Rekommendera mig kosttillskott
Har börjat träna lite mer än innan nu..Tränar fotboll, på gym och simmar ibland. Kan ni rekommendera mig tillskott som funkar (även om det kan va högst individuellt väl)? Jag vill bygga musklerna lite. Gärna kapslar. Bara kom med förslag tack.
beror på hur du vill öka? kör på dahlblads proteinpulver...smakar gott och ären bra produkt. Kreatin kan du ta som kapslar. sen finns d aminosyror o allt om du känner att du vill ta mkt grejer::P kreatin före o efter träning och proteinshake 3 ggr om dan !
vi är överallt!
muskelökning..förhindra att musklerna bryts ned så lätt. BCAA kapslar kan det va nåt o ha? måste jag kombinera me massa annat i så fall?
asså när du tränar bryter du ner musklerna..kan man säga..när du vill så byggs dom upp...för att få ut så mkt du kan av återbyggnaden så fyller du på me proteiner direkt efter avslutad träning... asså ta mkt kaplsar hit o dit e inte nödvändigt...du kan bli tokbiff å få en sjukt snygg kropp bara genom att äta mat...utan nåra som helst tillskott.... jag anser att proteinet e viktigast efter träning..kreatinet e för att få mer uthållighet så du kan lyfta lite tyngre o lite mer... men reparerar också muskeln efter träning... så enligt mej räcker det me dom 2..och mycket och bra mat.
vi är överallt!
när du VILAR ska d stå
vi är överallt!
kan ärligt säg att jag inte är så noggrann med maten..men försöker nu få i mig det viktiga iaf. tänker främst innan o efter träning..att få det tillskott som är bra. när jag tränar fotboll o simmar då bryter jag ner musklerna va? om jag oxå styrketränar 2-3 gånger i veckan kommer jag bygga mer än jag bryter ner eller hur funkar det där?Ghostfire P23 Eiselts double pro är ett kaseinprotein alltså? vart kan man köpa det? Hittar inte på gymgrossisten. Jag uppskattar svaren. Annars i matväg, vad är bra att äta efter träning?
maten ska va fördelad så här: morgon: du ska få i dig mkt kolhydrater. gärna gröt och ett glas juice eller liknande. Mellanmål: minska på kolhydraterna och ta nåt med mer protein nån rismåltid e grymt. middag: då ska du få i dig lite kolhydrater och mkt protein.ta tex en köttmåltid med görnsaker. och mellan där ska du ta antingen en frukt eller en proteinshake..som tidigare sa att du ska äta med max 4 timmars mellanrum sen när du ska deffa...när du äter måltider så hoppa äver ris o pasta å grejer...käka kött med grönsaker. Pga av att du slipper den stora kolhyfratsmassan utan siktar mer på proteinet..kanske låter skumt men funkar skitbra.
vi är överallt!
Kött och grönsaker är fan det bästa, jag tycker man får i sig nog med kolhydrater ändå utan att käka massa pasta och ris och potatis och dylikt. Käkar man kött och grönsaker slipper man dessutom den där känslan av att magen liksom jäser och sväller upp, tycker man får lite mer energi, man blir inte så tung av en sån måltid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
på en höft ungefär? för jag har läst massa andra förslag oxå..det där me maten alltså..för det kan ju inte va samma för alla. Det jag tänker på främst e maten innan träning och efter. Men vet lite mer nu . Nej deffar man så ska man undvika kolhydrater va. Jag ska nog börja med att köpa nåt proteinpulver, ska det drickas både före o efter träning? Om jag äter riktigt behövs det verkligen då?
asså du ska få i dig 1 gram protein och 0.5 fram kolhydrater gånger din egen vikt per dag..sen måst du få i dig mer för att "växa" proteinpulver..ta det på morgonen...tränar du på dan så tar du precis efter..och d skadar inte me en till på kvällen men det är inte ett "måste"..men det är viktigt att du inte är hungrig på dagen. ja föreslår att du köper ett pulver me ganska lite kolhydrater..för i början e d lätt att man tycker det smakar illa osv och ju mer kolhydrater man har i pulvret dest "värre" smakar d..tycker jag iaf..plus att dina muskler växer även om du har lite kolhydrater och mer protein.
vi är överallt!
plus..innan du går o lägger dig så tryck i dej nåt me mkt protein...en liten burk tonfisk tex om du gillar d..för under natten så töms kroppen..tar du då precis innan du lägger dej så har du endel protein kvar när du vaknar..du e inte helt tom...
vi är överallt!
