I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar om Hobbiten

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Producent

2012-12-12 03:34

Tankar om Hobbiten

Var nyss och såg den i 3D!

Har läst och hört att diverse personer har invändningar och kallar filmen segdragen och lite medioker. Tycker fan inte att detta stämmer alls. Jag menar, vad förväntar man sig egentligen när man går och se en sådan film? Självklart så är det samma värld, samma miljöer, samma karaktärer och samma stämning. De är ju baserade på bokserier som alla hänger samman liksom. Man kan ju inte bara plötsligt börja göra nya grejer eller frångå essensen i Tolkiens verk bara för att, det vore katastrof.

Personligen så tycker jag att den kanske inte har samma tyngd historiemässigt som LOTR men Hobbiten är ju också ganska mycket tunnare storymässigt, boken är ju inte i närheten av LOTR-trilogins längd. Men scenografin, de vackra miljöerna och skådespeleriet väger mer än nog upp för det. Det var alltid spännande och det var också en bra mix mellan action, epicness och känslosamma stunder. Man märker tydligt det som Peter Jackson sade om hur han hade filmat vissa scener i LOTR på ett visst sätt för en eventuell framtida filmatisering av Hobbiten. Han hade ju trots allt först tänkt att filmatisera just denna men fick inte rättigheterna förrän efter LOTR. Älskar att se sånt, hur saker någon har sagt eller gjort i en film hänger ihop med en annan.

Det är dock en lite mer lättsam ton i denna första filmen jämfört med LOTR vilket egentligen bara är naturligt med tanke på källmaterialet men PJ har lovat att filmerna kommer ta en mörkare ton allteftersom.

Medan de 3 LOTR-filmerna får 5/5 av mig så får denna en stark 4/5. Rekommenderas att ses på bio asap! :)

Tyvärr så är Persbrandt bortklippt i denna pga den påkomna idén att dela upp boken i 3 filmer. Så vi får väl se honom nästa år i film 2 tänker jag.

//Paz

2012-12-12 12:01
Har verkligen hatat 3D de gånger jag sett det, rekommenderar du det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-12 12:03
Agreed! Men jag måste säga att jag tyckte _mycket_ bättre om denna än LOTR-trilogin, då dom frångick böckerna allt för mycket, enligt mig. (Jag vet, man ska se filmerna som filmer och inte som böcker bla bla bla.)

Jag hade förberett mig på tre timmars gnäll om hur fel allting var och att han inte borde ha gjort si eller så. Istället satt jag trollbunden i tre timmar och älskade varje sekund! Störde mig lite, lite på en sak och det var
SpoilerTroll-biten, den var inte riktigt som jag hade velat ha den, men mycket bättre än till exempel bortklippet av Sauruman i tredje LOTR!
men så kan man inte heller få allting serverat på silverfat. Däremot tror jag att detta fat var 90% silver ^_^

Vad jag var mest rädd för - och det som överraskade mig glatt - är just det faktum att det ska bli tre filmer av en bok på knappt 300 sidor. När jag dessutom såg att karaktärer som inte finns i boken ska vara med, kände jag att detta enbart skulle gå åt helvete. MEN (!!!) det blir ju så bra i denna film!
Vet inte om nedanstående behöver vara en spoiler egentligen, men sätter den där för dom som inte har läst boken :)
SpoilerAtt Galadriel, Sauruman osv är med och att det blir en bi-story av the Necromanser, var jag så skeptisk över. Det nämns ju bara i boken, typ: Hej, jag är med er en bit på vägen, sen måste jag sticka till Mirkwood och driva ut the Necromanser, för annars blir det knas i Midgård, ha det gött så länge, ses vid Ensliga Berget sen, peace. Hej, det gick bra att driva ut honom, och det gick bra för er, cool!
Men jag tycker det är helt underbart att man får ett större djup i storyn. Det blir liksom mer, saker jag hade velat "se" när jag läste boken, eller åtminstone läsa i en separat bok. Och PJ har lyckat så bra med det! Ser fram emot vad han ska göra med den biten och hur utdragen slutstriden kommer att bli, med tanke på att den knappt är med i boken :)

Att filmen skulle vara långdragen, är ju bara löjligt! Den är knappt tre timmar lång och kändes inte mer än en och en halv! Trodde verkligen inte att det redan hade gått tre timmar när den var slut. Åh, vad jag längtar till nästa film!

En fråga bara: hur var den i 3D? Är väldigt skeptisk inför hela 3D grejen; tycker inte att det är så speciellt och det är mest bara drygt när man har glasögon och inte kan ha linser...
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Producent

2012-12-12 12:36
VRGNHNS skrev:
Har verkligen hatat 3D de gånger jag sett det, rekommenderar du det?

