Paintball är ingen krigslek
Hejsan! Jag tänkte nu bara förklara en snabb liten sak för alla er som blev sugna på Rubriken. Paintball hade jag tänkt att gå in på och tjöta lite om :) Saken är den va, det finns 2 olika slags paintball: Recball och Speedball (imon speedball finns även Xball etc). vad jag ska snacka om är Speedball som är den så kallade officiella SPORTEN. Jag tänkte visa lite bilder och även en film (länkar till) där ni ser att det inte är cammokläder längre, det är inte pumpmakörer längre. Det är skrika och snacka på plan vid toppen av dina lungor, det är färglada lagtröjor och det är MINST en lika mycket LAG och TEAMPLAY krävande SPORT som t.ex. Hockey eller Fotboll. Bild1(teamplay som sagt): www.forceofnature.com Bild2(Inte skogen utan det kan spelas på fotbolls planer med uppblåsbara värn(skydd)):www.forceofnature.com Bild3(det finns ingen gräns för hur nära du får skjuta ut någon på, dvs. ser du han SKJUT ;))www.forceofnature.com Om ni vill testa på SPORTEN Paintball kan ni göra det i de flesta städer i Sverige, det är ju ändå den tredje största extremsporten i VÄRLDEN och det är fortfarande den snabbast växande. För platser och mer info gå in på www.paintball.se , www.samuraj.nu , www.forceofnature.com mfl. Tänkte också visa en liten film som är gjord av ett lag som heter Powertrip (Svenskt elit lag) Ni behöver Quicktime eller nåtgot codec/progam som klarar .mov format: hem.bredband.net Om ni är lite mer nyfikna eller vill veta nåt att det bara att PMa mej eller svara i denn tråden :) ha det gött grabbar så ses vi på planen ;)
När jag va liten lärde jag mig 2 saker: att gå och att inte pissa på mina händer...
Det var mer än jag visste. Bra film också!
Skäms du inte?
paintball är grymt kul, och taktiskt, men jag tycker det spelas på för liten yta, eldstriderna är inte alltid så adrenalinpumpande som jag vill ha dom, spelen är för korta, motståndarna för få. för mig är paintball bara en version av capture the flag. så jag började spela airsoft istället. där gör sig adrenalinet tillkänna hela tiden, men smyger fram genom buskar och snår och rycker till av varje litet ljud. eldstriderna kan hålla på i upp till 40minuter, och dom flestas utgångshastigheter ligger mellan 100 och ungefär 300ms, det gör ONT med andra ord, så adrenalinet pumpar hela tiden, för man är rädd. när det kommer till det taktist så är det läskigt, jag har aldrig pluggat nått så intensivt innan. visst har vårt lag komradios och det underlättar väldigt mycket. man gör väldigt lätt misstag somman kan gräma sig åt i veckor, t.ex; förrförra söndagen så spelade vi ett gisslan scenario, och precis när vi lyckats hämta dom, så ska vi ta oss över en bäck, och mitt jobb var att täcka bakåt, men så fort jag vänder mig "framåt" så doffar det till i ryggen på mig och hela vårt lag blir utskjutet av 3 snipers. gissa om jag blev hånad när jag kom tillbaka till safezone.
det jag skrev om utgångshastigheter stämmer inte riktigt... i närstrider får man högst ha 173m/s och en sniper får ha högst 316m/s
kurt: försök låta bli att campa lite när ditt adrenalin skjuter i höjden och du bara 60 kulor kvar...
www.ghostforce.nu nu får man akta sig för sigourney weaver med sin pulserifle med en utgångshastighet på 158m/s oxå...
mheg: det har aldrig hänt mig i paintball, men väl i airsoft, och det gör ont. men man känner inte smärtan direkt.
eftersom airsoft "går ut på" att likna krig så mycket som möjligt så klär man ju sig efter det, kolla på bilderna som _che postade, och googla lite efter airsoft bilder.
själv så spelar jag i camobyxor, t-shirt, skyddsglasögon och en keps.
