I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2006-09-04 18:12

NFL 2006

Yes! Då har jag fixat Viasat Sport 1, 2 och 3, vilket lär ge upp till tre matcher i veckan denna säsong - åtminstone om week 1 är nåt att gå på, då det sänds både på söndagen och givetvis MNF (två matcher). Otroligt skönt.

Så vad tror vi om årets upplaga? Vilka är vinnarna och förlorarna under offseason? Hur ser era favoritlag ut?

Jag kan inte undgå att hypa Atlanta Falcons i år igen, fast med betydligt mer på fötterna. Hade en femstjärnig offseason, och lyckades dessutom behålla Matt Schaub som backup QB.

På pluskontot:
+ Chris Crocker (en doldis, men tro mig...muthafucka can hit...kolla här http://www.youtube.com/watch?v=woltCwHggr4) och Lawyer Milloy solidifierar safety-positionerna som var en av lagets extrema svagheter i går.
+ John Abraham, Pro Bowl RE. Lagets pass rush kommer INTE bli att leka med med Rod Coleman och Patrick Kerney på samma D-line.
- NT Grady Jackson ger laget en spelartyp det saknat, den där stora kroppen som förhoppningsvis ska hjälpa det run defense som strugglade i stort sett hela förra året.
+ WR Ashley Lelie kom i traden som skickade iväg Duckett. Lelie är en riktig speedkula men han verkar inte vara den som fightas hårdast för alla bollar. Mycket outnyttjad potential där. Dock en nödvändig värvning då Finneran gick ner.
+ 2nd och 3rd round draft valen Jimmy Williams, lång CB, och Jerious Norwood, en Warrick Dunn-liknande RB, har skyhög potential. Norwood har imponerat i preseason och blir Dunns backup.
+ LT Wayne Gandy kom i traden som skickade Bryan Scott och blir i princip Kevin Shaffers ersättare. En veteran som förhoppningsvis kan skydda Vick lite bättre.

På minuskontot:
- Brian Finneran knäskadad, missar hela säsongen. Den enda WR som Vick känt sig riktigt trygg med, stadig som fan på 3rd down. Nu blir det Michael Jenkins som får ta hans roll.
- Ed Hartwell har skadeproblem igen och verkar ärligt talat inte riktigt vara den Pro Bowl MLB han marknadsfördes som för ett år sedan. Kanske kan Grady Jacksons ankomst göra honom mer offensiv.
- TJ Ducketts frånfälle lämnar frågetecken om RB depth och goal line situations.

Men, hur allt än är, så känns det till syvende och sist att som Vick går, så går Falcons. Han MÅSTE komma tillbaka till sin gamla spelstil igen, när han inte springer är han inte alls ett lika stort hot.
Man vet ju att Falcons kommer leda ligan i rushing yards igen, och försvaret kan bara bli oerhört mycket bättre med alla uppgraderingar, så det som återstår är ett bredare passningsspel. Roddy White och Michael Jenkins MÅSTE utvecklas ett snäpp. Jenkins är jag inte orolig för, men White tycker jag inte har visat tillräckligt mycket än.
Men rapporterna säger ju att Vick spenderat stora delar av försäsongen med att jobba upp timingen med receivers, så det ska bli intressant att se hur det går och om han inte förlitar sig alltför mycket på Alge Crumpler.
Därutöver sätter jag frågetecken för coachtrion Mora, Knapp och Donatell. Dags för dom att visa och VÅGA. Nu har dom spelarmaterialet att köra djärvare både offensivt och defensivt.

I övrigt, när jag tittar runt så ser jag inga självklara favoriter i år utan ser flera lag som kan vinna allt i år.
Steelers känns dock jävligt stabila, försvarsmässigt framförallt. Dom är inte beroende av någon enstaka spelare, inte ens nu när Roethlisberger missar en eller ett par matcher blir dom så mycket sämre.
Colts kommer dominera grundserien igen, Manning kommer chokea i playoffs igen.
New England och Denver blir bra igen.
Panthers och Seahawks tror jag står för klassen i NFC tillsammans med Falcons och möjligen Bears (dom har väl ett bra defense i år igen, dock tveksam till QB-situationen).
Årets mest överskattade är Miami. Blir säkert hyggliga, men jag tänker mig nånstans 9-7 och Culpepper ingen pro bowler igen.

Så, nu har jag slösat bort en halvtimme på jobbet åt att sparka igång debatten...haka på nu, alla! ;-)

skriv kort, helst inte alls