Let's settle this, once and for all (Världens Största Sport)
Jag kommer alltid i gräl med mina vänner om det här ämnet. Jag var alltid övertygad om att fotboll var världens största sport, tills en vän till mig (som är ett fotbollsfreak) sa att det faktiskt är så att basket är större. Han menade att fotboll är mer utspritt än vad basket är, men basket garanterat har fler utövare och är koncentrerad till några "få" platser. Då hans jobb inkluderar många resor världen över, säger han sig ha vittnat om platser, som han var helt övertygad var fotbollsdominerade, men som visat sig ha en stark basketkultur. Den kontinent som överraskat honom mest är Sydamerika och Asien. Och han menade att den här övertygelsen vi har i Europa att fotboll skulle vara världens största sport, stämmer inte. Rent logiskt kanske detta stämmer ändå? Att basket exploderat i popularitet i Kina är väl ändå inget nytt, tack vare Yao Ming bland annat. Det låter ju också resonabelt att det blivit/är stort i Sydamerika, med tanke på att Argentina vann det senaste OS'et i basket. Sen har jag själv sett många platser i Spanien och Italien där fotbollsplaner har stått tomma, medan man knappt fått spela 5 minuters basket pga folk som köar vid basketplanen på deras tur. Men jag vill gärna ha lite fakta, så Whoaiter, share some info with a brother, could this be true?Love!
At the gates of Eternity...
Det går att mäta, registrerade utövare och hur många tv-tittare sporterna har osv. Jag skulle säga att fotboll är överlägset störst. Även om jag bara spekulerar. Basket är stort i sydamerika och i europa, men det kommer inte i närheten av fotboll. Att basketen skulle vara större i Italien är inte sant, titta på tv-sända basketmatcher, det är ofta samma föreningar men publiken är runt 3000.
Nej : Alltså jag hävdar inte att det skulle vara större än fotboll i Italien. Men det har en stor tradition av basket. Och sen kanske det bara var den platsen jag var på i Italien där fotboll wasn't shit. Men även i Europa så har ju basket sina starka fästen. Hela Juggan, Grekland och de baltiska länderna. Och sjävklart att det är stort i Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland. Visst inte lika stort som fotboll, men ändå garanterat den största sporten efter just fotboll.
Jag har ingen aning. Tänk på länder som indien och kina som inte har någon gigantisk baskettradition men som står för en mycket stor del av jordens befolkning. Finns säkert en massa sporter som kan utmana både fotboll och basket. Men jag vågar säga att fotboll är den mest spridda, mest internationaliserade, boll-lagsporten i världen. Det är ett intressant exempel på kulturell imperialism också. Brittiska imperiet, europeisk imperialism under 1500- till 1900tal. Titta på var fotbollen är stor idag, det är exakt de ställena, förutom indien antar jag. Och idag har vi amerikansk kultur istället i hegemonipositionen, med hip-hop i europa, asien och afrika som bra exempel. Dock med en stor skillnad i att det inte är en lika aktivt påprackande av kulturen. Ah well det var ett sidospår, eller nu måste jag fortsätta när jag ändå håller på. Det finns ett par öar som heter trobrianderna som är kända för att många antropologer har åkt dit under åren. Iaf när britterna kom dit så upptäckte man till sin moraliserande, viktorianska fasa att infödingarna praktiserade erotiska danser vid den årliga skördefesten. Så för att stävja detta onda oskick så introducerade man cricket som ett alternativ. Detta har lett till att man idag fortfarande spelar cricket på skördetiden. Men det är en väldigt speciell, ritualiserad cricket där vinnaren är bestämd på förhand (hövdingens lag) och med inlagda pauser av erotisk dans. oj nu blev det långt, juste, när du var i italien, kan det ha vart så att det fanns 10000000 fotbollsplaner och 2 basketplaner? Och att detta ledde till att trots att fotbollen var större så upplevde du att basketen var mer populär?
Dom är ju inte 3000 pers i en baskethall i italien.. inte vad jag såg iaf.. var fullsatt! :P
Get Random!
okej det är möjligt, men det är betydligt färre än de som går på fotboll iaf.
