07-31 01:19
Smok3, allt beror på hur du tränar... Styrketräning med Relativ styrka etc... Ja, fråga någon instruktör eller ansvarig i gymmet som du ska eller tränar i. Du stannar inte i växten om du tränar rätt och med rätt vikter liksom. Men de bästa är nog ändå att vänta tills dina ben har växt till sig ordentligt och blivit starka och mogna nog att klara av dem "tyngre" grejerna som man så gärna vill testa på i vilket fall som :).. Och maten är viktig det med.
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2008-08-01 10:00
De vetenskapliga studier som jag har läst ställer sig mycket tveksamma till om det över huvudtaget finns några som helst risker för barn att styrketräna med vikter. Att barn skulle kunna stanna i växten och få skelettskador av styrketräning ses numera som en myt inom forskningen.

Länk till docent Tonkonogi studier gällande styrketräning och barn:

Länk till http://www.svenskidrottsmedicin.se/stockholm/pdf/SVIF_071_s38-43.pdf
"I Hate CD´s, CD records are fake" - Promoe

"Rappar helt utan budskap och tänker fortsätta med det" - Motorisk Afasi

2008-08-01 13:32
B-Vis , jag kan hålla med dig dära faktiskt. En släkting till mig började styrketräna vid 12-13 års åldern och nu är han 17... Han har växt så in i helvete, de enda är att han skadat sitt skelett lite på handleden men det har fixat sig igen... Han är grymt stor för sin ålder, lite för stor egentligen... Så smok3 din 14åring, go for it och fixa muskler så alla guzzar kan hoppa på dig !
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2008-08-02 13:59
B-Vis P27 tog orden ur munnen på mig.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2008-08-07 13:07
om man styrketränar på det sättet vuxna gör, alltså 3-5 gånger i veckan där man tränar minnst en timme och "maxar" vikterna så är chansen mycket stor att man växer mindre än vad man hade gjort annars, kosten spelar oxå in. upp till ungefär 16 års ålder. det är bevisat även om jag inte är en duktig googlare som kan länka åt dig...

men att styrke träna 1-2 gånger ci 1 tim i vecka är ingen fara. men är syftet med träning att man ska få större muskler så går enrgin åt det istället för att växa i längden.
men självklart har ju generna oxå en del att säga till om när det gäller längd.

unga ska träna för att stärka kroppen och då är det bäst med variation som sport, orietirng och lite sittupps och armhävning. detta är ofarligt, tillå med mycket nyttigt...

men att styrke träna i Arnold Swach... stil är aldrig bra,inte änns som vuxen.

S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-08-18 02:26
Allting ær relativt...

Jag kan generellt sæga att det kan vara farligt før barn, speciellt killar, att træna i den åldern.

Vad menar man med stanna i væxt och att det ær farligt?

Under ungdomsåren så vækser vi enormt. Vi måste æta enorma mængder mat før att førsørja kroppen med vårt energibehov i dessa år. Mer æn det basala behovet, som ræcker nær vi ær fullvuxna. Vi væxer ju redan utan træning i ungdomsåren!! Redan hær kan vi se att det blir svårt att få ut maximalt av træningen.

Då kroppen går under en så kallad jæmvikts-process, finns det studier som kan tyda på att unga som tar ut sig maximalt i ungdomsåren får en større muskelmassa till priset av en minskad længd. En sorts prioritering helt enkelt, vart energin skall gå. Dessa studier ær omdiskuterade och folk vill mena att kosten ær nyckeln. Dock skall det næstan in lækare i bilden før den sakens skull.

Dessutom ær vår benstomme inte fullstændigt førbenad i dessa år. Det gør det påfrestande før t.ex. ryggkotorna som øverfør en stor del av kroppsvikten. Samma sak med knælædet och skulderledet. De ær inte heller helt utvecklade och mer påtagliga før skador.

Som lækare hade jag rekommenderat 18 års ålder innan du går in i gymmet och børjar Arnold-karriæren. Alternativt køra mycket lætta vikter.

Smartarst ær att som ung træna smidighet, t.ex. gymnastik, taekwondo eller simning. Detta sitter i en længre tid då smidighet till stor del har med lillhjærnan att gøra och den utvecklas likt våra andra organ också mycket i ungdomsåren. Dessutom ær musklerna efter sådan explosiv træning i ungdomsåren vældigt mottaglig før styrketræning.

Whats the rush??

Peace

2008-08-21 13:55
Problemet är att skelettets procentuella tillväxt är mycket snabb från och med människans första levnadsår till slutet av puberteten. Om man som 10-16 åring håller på med extrem styrketräning (exempelvis "Dog crap" eller "pyramidträning") så riskererar man att överbelasta muskelfästen vid t.ex. knästräckarmuskeln. Detta irriterar tillväxtzonerna och skelettet kan växa snabbare än normalt, detta kallas för Schlatter och kan i vissa fall synas med blotta ögat.

Ett bra råd är att endast träna med kroppen som belastning tills man är runt 16 år, alternativt träna muskelcellerna av typ 1 (alltså många repetitioner med mindre belastning för att få uthålliga muskler). På så vis tillåter man skelettets tillväxtzoner utvecklas i fred och man slipper allvarliga skador i muskelfästen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.