I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ishockey VM i Kanada

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2008-04-28 10:19

Ishockey VM i Kanada

Det börjar närma sig nu, 4 dagar kvar.
VM går ju i Kanada iår, närmare bestämt i Halifax och Quebec City. Årets upplaga blir antagligen den mest intressanta internationella ishockeyturneringen sedan OS 2006.

Nästa stora turnering blir ju Vancouver 2010, då alla NHL spelare är tillgängliga.

Årets turnering.
Hur tror ni det går? Vem vinner poängligan? Vilka lag överaskar/floppar?

De som har de starkaste lagen för tillfället är utan tvekan Kanada och Ryssland, varav de förstnämnda inte har några brister i sitt lag. Alla lagdelar är i skick och de har en bra mix av hårtjobbande spelare och målgörare, samt hemmaplan. Med ryssland ser jag däremot brister i i målvaksspelet, där de antagligen kommer använda sig av Varlamov? Det enda jag vet om honom är att han gjort riktigt bra ifrån sig i EHL men killen är inte NHL målvakt och det är en stor svaghet. Det är sällan man ser en målvakt från en europeisk liga gå in och storspela när det kryllar av NHL lirare och när det dessutom spelas på liten rink. Däremot så måste man komma ihåg att Ryssland spelat en riktigt stabilt försvarsmässigt under hela säsongen. Offensivt så har Ryssland minst lika bra offensiva spelare som Kanada.
Kanada och Ryssland får alltså stå som de två största favoriterna, så här långt.

De övriga som kan vara med och slåss om guldet och medaljerna är USA och Finland. USA är alltid bra och nu får de dessutom spela på "hemmaplan" utan press och så har de många unga spelare som är väldigt taggade. Finland tycker jag faktiskt har ett riktigt bra lag. Som vanligt har vi inte de största sjärnorna men laget är mycket komplett och det finns en tydlig rollfördelning i laget, vilket är extremt viktigt korta turneringar som VM. Defensivt ser det mycket bra ut då man för en gångs skull förståt att ta med några offensiva backar, defensiven är jag inte heller orolig för. Målvakterna ser riktigt bra ut också med Niklas Bäckström och Karri Rämö (fast man antagligen kommer ha Vehanen som andra målis) Offensivt så vill jag ännu se Selänne, utan honom blir det lite "tunnt". Då är Olli Jokinen den enda stora sjärnan.

För svensk del tror jag tyvärr inte det blir något roligt VM. Jag ser brister i både offensiven samt defensiven. Nicklas Bäckström kommer vara Sveriges viktigaste spelare. Spelar han bra och lyckas få igång sina yttrar så kan Sverige slippa ett fiasko.
Defensivt så saknas flera NHL backar och det kommer märkas. Erik Ersberg kommer med stor sannolikhet att börja som första målvakt och får väl också räknas som en av de viktigaste spelarna.

Tjeckien och Slovakien ser jag inte som några medaljkandidater, de har sett sina bästa dagar och överlag så ser båda deras trupper lite tunna ut, jämfört med de andra stora nationerna.

Min tippning:

1. Kanada (fast jag hoppas på Ryssland)
2. Ryssland
3. USA
4. Finland

I poängligans topp tror jag inte heller vi får några större överaskningar. Eric Staal, Martin St. Louis, Rich Nash, Alexander Semin och Ovechkin kommer alla vara där uppe och slåss om poängen. Utmanare kan vara Nicklas Bäckström, Patrick Kane och Zach Parise.

Vad tror ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.