Nej : Bra argument där, me like this :) Håller med definitivt, det finns sporter på vissa platser på jordklotet som konkurerar ut både basket och fotboll. Indien har cricket, Japan och Sydkorea har baseball som varken fotboll eller basket kommer ens i närheten av i popularitet. Sverige ligger traditionsmässigt inte ens i ett så kallat "fotbollsbälte". Vintersporter är vår grej egentligen.
denna eviga fråga. fotboll är störst.
Vem bryr sig egentligen om vilken sport som är störst?
jag tycker det är bättre med sporter som är mindre ^^ känns mer unikt då! =)
Get Random!
hörde på någon sportsändning för flera år sedan att basket är större än fotboll om man ser till antalet utövare i relation till något annat. men det låter lite smått osannolikt. fotboll lär vara störst.
Hajjaru : Låter ju inte osannolikt alls. En sports popularitet har inte alltid med antalet utövare att göra. Jag är ett basketfan, spelat sen jag var 8 år gammal. Men jag kollar ju då och då på fotboll också, även om jag inte spelar det. Men jag vet att det sällan är tvärtom. De som är helt inne i fotboll kollar inte lika mycket på basket. So it does make sense.
Hajjaru : Och bara för att fotboll råkar vara stort här i Norra Europa, så vet du väl att det inte behöver vara så i resten av världen?
Fotboll ar den overlagset storsta sporten i Europa, Mellanostern, Latinamerika och Afrika. Nuff said.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har vi inte kommit fram till att fotboll är störst och har mest utövare typ 25 gånger redan? Vad diskuterar ni nu?
•pave paradise•
Fotbollen dominerar Europa, Afrika, Sydamerika och börjar smått ta större proportioner i nordamerika nu också. Men varför i hela friden är det så att världens två största länder, Indien och Kina, inte har någon som helst tradition av vare sig fotboll eller basket. Hur i hela helvete kan Cricket dominera indien som det gör och vafan gör kineserna? Pingis är den största sporten men inte fan är den lika stor i kina som cricket är i indien. Bara jag som tycker kineserna verkar väldigt ointresserade av sport?
Endorfin-Kick P20 du har då inte alla indianer i kanoten.. har du någonsin hört talas som Kampsport? , finns nog en del Kineser som utövar det.. dessutom finns det fler Basketfans i Kina än vad det finns invånare i Amerika(inte helt säker på om det är sanning eller myt) så det finns även en del basketspelare skulle jag tro.. och CBA (Chinese Basketball League) är en rätt stor basketliga om jag inte är helt ute och cyklar, den uppmärsamades väldigt under NBA draften då Yi , som spelade i den ligan var med... så helt ointresserade av sport är det inte.. speciellt då
OS är i Peking ...
Get Random!
Som sagt, basket är gigantiskt i Kina. Men... Kina är fan mig involverade i nästan alla sporter ju.
www.nba.com är förövrigt den mest besökta sportsiten ;)
Fotboll, såklart. Behövs bara en boll, inga hjälpmedel, alla kan spela, fattig som rik, det fina med det hela...
Jag har hört flera gånger på Tv att man kallar fotboll för världens största sport, men kan inte bevisa det såklart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Japan och Sydkorea har baseball som varken fotboll eller basket kommer ens i närheten av i popularitet. sydkoreas populäraste sport borde väl vara taekwondo? det är ju deras nationalsport till och med. eller det kanske inte räknas som sport eftersom att det saknas en boll? ;) det finns 50 miljoner taekwondo utövare i världen som är registrerade hos officiella klubbar, on it's way to world domination ;)
Haters gon' hate...
Kaal : Nationalsport har inte alltid med antal utövare och popularitet att göra, mera något som är signifikt för landet och dess historia och är älskad av allmänheten.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Judo är ruggigt populärt i Korea också, appropå nästan ingenting.
Look with your own eyes - See with your own mind
sett till antalet utövare är volleyboll världens största sport. (detta baserar jag på en fråga i TP, och dom kan ju inte ha fel, eller hur? :D) så ingen av ovan nämnda sporter är i närheten. angående fotboll så har den stor konkurrens med rugbyn ute i europa, kanske framförallt i frankrike och stor britannien.