Ja faktiskt så gör jag det. Det ÄR stor skillnad på om en film är "filmad i äkta 3D" eller om det har efterarbetats, dvs gjorts om till 3D. Avatar t.ex. är nog den bästa 3D-filmen ever på just den biten, fan en orgasm för ögonen.

Det samma gäller denna filmen, det är oerhört bra gjort. MEN, du ska känna till att filmen använder sig av en lite nyare och kontroversiell inspelningsteknik. Den är inspelad i 48 fps, dvs dubbelt så mycket som det mänskliga ögat kan uppfatta. Och dessutom med en digital RED-kamera. Det kan kännas lite extremt detaljerat, nästan sterilt och på gränsen till plastigt. Det tyckte iaf jag de första 20 minuterna men så vande man sig vid det. Det blir liksom så skarpt att det inte "känns" som en typisk film.

//Paz
Producent

2012-12-12 12:41
Brazen F23

Den var bra i 3D, rekommenderar det!

Håller med om vissa segment och scener som kanske inte riktigt var vad man kunde vänta sig efter att ha läst boken men storyn är såpass tunn att det måste fyllas upp en del. För alla fans så gör ju inte detta något, hehe.. Jag kunde ha suttit i 3 timmar till för att säga som så, :)

Störde mig inte på det du du nämnde där men det var inte heller vad jag hade förväntat mig av den scenen, hehe..

Bådar gott inför kommande filmer!

//Paz

2012-12-12 12:53
Blir inte hjärnan rätt trött av att se på 3D i nästan tre timmar??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-12-12 13:01
Beror på. Om det som sagt är gjort "riktigt" så stör det inte. Men om det är pålagt via after FX som i t.ex. filmer som Clash Of The Titans så kan det irritera. Iaf för mig. Om man liksom måste "anstränga" sig för att få det att flyta så blir man sliten. Om det sker mer naturligt så slappnar man av mer.

2012-12-12 13:20
Machete

Ska fundera på det. Mitt synfel gör också att 3D blir ganska suddigt för mig och det är väldigt jobbigt att ha på sig dom glasögonen PÅ ens vanliga glasögon, och att dessutom ha det i tre timmar.. Njaaee :P

Ja men precis! Det är så bra gjort att jag blev glad. Har alltid velat veta mer om vad Gandalf & Co hade för sig i Mirkwood och allt det där. Så det ska bli riktigt kul att se.

Knappt så jag störde mig på det, var bara inte vad jag hade förväntat mig. Men som sagt, det var fortfarande bra gjort :)

Oh ja! Det gör det verkligen! Känner också att jag hade kunnat sitta tre timmar till; då hade det kanske känts som en film som faktisk var tre timmar haha :P
- Dexter Morgan
Producent

2012-12-12 14:08

2012-12-12 15:32
Machete

Tänkte bara flika in med att ögat kan uppfatta långt mer än 48 fps.
Ögat ser inte enstaka bilder utan kontinuerligt ljus. Det är först en bit över 100 fps som skillnaden inte blir märkbar.

Vanlig film är dock filmad i 24 fps vilket skapar mycket av filmlooken vi är så vana vid. Därför kan 48 fps mer kännas som ett tv-program(vilka är filmade i högre fps) och se mycket "billigare" ut.

Producent

2012-12-12 16:05

2012-12-12 16:20
Jag ger den också en 4/5.
Peter Jackson did it again!

Metastrof

Blir inte hjärnan rätt trött av att se på 3D i nästan tre timmar??

Man kan tro det! Jag brukar faktiskt ha svårt att se 3D filmer och kan få lite spänningshuvudvärk efter en stund, men hade inga problem att se The Hobbit (dock lite svårigheter att fokusera blicken till början, men kan ha och göra med att jag har ett brytningsfel).

2012-12-12 17:13
Hört väldigt olika recenssioner men känns som de som dissar gör det lite "för att"... Kommer ändå skippa 3D tror jag, den där sjösjuka känslan är inget jag tänker betala för att återuppleva

2012-12-12 21:33
Haha shit vilket bullshit. Det där stämmer inte alls. :S
Man undrar vilken clown som har svarat på det där.
Om vi säger såhär: Om man bara kunde se 20 fps skulle man inte se någon skillnad på film filmad i 24 fps och film filmad i 48 fps eftersom man skulle se allt i 20 fps.

Hjärnan ser inte i fps, och det finns teoretiskt sett ingen övre gräns.

2012-12-14 16:00
All in all: Mysig Matinéfilm, ball att se i 3d med alla såna dära bildpunkter.