nu blir d lite mkt för ja e dum nog att inte skriva allt på en gång... sen en sak du bör ta när du tränar är Omega 3 tabletter. det gör att din kropp tar emot proteinet i större utsträckning...
vi är överallt!
ok..ja mycke protein behövs ju. Fick tipset om kaseinprotein att ta innan jag ska sova..att man bygger även vid sömnen då. Men fan det blir dyrt om jag ska ha flera olika pulver o shit..jag e inte rik. Tipsade du om nåt pulver innan? Whey-80 verkar va populärt..e det dalblads? Jag äter säloljekapslar faktiskt..har gjort ett tag. o ska fortsätta me det. Då får jag i mig fettet som behövs oxå va? för det behövs väl..
du kollade på gymgrossisten såg ja? ja köper mitt därifrån också.mkt nöjd. jag ska köpa Gainer Explosion från Dalblads...d e dock mkt kolhydrater..men ja ska upp i vikt o deffa i vår...d e grymt om du ska göra likadant... kan du berätta dina mål? om du ska bli stor o biffig eller bara deffad o starkare?? du kan lika gärna köra me tonfisk innan du lägger dej....
vi är överallt!
målet e just nu att bli större..men inte stor biff dock. Vill bli starkare oxå.
vilket av alla pulver bör jag satsa på? om jag väljer bland dalblads produkter på gymgrossisten. Whey class+ verkar va bra. Inte mycke kolhydrater i det iaf.
Köp ett whey-protein, det är basen. Snabba kolhydrater, att komplettera shaken med efter träning kan du få i dig genom livsmedel. Köp ingen gainer du betalar mest för bryggerisockerarter som kostar 500:- för en 25kg säck. Kaseinprotein kan du få i dig genom att äta lätt keso eller lättkesella. Det är lyx/onödigt seriöst i det läge du befinner dig i nu att ha massa olika pulver. Min erfarenhet är att dom som tjatar mest om olika kosttillskott hit och dit är små, veka och ser förjävliga ut. Det blir lätt lite hockeybilds-mentalitet där kosttillskott blir något man samlar på. Köp ett bra wheybaserat pulver, multivitamin (speciellt zink & magnesium) och lägg resten av pengarna på bra mat. Du behöver inget pulver, folk hade bra fysik på 50- och 60-talet då man åt ägg och fisk istället.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...
ja, nej jag vill absolut inte hålla på med massa olika pulver..utan bara ett. resten fixar jag med mat. Men va menar du me multivitamin? pulver eller vad?
Ska du bara ha ett pulver är det Whey som gäller. Ta det som är mest protein för pengarna, dvs mest % protein per 100g pulver. Det skall iaf åtminstone ha mer än 80g/100g torrvara för att vara riktigt bra. Om man vill nörda sig riktigt ordentligt kan man gräva i vilka pulver som är cross flow mikrofiltrerade, Ioniserade proteinisolat, hydrolyserade vasslepeptider eller vassleproteinkoncentrat. Så länge pulvret håller hög proteinhalt och INTE, jag upprepar INTE är baserat på kollagen duger det fint. Ett bra proteinpulver brukar man få betala runt 100-150kr kilot. Med multivitamin menar jag en tablett som innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. "Mitt val -Sport" som finns på apoteket är ok för sitt pris. Vid val av multivitamin bör man välja någon som innehåller zink och magnesium då så gott som alla som idrottar ordentligt oftast har för låga halter zink och magnesium. mvh
tackar..jag har beställt protein nu..Whey class+ blev det. Har sett flera som skrivit gott om Dalblads grejer..och just detta proteinet har fått bra omdömen iaf. Tar jag det 3 gånger om dagen så får jag i mig nog me protein antar jag då det är 28 gram per portion. Beställde även Kreatin Monohydrate, Dalblads, som oxå fått bra omdömen, funkar bra att blanda i proteinet om jag förstod det rätt. Ska in o kolla i vår hälsokostbutik o fråga om såna tabletter..med zink o magnesium.
Whey class+ är ett bra proteintillskott. Kreatin kan du blanda i vad som helst, blanda gärna i juice eller något annat med snabba kolhydrater för snabbare upptag. Annars kan du blanda det i vad som helst... Jämför hälsokostaffärens priser med apotekets, "mitt val sport" kostar 129:- för 100st.
va o köpte 'Multivitamin för män' (New Nordic) som det heter..de rekommenderades. 157:- för 150 tabletter.
