kan bara hålla med. Vi måste göra nåt drastiskt snart
men herregud.. vad är det egentligen ni gnäller över??? Dom vill ha mer vakter som ha koll på det hela.. och ingen pyroteknik.. Sen annars stod det inte mycket mer i den artikeln. Och om det finns någon anledning till att folk inte går och ser på matcherna så e det för att intresset svalnar.. det är knappast fotbollens fel..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
EE P18 Jag har koll på saker och ting.. Men ja vakterna är till för att supportrarna inte ska bråka med varandra.. Dom går ju inte in och slår ner folk för att dom tycker det är kul.. Vakterna är till för att se till att det finns säkerhet.. Och dom har börjat förbjuda vissa flaggor som är dåliga.. Ja det är lite fjantigt.. men helt ärligt så bryr jag mig inte.. Jag säger knappast såhär "Nejmen vi får itne ha flaggor med dödskallar på så därför tänker jag inte gå o se på fotboll." Själva grejjen är att det handlar om att gå o se på fotboll. och dom som går på fotboll gör det för att dom gillar fotboll. sen ja flaggorna är en del av kulturen.. men fotbollen e viktigare..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det var bara 2 st lag som sa att dom hade boxare som vakter.. Men det går dom ju inte ut och säger till allmänheten.. dom går ju inte ut och säger att vakterna är boxare.. och dom har inte skyltar runt axlarna som säger att dom är vakter.. så man kan omöjligt döma om dom är det eller ej.. Och för att man är boxare betyder inte att man är mer benägen att slåss.. Däremot betyder det att man KAN hantera situationer där folk slåss bättre än mindre starka människor..
Lustigt att du, Lynguistic, i meningen efter att du påstår dig ha koll på saker och ting, säger att vakterna är till för att supportrarna inte ska bråka med varandra. Hur många procent av de gånger då "ordningsvakterna" ingriper inne på arenan är det för att förhindra bråk mellan supportrar? Visst är fotbollen viktigare, men varför välja mellan fotboll och supporterkultur? Bara i Simon Banks (och kanske din värld) är engagerade supportrar fotbollens pöbel. Om du inte bryr dig är upp till dig och ingen annan, men jag förstår inte varför du är så oförstående gentemot de som har tillbringat en stor del av sin fritid med att stå upp, sjunga för sitt lag, kritiserat sitt lag (det behövs också), skapa visuella spel för sitt lag etc. etc. Vi tänker inte stå på när den lille mannen, den mest genuine och aktive fotbollssupportern, körs över av buffliga gubbar (som aldrig engagerat sig i något lag annat än från kontorsstolen, mot betalt) och kommersiella intressen.
EE P18 Vakterna är ju till för flera olika saker.. Men engegerade supportrar är väldigt bra.. och det är bra det också.. det är härligt.. och jag tycker också att pyroteknik ska tillåtas... Men jag tycker det är fjantigt att säga att supporterkulturen dör ut på grund av att vakterna är boxare och att man inte få elda och att man inte får ha vilka flaggor man vill.. Man kan sluta gnälla över det man inte får göra och göra något enastående av det man får göra..
folket i klacken e aldrig på arenan för att slåss, men blir man provocerad blir det ett flockbeteende eftersom man alltid e i numerärt övertag mot vakterna. de måste visa respekt o kan inte komma med batonger mot smågrejer för då blir det motsatt effekt. svff motarbetar sig själva o dödar klackkulturen, vilket kommer döda fotbollen eftersom det e VI som går på matcherna som ger pengar o om vi inte kommer blir självklart klubbarna lidande. ingen vill egentligen se enbart affärsmän på läktarna, alla vill ha stämning! ä
ä
Sluta gnälla?! Utan supportrar skulle fotbollen haverera först ekonomiskt och därefter sportsligt. En relation mellan två parter handlar om att ge och ta. Förbundet och klubbarna tar våra pengar och tar våra rättigheter, de tar vårat inflytande, de tar till och med hela supportrar om denne/dessa gjort något, enligt kostymnissarnas egna regler, olämpligt. Tillbaka får vi fotbollsmatcher. Men det går fortfarande inte jämnt upp i mina ögon.