Paintball är fett kul, i love dat shiet, :)
jag tycker man ska undvika allt gasdrivet överhuvudtaget, satsa på en aeg, men det är svårt att få en socom då. och på 3meter gör det ordentligt ont, fast jag vet ju inte hur snabb en socom är när den går på gas. och airsoft är inte som paitball, airsoft är mer taktist.
det är kul men jobbigt. HAr proffsen suspensoar? nån som vet det
hmmm ja....det verkar ju faktiskt som att det är ganska jätteseriöst det där....men jag tycker ändå det roliga med paintball är att leka krig =) whatone: hmm airsoft, är det förbättrade soft air guns men har, eller är det nå helt annat? vad är det för sorts kulor?
va fan jag måste bara anmäla mig =)
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
Hmm hela trådeb över gickk visst till en slags airsoft trån och folk som jag ville upplysa om att PB INTE är krig svarar att de vill leka krig..men men.. några saker bara: "och airsoft är inte som paitball, airsoft är mer taktist." URSÄKTA?! har du spelat PB på sup air banor någon gång? Jag va nyligen (i förgår) och spelade Nordic och då åkte vi upp en dag innan för att kunna titta, fota och räkna vinklar på banan. Folk går banan ca 3 timmar dagen innan och kanske 1 timme på speladagen. Sedan sitter de ofta i sina hotellrum och snackar olika senarier som kan hända (om t.ex. höger backen blir utskjuten, vem ska fylla ut eller byta och spela vänster in i banan istället. Vem ska då ta hans vinkel etc etc?) att springa runt i camo kläder i skogen och skjuta små plast kulor och 'rädda' "gisslan" va exakt det jag ville undvika i denna tråden ;) Om det är någon som är lite intresserad av det jag skrivit etc som bor i gbg eller i närheten av Varberg..svara gärna här då.
När jag va liten lärde jag mig 2 saker: att gå och att inte pissa på mina händer...
angående skydd i PB: Det är ICKE tillåtet att ha mer än 2 lager när du spelar. Som t.ex. t-shirt och lagtröja. Utgångshastigheten får vara max 300 feet/sekund. suspensoar är tillåtet. (vet en kille i USA som fick tömma ca 2deciliter blod ur pungen, så kom inte och tro att det inte känns om du blir träffad ;))
vad är mer taktiskt? att springa fram och slänga sig bakom en luft kudde, eller planera camo, röra sig växelvis framåt i tät vegetation, omringa fiender placera understöd helt rätt.
som han säger i videon, 1500bollar per match..? taktist, nej knappast, det är ju mer som att bara spreja ut bollarna.
i airsoft får man max bära med sig 800, eller 8mag på högst 87boll per mag.
dock inget ont om paintball, jag gillar det exakt lika mycket, menjag känner själv att airsoft är mer taktiskt, och det är det jag vill ha.
nu tänker jag tjöta mer airsoft i din tråd, ursäkta...
mheg ; oftast spelas det i skogen, men man kan även spela CQB (close quarter battle) och då är det som det låter, bland hus och så, mycket rumröjning, otroligt intensiva eldstrider. i cqb brukar det inte finnas någon gräns för hur mycket man får bära med sig, jag brukar ha med mig 2hi-cap mag som rymmer 250boll vardera.
www.ranger.org www.combatzone.se sucker: om du tänker på hobbex soft air guns så kan man nog kalla det "special soft air guns" ja. fast ingen airsoftare med självaktning skulle komma med något köpt på hobbex, fråga mig inte varför dock.
f.ö så är det spel i torslanda den 30/5, vet inte om jag ska dit, känns som det kommer bli lite folk, för scenariospelet "en näve grus" spelas samtidigt.
påtal om ingenting
www.bamse.evilhaxxor.com där har ni mitt lag, ghostforce, stående vi TT:n från vänster; gamma, frost och min chef, jinx.
whaton..så du menar att sitta med gradskiva och ränka vinklar och lägga upp 3-4 olika taktiker inte är taktik? du är välkommen tlll ´Flen den 11juli så ska vi se va du säger sen :D *suck* Moderator..ta gärna bort tråden. Jag försöker en annan gång eller på ett annat forum.