Skådespeleriet: Martin Freeman är guld som Bilbo, tycker han har lika stark karaktärskänsla som Ian Mcellen har för Gandalf vilket är helt fantastiskt. (någon annan som fick ett sting av hjärteångest när man såg att Ian hade åldrats avsevärt sen sist och att alla actionscener med honom var longshots i stort sett).
Tycker också att Jackson & co tillsammans med dvärgdudsen fått till den perfekta känslan av gemenskap.

Nördrage och spoilers:

SpoilerVad händer egentligen? I ett slag dödade dom typ hela charmen med Alvernas seriösa och dryga framtoning när dvärgarna drällde in i Rivendale? Vad hände där liksom? Och varför (jag förstår väl varför men ändå) ska hela Galadriel-Saruman-Gandalf-Elrond debatten vara med? Sist då, Vättarna varför är dom så jävla löjliga? I sista filmen när det stora slaget ska stå hur sjutton ska dom porträttera vättarna då, ska dom bli seriösa mördare då helt plötsligt? Det blir ju bara jättekonstigt. Eller ska vättarna inte vara med alls då? Kommer det istället bli något nytt slag med den där albinoorchen och hans wargs?
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Producent

2012-12-14 16:02
Så många frågor, så få svar! :P

Vi får vänta och se men jag litar på PJ, ingen kunde gjort det bättre.
Rappare

2012-12-14 16:23
Menar du att 2D filmen är inspelad i 48 fps?
För I 3D vore det ju naturligt eftersom tekniken kräver dubbla bildrutor.

2012-12-17 11:26
Sjukt snygg film! Den va också bra, sjukt underhållande. 3h film kändes som max 2h.
Men den kom inte riktigt upp i samma klass som ringentrilogin.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Moderator

2012-12-18 23:23
Jag är precis hemkommen från bion och tror att jag är väldigt nöjd.

Det börjar närma sig 20 år sedan jag läste boken sist så jag märkte inte direkt av några snedsteg från den. Däremot tycker jag att det märktes att det är en bok som blir tre delar, vissa stunder tappade filmen lite i tempo (och då menar jag inte att den hade lugnare stunder, som ju är viktigt i film, utan att det blev lite för långdraget ibland) men det påverkade egentligen inte mitt helhetsintryck som var väldigt gott.

Jag har lite frågor till er som har boken i färskare minne än mig:

SpoilerVar delen med stenjättarna med i boken?
Jag har något minne av ett jättetroll som de gör upp en brasa i vilket väcker det, skulle det då ha varit när de stötte på de tre trollen eller kommer de sen?
Jag minns inte den vita orken alls, var han med?

Scenen när man får se stenen som Gollum håller till vid fyllde mitt hjärta med glädje, det var verkligen exakt som det skulle se ut!

Angående 3D så har jag inte gillat det i någon film jag sett hittills (Avatar och The Avengers är de jag kommer på spontant) och jag var inget stort fan av det här heller. För mycket av min uppmärksamhet läggs på att försöka få en wow-känsla, som väldigt sällan kommer, vilket gör att jag tas ut ur känslan av att bara sjunka in i berättelsen. Jag kommer se Life of Pie i 3D, men blir jag inte imponerad då kommer jag nog hålla mig till vanlig film på bio i några år.

SpoilerNär fjärilen flög ur gandalfs hand var 3D-effekten fantastisk, tills den skulle flyga ur bild då illusionen bröts direkt. Det blev lite "åh den är ute i salongen och flyger, jag kan nästan ta på den, nej just ja det var ju bara en effekt"
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-12-23 02:48
Jag rekommenderar INTE 3D för denna filmen, som någon skrev "Det blir liksom så skarpt att det inte "känns" som en typisk film." Alltså det känns som man spelar ett dataspel och när man får se en film dom gjort till dataspelet, bra grafik men ingen riktig film-känsla alls, sög enligt mig. Önskar jag sett den utan 3D... För övrigt var jag till en början skeptisk när jag såg filmen men dom knöt ihop det skitbra och filmen kändes verkligen väl genomarbetat och jag älskar miljön och karaktärerna.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2012-12-28 21:45
KaptenKrok P27
Spoiler
Stenjättarna var med, minns det dock som att de var mer i periferin... Vita orchen va inte med... Vättarna/goblins är småorcher... Va egent bara storvätten man störde sig på men det fjög iaf... Det som störde mig mest va att vit-orchen kändes så animerad... Sket i 3 D

2012-12-29 10:40
Alltså det känns som man spelar ett dataspel och när man får se en film dom gjort till dataspelet, bra grafik men ingen riktig film-känsla alls

Exaaakt vad jag tänkte på när jag såg den, men det har som sagt att göra med High Frame Rate, inte faktumet att den är i 3D. Har du sett några andra filmer i 3D?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2012-12-29 10:41
i övrigt tyckte jag det var en väldigt trivsam filmupplevelse. Men den "billiga" känslan förstörde skitmycket, även om jag vande mig mer och mer under filmens gång.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2012-12-31 14:23
Den bra bra tycker jag, men inledningen var lite väl seg -.-