Nej, för att de har fått order om att göra så men du säger fortfarande att det inte behöver vara så att våldet ökar med såna vakter.... om dom nu har fått order att göra så så spelar det ju ingen roll om dom är boxare eller ej. då skulle vakter som inte är boxare göra samma sak om dom e beordrade det.. Det lär ju bli mindre farligt när det är kaos i klacken och bengalbrännaren får panik, kastar iväg bengalen som är över 1000 grader varm. Det har ju inget med detta att göra.. Hur poliser och vakter beteer sig i vissa fall kan ja vara dumt.. Det finns idioter inom alla yrkesgrupper.. Men tänk om man istället tog som vakter en massa passiva människor som väger typ 60 kg och inte gör ett skit.. då skulle hela helvetet braka lös.. Men ja visst finns det dåliga vakter.. Men vad har det med saken att göra.. dom som sköter sig slipper få vakter på sig..
Lynguistic > Sköter sig enligt förbundets och klubbarnas definitioner, som vi inte har fått vara med att påverka över huvud taget? Skulle de ha lyssnat på våra åsikter och tagit dem i akt hade det varit en annan femma med regelbrott. Nu gör de inte det, vilket leder till att folk skiter i det. Inte konstigt tycker jag.
Klgnhr Nej det är inte speciellt demokratiskt.. men på detta möte så var folk från supporterklubbar med.. "Till mötet var dessutom representanter för flertalet av supporterföreningarna tillhörande lag i Allsvenskan eller Superettan." Så dom var ju med i diskussionen.. Men vad e det som man inte får göra. ? det är att man inte får visa skyltar som nedvärderar det andra laget.. och inte pyroteknik.. Ja det är lite fjantigt att man inte får göra det.. men jag tror inte det förstör hela fotbollskulturen..
Lynguistic Helvetet braka lös om det inte fanns vakter? Tror du alla skulle börja härja som galningar då? haha!
Guano P18 inte mer än nödvändigt... Men om någon eller några börjar bråka och det inte finns några vakter.. hur ska man göra då.?? då är säkerheten för alla helt bortslängd för att dom inte vill ha några vakter..
Jag har koll på saker och ting.. Men ja vakterna är till för att supportrarna inte ska bråka med varandra.. Dom går ju inte in och slår ner folk för att dom tycker det är kul.. Vakterna är till för att se till att det finns säkerhet.. - Hmm, vi vet nog de flesta att det inte riktigt är så det vare sig ser ut eller går till på riktigt. Faktum är att fler vakter/poliser är provocerande. Det är inget som är unikt för fotbollen, utan något som förekommer vart du än vänder dig i samhället. Det finns säkerligen flera undersökningar som bevisar och försöker förklara detta fenomen. Ett tydligt exempel, det kanske allra klaraste jag kan komma på just nu, är polisbevakningen i samband med demonstrationer. I Göteborg var polisen väldigt nära alla demonstranter och ingrep vid minsta lilla. Det urartade till slut (säger inte vems fel något var, men vi vet vad som hände och vi vet att polisen var nära). I exempelvis Köpenmhamn två år senare hade polisen en annan taktik, där de höll sig några hundra meter bort. Den demonstrationen fortlöpte väldigt lugnt. Ju färre poliser i närheten (ett par funkar alltid i servicesyfte) desto lugnare är det. Detsamma gäller vakter. Vakter på Råsunda är provocerande, dels pga deras förbannade attityd i många fall. Att de sedan (som matchvärdar) är beväpnade med teleskopbatonger talar sitt tydliga språk om hur "fredliga" dessa varelser är. Men för de som gillar ett litet trevligt ruck här och där, kan detta säkerligen bidra till mycket underhållning och svarta rubriker framöver.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Denna hype om huliganer som rullar i media! En sak jag inte förstår, varför gör man en sån stor potatis av det? Kan någon insatt ge mig en kommentar? Min åsikt: - När det blir en sammandrabbning mellan huliganer så sker det oftast långt ifrån arenan och långt ifrån obehöriga. Inga oskyldiga drabbas, utan de som slåss är med på det, alla vet vad som gäller. Se det som en boxningsmatch, de två tävlande är bägge med på matchen och så länge dom slår på varandra och inte hoppar över repet och börjar slå på publiken så är det okej. Så jag fattar inte varför det läggs ner så mkt tid på det. Och framför allt inte när det finns andra mer viktiga samhällsproblem att lösa.
