I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vilken kampsport passar mig

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2006-09-12 19:43

vilken kampsport passar mig

jag tänkte börja träna nån form av kampsport nu i höst och behöver lite råd om vad som kan vara passande. jag testade karate en gång de gillade jag inte alls med all onödig disciplin och massa skumma ord o grejjer.. jag vill träna fysiskt sparka o slå, ingen judo eller brottning. thaiboxning? i göteborg ska de göras med om nån vet någon bra klubb eller så.

www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2006-09-12 19:48
just de, ja tycker de e grymt kul att hoppa göra volter o sånt.. men de finns väl ingen kombinerad sån sport.. vet att man kan köra capoeira men de verkar så mesigt.. ingen rå träning
largemoney ent.

2006-09-12 19:48
muay thai, utan tvekan. otroligt grym träning.

2006-09-12 19:49
ninjutsu(stava?) kanske?

2006-09-12 23:15
gymnastik verkar va nåt för dig om du gillar volter och sånt..
saaaru..

2006-09-12 23:18
"jag vill träna fysiskt sparka o slå, ingen judo eller brottning"

tror du missa de andrasidan

psk aa ska dra o kolla på muay thai nästa vecka o se om de verkar kul
largemoney ent.

2006-09-12 23:32
Spyder P23

du skrev även att du gillar volter och sånt, vet inte nån kampsport som innehåller det? kör muay thai själv..
saaaru..

2006-09-12 23:59
näe e ju de.. lite synd kanske borde köra 2 olika saker men de lär man inte orka
largemoney ent.

2006-09-13 00:42
ändtarms basket
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-13 11:31
träna TKD o gå me i nån parkour crew på fritiden

2006-09-13 16:42
Krav maga , escrima
inget religiöst blajj...
The sky always had little fluffy clouds..

2006-09-13 22:05
Ingen kampsport som innehåller akrobatiska grejer?
Hört talas om Kung Fu???!

Kung Fu eller Wushu som det egentligen heter är ett samlingsnamn för alla kinesiska stilar. Det finns traditionell och modern Wushu, tränar man den traditionella så är träningen nog lite för "speciell" för dig eftersom du tyckte karate var överdisiplinerat. Iaf, till de traditionella stilarna hör Shaolinquan (shaolinmunkar någon?), WingTsun, HungGar m.m. Dessa tävlar man inte i utan är mer som strids/kampkonster.

I den moderna (standardiserade) varianten av Wushu så tävlar man i form(taolu) och i Fighting(SanShou).

Sanshou beskrivs nog bäst som kickboxning med kast.

Taolu är som karatens "kator" och man tävlar genom att utföra dessa så bra som möjligt. Standardiserad Wushu är nog den mest akrobatiska kampsporten som finns (taolu), den innehåller både volter och 720graders sparkar.

Wushu innehåller också vapenträning och det finns sammanlagt 18 olika vapen. Om du har sett Crouching Tiger Hidden Dragon så har du en uppfattning om hur de ser ut.

En film som visar några av wushuns stilar--> wushuintro

Tävling i "koreograferad fight"---> wushuwushu

Sanshou klipp---->sanshou

Lessen för det långa inlägget men jag tycker det är rätt pissigt att folk vet allt om japansk kampkonst men ingen vet ett dyft om kinesisk.

Annars fungerar ju Capoeira och Taido också men de är inte lika coola. :)

Godnatt

2006-09-13 22:34
the_real_apa Thanx för intressant info :)
Sanshou verkar ju kickass !
The sky always had little fluffy clouds..

2006-09-13 23:20
the real apa.. du skrev att det va volter och sånt i det men man inte tävla i det för mig är det då inte en kampsport/närkontakt sport utan mer en uppvisnings sport.. och så sa du att sanshu va tävlings inriktat och det kunde liknas med kickboxning.. inga volter och grejer i kickboxning..
saaaru..

2006-09-13 23:21
rätta mig om jag har fel och har missuppfattat nåt..
saaaru..

2006-09-14 14:35
Jag tycker att thaiboxning låter passande för dig. Vanlig boxning kan du ju också prova, och kanske Kyokushin karate (de kör utan handskar, så tycker du att det låter ballt kan du ju testa det, trots att det förmodligen är en massa disciplin). Sedan kanske du inte ska dissa judo och BJJ innan du testat. Iaf BJJ är ju grymt roligt. Shootfighting är ett annat alternativ, där du kombinerar brottning och slag. Tror det finns en klubb för det i Gbg som heter Lupus MMA.
"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah

2006-09-14 17:11
ska o kolla på thaiboxning nästa vecka det verkar kul
largemoney ent.

