I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Let's settle this, once and for all (Världens Största Sport)

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Poet

2008-03-27 02:08

Let's settle this, once and for all (Världens Största Sport)

Jag kommer alltid i gräl med mina vänner om det här ämnet. Jag var alltid övertygad om att fotboll var världens största sport, tills en vän till mig (som är ett fotbollsfreak) sa att det faktiskt är så att basket är större. Han menade att fotboll är mer utspritt än vad basket är, men basket garanterat har fler utövare och är koncentrerad till några "få" platser. Då hans jobb inkluderar många resor världen över, säger han sig ha vittnat om platser, som han var helt övertygad var fotbollsdominerade, men som visat sig ha en stark basketkultur. Den kontinent som överraskat honom mest är Sydamerika och Asien. Och han menade att den här övertygelsen vi har i Europa att fotboll skulle vara världens största sport, stämmer inte.

Rent logiskt kanske detta stämmer ändå? Att basket exploderat i popularitet i Kina är väl ändå inget nytt, tack vare Yao Ming bland annat. Det låter ju också resonabelt att det blivit/är stort i Sydamerika, med tanke på att Argentina vann det senaste OS'et i basket. Sen har jag själv sett många platser i Spanien och Italien där fotbollsplaner har stått tomma, medan man knappt fått spela 5 minuters basket pga folk som köar vid basketplanen på deras tur.


Men jag vill gärna ha lite fakta, så Whoaiter, share some info with a brother, could this be true?


Love!

At the gates of Eternity...