_chef, har du missat vad jag skrivit, jag har spelat, jag har erfarenhet själv, men jag tycker ändå att airsoft är mer taktiskt.
i vilket lag har du spelat? vilka tävlingar? vad hade du för picka?
jag har inte spelat i nått lag, inga tävlingar heller och jag hade en phantom bottom line.
och då tycker du att du ändå har "befogenheten" att säga att soft air är mer taktiskt? NEJ kan jag då säga, det har du INTE.
Orkar inte läsa i genom tråden nu men måste ändå säga att Paintball är en hobby, ingen sport.
Jo JC jag är lessen att behöva säga det, det ÄR en sport. Det är en lika mycket sport som Fotboll eller Hockey! NXL finns nu också i USA (samma som NHL, NBA etc. fast NXL är Paintball) Folk tjänar stora pengar på att spela PB (dock inte i skogen (Recball)). Det finns stora tävlingar..om du (JC) kollar på filmen jag postar i #0 här i tråden så kommer du kanske tänka klarare. Förstår inte VARFÖR Paintball INTE skulle kunna vara en sport? Snälla JC förklara det för mig. Säg vad en gren behöver för att kunna få föklaras som sport, och säg vad paintball har för att det inte skulle kunna vara en sport.
nu ställer jag mig på din sida, biljard räknas som en sport, då borde ju paitnball göra så också. men _chef, vad betyder det att m,äta vinklar, tänker man som så sen "oj, nu måste jag vrida mig 22grader åt vänster, annars så funkar inte vinklarna vi mätte igår".?
_Chef: Lugn. Jag var ironisk. Antar att du startade tråden för att visa att Paintball inte bara är en lek. Så då tillämpade jag lite gammal god ironi. Alla som hänger i sport forumet är vana vid min typ utav inlägg, förstår om du inte fattade. Här inne mobbar alla varandra hela tiden typ. Så jag jävlades bara lite. Läser du i några trådar här så kommer du fatta vad jag menar.
Har nyligen köpt Paintball utrustning, så hoppas verkligen på Paintball like whoa nån dag i sommar :)
- Your Personal Designer - Contact me For Designs
dRn- P19 Du kan spela varje söndag i Hjulsta på en bana, det är drop-in spel, kostar typ 40kr om du har utrustning, de e bara att komma dit.
Sucker: Kanske, kanske inte. Släpp skiten nu för fan..
slaskfittan (schysst nick btw kändes nästan syndigt o skriva det) brukar du lira där? vad är det för typ av bana ?
- Your Personal Designer - Contact me For Designs
JC: vadå släpp skiten, får man inte fråga?
dRn- det finns dopp in spel i hela Sverige typ :) (dropp in spel kallas för walkon) Jag spelar på en bana i Varberg men det finns i sthlm, malmö, gbg, lund..asså det finns typ överallt :) whatone.. ja ungefär så menar jag. Man ska veta exakt hur långt man kan sträcka sig ut på en sida för att en motståndare inte ska få vinkel på dig etc etc (+ tänk om spelaren i ditt lag som ska hålla killen som ska hålla dej åker ut, då måste du snacka med laget och föröska byta vinklar med andra i laget så ni fortfarande håller nyckel personerna i andra laget)
Sucker: Jo man får fråga. Men när jag förklarat läget så är det väll lite onödigt att fortsätta diskutera skiten.
aja tråden verka dö nu men jag hoppas att många har fått en liten insyn i vad dagens paintball är och vad den är påväg att bli. skriv gärna meddelande till mej om ni bor i gbg/varberg (eller i närheten) så fixar jag så ni får testa på det :)
dRn: Jag brukade lira på deras gamla bana, men det är en helt ny för i år nu, premiärspel där på söndag om vädret tillåter, alltså om det inte ösregnar.
JC: jag diskuterade inte det du skrev, utan om du tyckte det var värt att skriva det du skrev. en helt annan grej. och om du väl skriver nånting kan du ju inte bara säga "vi skiter i det" sen, du får ju stå för vad du skriver. jävlas man med andra måste man tåla att andra jävlas med en själv.