2006-09-14 19:03

Kali Sikaran, kanske?
Slag, sparkar, armbågar, knän, käppar, knivar, tänder, pennor, väggar. (allt är ett vapen)
Grymt skön avslappnad stämning i klubben, med mycket öldrickande och dåliga skämt.
Man slipper också karatestelheten, mycket flow och känsla. Förutom när man smaskar på då. Mmmm.

Det är nybörjarstart typ nu.
http://www.fightercentre.com/

2006-09-14 20:17
Andrasidan

Både SanShou och Taolu är tävlingsgrenar inom Wushun, precis som karaten har Kata och Kumite. Precis som i karaten så börjar man inte göra snygga katamoves när man slåss i kumite. Volter hör hemma i taolu eftersom det vore väldigt ineffektivt att börja volta vid en Sanshou match.

En kampsport där man voltar vid fighting är Taido, men där är också akrobatiken "artificiell", innan man får anfalla motståndaren måste man göra en akrobatisk rörelse osv...typ.

Men du sa hoppa volta och sådant och förutom att volta innehåller wushun väldigt många höga hypertwistade hoppsparkar. Och mycket av akrobatiken och fallen i Wushu tränas för att stärka kroppen.
Dessutom är det roligt att kunna showa med coola sparkar. ;)

2006-09-14 21:04
...oj fick för mig att du var trådskaparen men som sagt så använder man den mesta akrobatiken till uppvisning och till att stärka kroppen.

2006-09-14 21:21
the_real_apa P17

ok så jag hade inte missuppfatat eller förståt fel då rå:>.. men jag säger muay thai är bäst:>:>
saaaru..

2006-09-17 19:22
Börja i Korpen det är både fysiskiskt och brutalt. Där lär man sig från grunderna
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2006-09-20 05:35
Disciplin är viktigt... Självdisciplin framför allt!

2006-09-29 20:20
Jag tror jag förstår vad du är ute efter när du säger att du inte vill ha "judo och brottning" men som sagt en gång tidigare här, kolla in BJJ Brazillian jiu jitsu... Det är sjukt roligt... Jag har väl kanske kört nåt halvår nu. Det är en skön sport, det är bra träning plus att om du vill, så kan det göra väldigt ont... Att bli sweepad hårt kan gör riktigt ont...

Anyway, det¨låter som du borde verkligen kolla in kickboxning eller thaiboxning... Alltså det är ju rena kampsporter som är framtagna för att vara effektiva på att verkligen slå eller sparka sönder din motståndare... Jag skulle valt thaiboxning, men det är bara för att jag tycker att den är lite snyggare och coolare... Men det är ju en högst personlig åsikt...

Sen ett big up till pokerface! Disciplin är det viktigaste!!! Det är det som kommer få dig till gymmet och det är det som kommer få dig att äta rätt så du orkar träna hårt... Disciplin alla gånger.....
Watch out so you dont step in the bullshit!

2006-09-30 04:10
kick, thai same stuff diffrent name..
saaaru..

2006-09-30 10:36
njae, kickboxning är väll mycket mer armar och ben, medans Tai är mer Armbågar och knän.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-30 13:57
mer armar och ben, vad tillhör armbågar och knän då rå? mage och rygg eller?

det jag mena med att det är i stort sätt samma sak, är att man använder samma sak i thai och kick, tränar själv thai så jag snackar inte i nattmösan, och ja jag vet att man änvänder armbågar i thai men inte i europa, bara i thailand.. och knän används i kick också och clinch också men man får bara göra en teknik sen släppa.. och kick är mer low kicks än rundsparkar..
saaaru..

2006-09-30 14:25

Kinesisk Boxning.Väldigt effektiv kampsport.Du lär dig volter och sten hårda slag med sparkar och massa shit..

-Sweets for the Sweet-

2006-09-30 14:55
har sett kickmatcher med knä och clinch och vet att även man kör utan det också ska på match i november i kick utan knä och clinch.. så det är väll olika regler vid olika matcher, oisv osv..
saaaru..

2006-09-30 16:10
Annars provar du du på Krav Maga... Från israel, tokigt effektivt och livsfarligt.... :) Israelerna är ju lite galna...
Watch out so you dont step in the bullshit!

2006-09-30 16:13
Tai chi chuan/xanda.Kolla in det iallafall.
-Sweets for the Sweet-