I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar om Hobbiten

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   
Producent

2012-12-12 03:34

Tankar om Hobbiten

Var nyss och såg den i 3D!

Har läst och hört att diverse personer har invändningar och kallar filmen segdragen och lite medioker. Tycker fan inte att detta stämmer alls. Jag menar, vad förväntar man sig egentligen när man går och se en sådan film? Självklart så är det samma värld, samma miljöer, samma karaktärer och samma stämning. De är ju baserade på bokserier som alla hänger samman liksom. Man kan ju inte bara plötsligt börja göra nya grejer eller frångå essensen i Tolkiens verk bara för att, det vore katastrof.

Personligen så tycker jag att den kanske inte har samma tyngd historiemässigt som LOTR men Hobbiten är ju också ganska mycket tunnare storymässigt, boken är ju inte i närheten av LOTR-trilogins längd. Men scenografin, de vackra miljöerna och skådespeleriet väger mer än nog upp för det. Det var alltid spännande och det var också en bra mix mellan action, epicness och känslosamma stunder. Man märker tydligt det som Peter Jackson sade om hur han hade filmat vissa scener i LOTR på ett visst sätt för en eventuell framtida filmatisering av Hobbiten. Han hade ju trots allt först tänkt att filmatisera just denna men fick inte rättigheterna förrän efter LOTR. Älskar att se sånt, hur saker någon har sagt eller gjort i en film hänger ihop med en annan.

Det är dock en lite mer lättsam ton i denna första filmen jämfört med LOTR vilket egentligen bara är naturligt med tanke på källmaterialet men PJ har lovat att filmerna kommer ta en mörkare ton allteftersom.

Medan de 3 LOTR-filmerna får 5/5 av mig så får denna en stark 4/5. Rekommenderas att ses på bio asap! :)

Tyvärr så är Persbrandt bortklippt i denna pga den påkomna idén att dela upp boken i 3 filmer. Så vi får väl se honom nästa år i film 2 tänker jag.

//Paz