I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nya uppkommande filmen Kebabmaffian

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2012-10-27 16:45

Nya uppkommande filmen Kebabmaffian

Kebab Maffian

Det farligaste gänget som gör halal kött av en walla. Kommer som en film till din stad nära dig.

Poet

2012-10-27 17:39
Konstruktivt: Fixa bättre filter, putsa på ljudet då det är otydligt på vissa ställen, gör klippningen lite tightare. Skådisarna var inte så jättebra, tyvärr. De har potential men de måste nog skolas ett tag till eller så får ni byta ut de. Och manuset måste göras bättre. Det är inte så roligt. Det är fånigt på ett negativt sätt.

Personligt: Jag hade funnit konceptet något roligare om det hade varit en sketch a lá Chappelle Show. I det här fallet så säger jag bara att jag känner mig kränkt. Det här bara fånigt och förstärker fördomarna och stereotypen om invandrare. Tyvärr så finns det en stor portion mindre allmänbildade och enkelspåriga människor i vårt land som antingen kommer uppleva att deras fördomar bara förstärkts och bekräftats, medan den andra halvan kommer älska det. Så chansen är stor att ni kommer få en stor fanbase. Men har man en gång hamnat i "Blattefacket", så kommer man inte ut. För er egen skull så rekommenderar jag att ni skriver om manuset.

Minstrel Show

Blackface

Love
At the gates of Eternity...
Rappare

2012-11-13 13:10
BC99 skrev:
och förstärker fördomarna och stereotypen om invandrare.
Förstår vad du menar, och om det inte görs rätt så kan det sluta så som du menar. Men om man ser till filmer som Gadjo Dilo, Svart katt, vit katt och Zigenarnas tid så är det filmer som spelar på fördomar och istället för att alienera romer så tror jag att de är nyttiga i debatten. Vad jag egentligen vill ha sagt är att fördomar kan användas i kampen mot fördomar, sen vet jag inte hur mycket detta stämmer överens med klippet ovanför men det är en annan femma.
Producent

2012-11-13 13:24
Jag känner mig också kränkt.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2012-11-13 13:44
Scrotum: "Svart Katt, Vit Katt" är som du säger en smart film som fokuserar på fördomar i syftet att få folk att snacka om det.

Här vill de att man ska skratta åt fåneriet som bara är ett modernt black face i min åsikt. Men ja, du förstod vad jag menade.
Rappare

2012-11-13 14:33
Jag förstår dig, och jag håller delvis med dig, men jag tyckte att det var svårt att få ett tillräckligt stort grepp om filmen av det vi såg i klippet.

I fallet Svart katt, vit katt så garvar jag personligen väldigt mycket åt fåneriet, vilket varken gör mig eller filmen till rasistisk enligt min mening. Humorn blir identitetsskapande och åskådliggörande på något vis.
Poet

2012-11-13 15:03
Humorn blir identitetsskapande och åskådliggörande på något vis.

Exakt. Jag som nysvensk (och majoriteten av oss, vågar jag säga) känner inte igen oss i detta. Det är bara förolämpande. Säger inte att personer som de i filmsnutten, inte existerar, men de är just stereotyper.
Rappare

2012-11-13 15:31
Är stereotyper nödvändigtvis något negativt? Personligheterna i Svart katt, vit katt är väldigt stereotypa de också. Alltså, jag fackar inte, och är varken med eller emot dig, vill mest höra dina tankar om saken.
Poet

2012-11-13 15:43
Nu dömer jag bara efter filmssnutten. Och som både du och jag poängterat förut, så är det en tunn linje mellan att det blir korkat (som i Kebabmaffian) och smart (som tex Chappelle Show, Svart Katt, Vit Katt) det är genomtänkt. Och man driver väl snarare med stereotypen än att typ "hylla" den. Det som binder tex Svart Katt & Chappelle Show, är att man har intentionen att skapa en debatt. Man vill belysa något.

Vad försöker man bevisa med "Kebabmaffian"? Det är bara buffoonery på högsta nivå.

2012-11-20 10:20
det här va rätt läjligt...

på riktigt så tar jag rätt illa upp om det blir en film av detta och ännu värre om den filmen spelas nära mig.

vet inte riktigt om jag kan peka ut något specifikt som var sämst då hela produtionen låg under nivå för att egentligen få bli bedömd.

visst kunde jag se försök att göra nåt "sjukt" men fantasin är så torr att det bara blir bajs. jag ka ärligt säga att jag gjorde roligare filmer som barn. och med det menar jag manus, skådespelarinsatts och produktionsteknik.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2012-11-21 10:55
Well, här kommer lite konstruktiv kritik:

Om det är en lite lågbudget TV-produktion så fungerar ljud, bild och det mesta annat som är tekniskt även om skådespeleriet inte är världsklass.

Om det är en film så håller det inte riktigt dessvärre, även om det är en lågbudgetfilm. Fel val av kamera, för dåligt ljud, generiskt soundtrack etc.

Sen så förstår jag inte helt poängen bakom filmen. Vad är själva storyn? Är det någon substans eller är det bara stereotypiska skildringar av irakiska pizzabagare?

Kan väl inte påstå att detta är något att bli särskilt kränkt över, jag känner hur mkt folk som helst som är sådär i sättet och jobbar just som pizzabagare, i kebabrestauranger osv. Inte så de crip walkar i restaurangen, rövar bort folk eller liknande såklart dock, lol..

Jag känner igen mig lite i hur jag och många vänner till mig håller på och lattjar också på liknande sätt även om om sagt vissa saker inte är realistiska men jag ser inte riktigt hur detta ska bli ett underlag för en bra film?

Jalla Jalla t.ex. var en lite smartare film med några poänger även om jag inte direkt skulle påstå att det är en särskilt bra film heller.

Som BC99 skrev, det känns som en väldigt fattig variant av Chapelle men utan bra punchlines.

Dessutom så stärker bara en film som detta sverigedemorasisterna och deras sympatisörer.

//Paz
Producent

2012-11-21 10:58
Lite bättre manus och produktion behövs, men särskilt manus. Bort med uppenbara stereotypa skämt som inte ens är applicerbart för svenska förhållanden, liksom vem c-walkar eller sitter och bumpar nävarna till fuck the police? Skämta hellre om faktiska svensk-invandrare förhållanden, det känner folk igen sig mer i och tycker är roligare. Exempel, Lilla Al Fadji och hans förhållande till soc, försäkringskassan osv. Överdrivet men roligare.