2013-01-01 23:02
isofu, Jasså ja, det stämmer säkert... Jo jag såg avatar i 3D och där var effekten bättre än i denna upplevde jag...
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2013-11-19 16:18
Uppar tråden med: Snart kommer andra filmen. Hur pepp är ni?!
- Dexter Morgan

2013-11-19 16:44
Oerhört pepp! Inte varit världens största fan av LOTR men The Hobbit var sjukt bra!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Battlerappare

2013-11-19 17:24
Var inte alls pepp inför förra kanske mest för jag inte läst böckerna så är nog ganska opepp för den här också.
Men det ska bli kul att se fortsättningen såklart.

2013-11-20 20:40
Förstår inte hur människor kan ha olika omdömen om LOTR och The Hobbit, filmerna är ju identiska med varandra.
pistol

2013-11-20 22:00
Förstår inte hur man kan tycka att dom är identiska.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2013-11-21 08:21
DMAt skrev:
Förstår inte hur man kan tycka att dom är identiska.

Precis min tanke.

För övrigt ska det bli najs med midnattspremiär igen! Någon som vet när biljetterna släpps?
- Dexter Morgan

2013-11-21 19:49
sådär halvpepp, tycker att det blev alldeles FÖR humoristiskt i förra även om Bilbo är mer av en barnsaga än Sagan om ringen. Jag vet att jag klagade en hel del längre upp i tråden, kritiken har inte svalnat än.

Nu ska ju dessutom Mikael Persbrandt in som Beorn, hur fan ska det gå? Han kan ju inte prata Engelska, tror ni han får prata svenska för att dom tänker att det är "björnspråk" eller tror ni att han har haft speciallärare i ett år?

Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2013-11-21 20:17
Tror han ska brumma och bryta kraftigt, får han inte animerade muskler och stort mörkt helskägg blir jag besviken... Halvpepp också, tycker inte humorn skada så mkt men kändes lite plastigt sist
Producent

2013-11-23 20:46
Som jag redan nämnde för ett år sedan, tänk på att förlagan ÄR just mer humoristisk, tunn i storyn och mer lättsam. Det är en lättviktare i förhållande till LOTR och absolut mer riktad för barn. Vore egentligen konstigt om PJ valt att göra nån slags dyster och mörk tolkning av boken då det isf vore att inte förhålla sig till källmaterialet.

//Paz

2013-11-25 13:42
Biljetterna släpps 29 november, alltså på fredag. Rätt jäkla pepp just nu! :D

Angående humorn är det precis som Machete säger. Det är egentligen en barnbok. Och en alldeles fantastisk sådan!
- Dexter Morgan

2013-12-10 18:22
Är det många här som kommer se ettan ikväll också? Jag vet inte om jag skulle palla 6 timmar i 3D. :P

2013-12-10 19:30
Åh, hade velat se ettan ikväll. Men tror inte dom visar den här i Göteborg.
- Dexter Morgan

2013-12-11 13:16
SpoilerBättre än förra, riktigt bra. Enda jag inte diggade va Persbrandts look, han ska se ut som en enorm svarthårig slagskämpe, inte någon homie till elefantmannen.

2013-12-11 13:35
SpoilerTycker att ettan var bättre. Men denna höll fan måttet. Störde mig dock på att inte hela scenen när dom träffar Beorn var med, för det är en av mina favoritdelar i boken. Dom kunde ha skippat det skitlöjliga romantiska tramset mellan Kili och bruden från Lost. Håller med VRG om Beorns look...

Suger att behöva vänta år till nu!
- Dexter Morgan

2013-12-11 21:14
SpoilerJag blev helt hänförd av scenen då draken dränktes av guldet. Det var så sjukt snyggt när det glider av honom när han flyger iväg. Kanske den snyggaste scenen i år.. Tyckte den här delen hade många höjdpunkter och draken var ju fruktansvärt snygg and all that. Men ettan hade ändå en sekvens med Gollum och DEN scenen är svår att toppa! Sången i ettan var också ett guldkorn, men även om båda delarna har sina highs and lows blev jag mer underhållen av den här delen. Legolas did a comeback! :D

2013-12-11 21:20
Jag tycker också den här var med underhållande, allt som frångick boken var liksom bara bra, nu var det ett tag sen jag läste och är inte fanatisk iofs. Det fina med de här filmerna är ju att man kommer inne i den världen, miljöerna bilderna, mytologin osv. Jag köper faktiskt de "orealistiska" actionscenerna också, bra underhållning.