dingrinn.blogspot.com
Lite off topic, men ville vädra min åsikt angående det ändå.
dingrinn.blogspot.com
Ja fyfan! England here we come! Pöbeln måste bort! lyngusitic; Fel personer som sitter högt upp bland dem oficella supporterföreningarna. Majoriteten vill se ett England. Sen kan klubbarna själv avgöra vem som anses vara en hotfull supporter. Och hura jävla sjukt är det? Vad är en hotfull supporter? Vilken nivå ligger dem på? En som skriker domarjävel? En som klär sig i rutigt? En som tänder en bengal utanför arenan. För det kan nämligen klubben göra. STÄNGA av folk för vad som händer utanför arenan. Helt jävla sjukt. Vi ska vara lojala kunder. Köpa en korv i paus, helst fyra. Vi ska inte ifrågsätta. SITT NER OCH HÅLL KÄFT!
Jag är pök
TeguS P17 Jo det kanske är fel folk som sitter vid dom officiella supporterföreningarna.. Men det kan man knappast klaga på fotbollsförbundet för.. Evolution P21 Ja men det är inte själva antalet vakter/poliser som är det viktiga.. Utan deras agerande och taktik..
TeguS P17 Om du visar att dom stängt av någon för att dom skriker dommarjävel.. då kan du visa detta exempel för mig..
En uppmaning till alla er som bryr sig om den svenskaläktarkulturen: Gör något åt detta nu, låt inte SvFF få överhand utan slå tillbaka! Gör en banderoll, eller va fan som helst. Visa ditt missnöje eller bli indirekt en i mängden av dem som arbetar mot läktarkulturen!
dingrinn.blogspot.com
Åsyftade inte på att det finns fall på avstängning av den orsaken. Läs mellan raderna så borde du förstå. Klubbarna kan ta egna godtyckliga beslut. Dem går helt och hållet efter deras principer. Ser dem en tendens hos en viss person som uppträder på ett hotfullt sätt enligt dem så kan dem stänga av personen. Logiken är skrämmande. Så varför skulle dem inte kunna stänga av en person som svär under matchen och skriker, visar känslor, är en passionerad supporter. Nåväl, vet en person ifråga som stängdes av en lång tid just av lite fulare språk. Vilket var helt sinnesjukt..
Jag är pök
TeguS P17 Just därför att klubbarna faktiskt bryr sig om sina supporters.. dom behöver dom för att överleva..
Ja men det är inte själva antalet vakter/poliser som är det viktiga.. Utan deras agerande och taktik.. jaa o deras agerande e ju rent sagt pinsam o värdelös.. deras taktik e likadan o verkar vara " nu provocerar vi några supportrar så vi kan få använda våra små leksaker"...
da hempish!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lynguistic Antalet (synliga) vakter är en väl medveten del av deras taktik. Om de håller sig osynliga och borta från själva läktaren under matchen skulle stämningen vara trevligare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution: I Köpenhamn körde polisen exakt samma taktik som i Göteborg. Det urartade dock aldrig tack vare att planeringsarbete och väldigt mycket människor som ville demonstrera ej kom in i danmark en vecka innan mötet. Polisen grep och visiterade väldigt mycket människor och ganska många blev "avlägsnade från platsen". Sen var det stora grupper civilpoliser som fanns bland demonstranterna. Polisen fanns alltid på plats, antigen bredvid eller Jag tror du tänker på som var i Norge 2002. Världsbanksmötet. Där var polisen väldigt långt ifrån, och gick aldrig in bland demostranter och inget "kaos" eller provokationer kunde uppstå. Nog om det. Det är pinsamt att se "store" SvFF rusta ner och fördävra vårat arbete och VÅR fotboll vi betalar för att gå på. Bajens banderoll på protest-derbyt förra året var klockren.. "Det var VI som skapade fotbollsfesten".
Forumsignatur <br>
Evolution P21 Jojo såklart det är lite provocerande med att det står fler vakter.. men det är ju knappast en stor anledning till att folk börjar bråka.. börjar folk bråka så gör dom det.. och skulle även göra det om det inte fanns vakter..
Sen så e ju vakter beklädda som Matchvärdar. och dom är ju inte specificerade som vakter..
Annars står det "ORDNINGSVAKT" på deras ryggar..