I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-08-04 15:15

Stretcha

okej så här ligger det till. jag har kollat på en massa kampsortsfilmer och jag har upptäckt att jag har blivit sugen på att börja träna någon kampsport. men jag är väldigt ovig i benen så jag skulle vilja få dom att bli mer viga innan jag börjar på någon kampsport. hur kan jag få upp rörligheten i mina ben? nu får jag upp benet i en vinkel av 90 grader men jag skulle vilja få upp dom mycket mer. är det farligt att bara börja tänja ut muskler och leder helt plötsligt och ska man vara uppvärmd innan man börjar? nån som har några bra tips?

2006-08-04 15:36
du kan strecha även fast du inte är uppvärmd, fast de är klart det är skönare o strecha om du är de. sen vet jag inte om de kan ge någon skada men de tror jag ej.
nothing will ever save me from myself

2006-08-04 15:48
Lederna ska du INTE tänja ut, det är väl bara musklerna du ska göra längre.
För övrigt så måste du inte vara vig för att köra kampsport.
Ett tips är att skaffa en bok om ämnet, så du stretchar på rätt sätt, annars kan du få massa skador istället, som du inte vill ha.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-04 16:32
Du blir ju vig med tiden när du tränar en kampsport. många som sattsar hårt och ska gyma, bli viga, få kondition osv innan dom börjar med någon kampsport har en tendens att inte börja alls, i alla fall enligt mina egna erfarenheter. så jag tycker du ska börja nu när du har som starkast lust!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-04 17:04
det är kört, lägg ner
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"

2006-08-04 20:53
se till att musklerna är uppvärmda innan du börjar stretcha. man kan skada sig rätt rejält om det vill sig illa.

2006-08-04 22:33
jag skulle rekomendera att du var uppvärmd för att kunna få ut muskeln i max position, börja med att tänja. sträck ut tills det känns lagom, sen kan du "gunga" svagt i positionen så att du når ytterligare, håll på så i typ 30 sek minst.
suck it up!

2006-08-04 23:13
det går att stretcha kall men det är inte bra men det gör lite ondare att stetcha efter ett träningspass eftersom du har massor med blod och annat i musklerna som gör dom strama och kortare
Hojt!

2006-08-06 02:40
alltså detdär med att strecha kall är en myt.
jag vet ni tror jag är dum i huvudet.
Men alltså bara för att man strechar betyder inte att man ska köra 100%.
Kolla liksom på en av de vigaste djuren, Katten liksom.
Den sover hela dagen, sen tänjer den ut sig och sträcker på sig.
Den står inte på plats och joggar och gör upphopp innan den strechar.
Självklart så är det lättare att få skador när du strechar kall, men kör inte 100% och ta det lugnt.
Större muskler ska man strecha ungefär 5-10 minuter.
mindre muskler klarar sig med 30 sekunder-1 minut, för muskeln måste "vänja" sig att vara lite uttänjd.
om du kör en 10 sekunders strech kan du lika gärna skita i det.
Och det bästa sättet att bli vigare är att slappna av i musklerna och det tar i regel mer än 10 sekunder innan du är bekväm med strechen.

Lycka till!

P.S vilken kampsport är du sugen på?
This is genius!!
where is my flame thrower?

2006-08-08 21:50
ok ok tack för alla bra svar! hmm vilken kampsport? det finns många grymma och en massa jag inte vet något om men kung-fu verkar mest lockande hehe.

2006-08-09 00:05
Nåt att tänka på med streching är att det inte ska göra för ont som Redmike sa.
För det mänskliga psyket är egentligen ganska logiskt.
Om du känner obekväm smärta, tex i för hård streching kommer du känna obehag bara när du tänker på den strechen.
Och du kommer förmodligen inte att göra den strechen speciellt många gånger.

Slappna av i strechen då kommer du längre utan att känna lika mycket obehag (tänk på andningen bara till exempel).

Och jag vet att varenda person utan för stora problem med kroppen skulle kunna komma ner i split och spagat om de satte manken till det och klara det på ca 3-4 månader.
Grejen är den man måste strecha ungefär 4-5 gånger om dagen 5-10 minuter gång, för att muskeln ska hålla sig utsträckt.
Det är kanske lite extremt, men men.
This is genius!!
where is my flame thrower?