Kollade på innehållsförteckningen, det såg bra ut.
du verkar veta det mesta inom detta..vilka ämnen e särskilt vätskedrivande? o e det bra eller dåligt?
bra att du drog dahlblads....d e viktigt me bra smak så man kan dricka d... ja har 5 kg pulver hemma som bara står...kan inte dricka d... så om nån för övrigt vill ha så pejja 200 spänn så får ni..super gainers e 4 kg ungefär...sen nått kg mega mass
vi är överallt!
Menar du kosttillskott, mediciner/diuretika eller kemiska ämnen? Vätskedrivande medel i sig kan användas i estetiskt syfte, (att bli hård inför fotograferingar t.ex) medicinskt syfte (förhindra t.ex ödem) eller av folk som tror att vätskeförlust är lika med fettnedgång. Oftast lägger man in vätskedrivande medel i sporter där ,man vill klara viktgränser eller av bodybuildare/fitnesstävlande som vill se extra "torra" ut inför fotograferingar/poseringar. Dvs man driver ut det sista subkutana (under huden) vätskan. Vätskedrivande medel har ingen funktion för idrottare som inte tävlar i tidigare nämna sporter. Tvärtom är det många ämnen t.ex koffein, yohimbe, effedrin osv som har andra effekter man vill åt men den vätskedrivande effekten är något man får på köpet. Vätskedrivande medel leder ofta till en brist på kaliumjoner vilket leder till kramper. Därför brukar man äta extra kalium i samband. Riktigt effektiva diuretika/vätskedrivande kosttillskott medför allvarliga risker och man bör överväga om man verkligen kommer uppnå dom resultaten man vill ha. Min erfarenhet är att folk förväxlar fett med vatten. Sköter man kosten någorlunda håller man inte såpass mycket subkutant vatten att det gör något estetisk skillnad för ett icke-proffs. Intra-muskulär vätska (som kreatin binder t.ex) syns endast som större muskler och inte som någon plufsighet.
antar att energidrycker e väldigt vätskedrivande då? asså jag har nog inget fel på blåsan eller så :) men som idag har jag fått pissa flera gånger..mer än normalt för mig. Bara undrade va det kan va som driver ut vätskan så..Bara man fyller på med vatten så e det lugnt va?
Energidrycker som red bull osv är det ja. De lagliga tillskott som finns på marknaden är inte såpass efektiva att man behöver oroa sig för några hälsorisker. Drick lite extra vatten om du är orolig. Drabbas man av lättare uttorkning så signalerar kroppen det genom att göra dig törstig. Det är absolut inget att oroa sig för.
jag vill inte ha vätska på fel ställe.
många som blir skitstora på en gång kan också ha mkt vätska i kroppen..så man tror dom e asbiffiga men dom e inte så starka som dom ser ut..så vätska kan va bra om man vill se biff ut;)haha...typ överskott av kreatin... meen..bättre o va biff me muskler =)
vi är överallt!
Vätska på fel ställen får du bara av medicin, sjukdomstillstånd eller en viss typ av mediciner. Skillnaden mellan den vätskebindningen och den man får av t.ex kreatin har jag förklarar i en tidigare post.
ok..nu väntar jag bara på att få mina grejer..jag återkommer sen nån gång.
ett sista tips..ska jag dricka proteinet både innan o efter träning? bäst resultat så antar jag? eller ska det tas även när jag inte ska träna?
börjar me att följa det rekommenderade.
drick en på morronen o en efter träning
vi är överallt!
NOVA ÄGER OCH ÄR ÖVERALLT
FÖRORT
hahaha....respect
vi är överallt!
har en fråga..varför bör man hålla uppe med kreatin efter 6-8 veckor? Vad kan hända om man inte gör det?
När muskelcellerna är mättade med kreatin, dvs dom inte tar upp mer kreatin så ger kreatin, enligt VISSA undersökningar, inte ytterligare effekt. Kroppen gör sig av med 1-2% kreatin om dagen och det är anledningen att man tar uppehåll. Andra undersökningar visar att hur man tar kreatinet inte spelar någon roll utan bara att man tar det kontinuerligt varje dag. Vattenansamling har inget med saken att göra då kreatin ökar den intra-muskelära vätskan, kreatin som inte tas upp av kroppen utsöndras via njurarna som kreatinin. Kreatin sköter dvs ökad införsel av vätska i msuklerna, och inte ansamling av vatten i allmänhet som man förknippar med steroider och en förhöjd aldosteronproduktion. Vissa människor är non-responders, NR, och påverkas inte av kreatin. Antingen för att dom har tillräckligt med kreatin via kosten eller att dom har sänkt effektivitet i ATP produktionen. Märker man inga resultat på 2-3v är det stor risk att man är en NR.