I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Messi, Överskattad eller bäst i världen?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2007-04-03 11:47

Messi, Överskattad eller bäst i världen?

Jag tycker att Messi är överskattad och jag tänker förklara varför.

Missförstå mig rätt, visst fan är han bra även om han ännu är väldigt ojämn. När han är på rätt humör är han sagolikt bra.

Vad menar jag då med överskattad?

Tja. Många verkar ta för givet att han är nästa Maradona. Ingen spelare har så många kukridare som Messi. Han passar perfekt i Spanien med sitt tekniska snabba spel men vad händer om han byter liga? Inter har ju sagt att dom inte ger sig förren dom köpt Messi. Men passar han i Italien? Jag är inte så säker på det. England med sitt hårda spel då?

Messi är knappast den första supersungdomstjärna som "garanterat" skulle bli bäst i världen.

Det har ju visat sig förut, att slå igenom som ung och sen fortsätta den utvecklingskurvan tills man är i "ultimat" ålder (26-30 kanske) är väldigt svårt.

Se bara på alla superungdomar som fallit bort eller vars utveckligskurva har stannat av lite.

Eftersom många verkar tycka att det är självklart att Messi kommer bli världens bästa spelare om några år kan vi ju också kolla på vinnarna av Fifa World Player of the Year och vinnarna av Le Ballon d òr de senaste 10 åren.

Cannavaro, Ronaldinho,Sjevtjenko, Nedved, Ronaldo, Owen, Figo, Rivaldo, Zidane, och Sammer. (ja det är faktiskt inte fler)

Och vilka av dessa slog igenom som superstjärnor som unga? Bara 3 stycken Ronaldo, Owen och Sammer. Läg där till att två av dem fick sina kariärer förstörda helt av skador. (Owen och Sammer)

Ser man på Messis kropp och spelstil skulle jag säga att det tyvärr inte känns omöjligt att även han kommer ha problem med skador.

Lägg där till att den mentala biten är viktig och säkert värdigt svår för jätteunga spelare. Pressen är enorm och i så ung ålder är det lätt att man inte klara pressen om det börjar gå dåligt. (Minns ni tyskarnas supertalang Diesler? Fråga honom. Finns såklart  massor av exempel)

Dom övriga i listan då?

Jag sticker ut hakan och säger att bästa åldern att slå igenom som fotbollsspelare är mellan 23 och 26 år.

Varsågoda att Flamma mig! Men försök att hålla det på en hyffsad nivå.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.