I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Prometheus (1a Juni)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2012-04-30 14:31

Prometheus (1a Juni)

2012-04-30 14:44
La dom i sådan ordning av hur tung på "spoilers" dom är så får ni själv välja vad ni vill se och inte.

Battlerappare

2012-04-30 19:02
Tror ja bara sett dom där med droidsen, vill inte se nått från verkliga filmen i förväg. Den verkar riktigt jävla fet iaf!

2012-05-04 01:55
Premiär 1a juni?! <3

2012-05-14 17:53
Sjukt taggad!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2012-05-14 23:05
Kommer bli så löjligt djävla apfett! Som sci-fi-nörd så ryser man.
Intressepenisen hårdnar!

2012-06-07 22:19
Tyckte den var riktigt fet! En grej som jag inte förstod dock. Kan någon förklara varför...

Spoiler...David infekterade Holloway med den svarta vätskan som sedan gjorde Elizabeth "gravid"? Vad var syftet med det?

Casper the dopest ghost in town!

2012-06-08 15:41
Någon som vet när den släpps i 2D? Pallar inte sitta med dom däringa glajorna över mina vanliga..
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2012-06-08 16:03
Brazen F22

Den ska finnas i 2d också, antar på så gott som varenda biograf.

Borttagen..NOT!
Spoiler
Alltså, finns ju mkt spekulationer kring filmen, är väl det som är halva grejen att mkt är oklart, dock agerar många karaktärer rätt irrationellt och en hel del andra frågetecken...

För mig var det rätt tydligt att David hade utvecklat eget medvetande och känslor, killen han infekterade var ju lite oborstad så han såg chansen att se vad sörjan verkligen kunde åstakomma... Han kanske ser sig som släkt med sörjan också, någon typ av kärna till "artificiellt" liv... Den allmänna uppfattning är att det man ser i början av filmen är skapandet av mänskligheten och livet på jorden medan det även finns teorier om att det var en som offrade sig för att ge "Sörjan" liv =alien.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-06-08 17:20
VRGNHNS

SpoilerJag gillar filmer där man inte alltid får alla frågor besvarade och jag brukar ofta "leave it at that", men att just DAVID gjorde det, får mig att fundera om det var en order från Weyland. Jag har för mig att han spetsade drinken ganska snart efter att han blivit ombedd att "try harder", men samtidigt så hade ju inte Weyland något att vinna på det (om hans syfte nu bara var att leva längre/bli odödlig).

Intressant synvinkel att David skulle identifiera sig med sörjan!

Att varelsen i början förser jorden med sitt DNA eller dylikt är troligt men jag förstår inte din andra teori, "offra sig för att ge sörjan liv=alien"?

Brazen

Jag råder dig verkligen att se den i 3D, det var halva upplevelsen. Jag hade inte varit i närheten så lyrisk om jag sett den i 2D. Tänker nog t o m se den igen medan den finns i 3D på bio, men det ska väl inte vara nå problem med glasögon under? Linser annars?
Casper the dopest ghost in town!

2012-06-08 18:17
måste se denna! detta fick mig att börja hoppas på en ny alien-film eller serie i det "universumet"

2012-06-08 19:49
Borttagen..NOT!

SpoilerDet står ju rätt tydligt att David-karaktären avskyr människor, antagligen sin gubbe också och går lite sin egna väg i det här... Får särskilt den känslan när han säger nått i stil med "tänk om ni fick samma svar från er skapare" angående att han blev till just för att mänskligheten "kunde"...

Aliens ursprung/sörjan får väl ses som det ultimata biologiska vapnet. Jag tolkar väl dock också början som starten på männskligheten och inget annat... Men vissa ser det som just hur en planet (den de kommer till) infekteras via den rymdgubbe som hinkar sörjan och släpper lös helvetet, alltså att det scenariot inte sker på jorden.

Jag är lite kluven, älskar också den här typen av filmer och att den startar massa tjaffs och diskutioner är väl också bevis på att den inte var så dålig... men många fula detaljer, för mkt "avatar", fucking flöjten, så mkt konstiga biefekter av sörjan, lökig besättning, en som är skitskraj för att plötsligt vilja gulligulla med en utomjordisk orm...

Blev iaf sugen på att se alien igen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-06-08 19:58

BorttagenInte

Spoilerjag förstår inte din andra teori, "offra sig för att ge sörjan liv=alien"?

Av samma anledning som den skulle offra sig för mänskligheten I guess, ges ju inga direkt svar på "varför"-frågor nånstans... Dom verkar ju avguda ailen-formationen med tanke på att den är avbildad i rummet med "vaserna".

Denna "tes" kan kännas lite långsökt tycker jag själv men utesluter den inte helt hehe.

Således finns det ju lite doubt att det skulle vara jorden, särskilt om det är samma typ av sörja han klunkar som bara ställer till med oreda, lite skumt att det skulle vara via den som människan skapades. Å andra sidan står det väl inte klart att det är samma sörja.

2012-06-08 20:08
Intervju här, svara angående om det är Jorden:

http://www.movies.com/movie-news/ridley-scott-prometheus-interview/8232

Sorry för "spam"

2012-06-09 12:18
Skönt att den finns i 2D. Klart det går i 3D också, men det är skitdrygt att sätta dom glasögonen över mina; det klämmer som fan runt näsan och får bara ont i huvudet. Plus att jag inte har rätt styrka på mina glasögon = jag missar en stor del av 3D-upplevelsen ändå. Helt onödigt för mig att se den i 3D. Och jag kan inte ha linser, då det skaver och jag inte ser något med dom haha :P
Kollade inne på SF, men såg inga biljetter för 2D, bara för 3D :S
- Dexter Morgan

2012-06-09 20:34
Från orginal cut till theatrical så klipptes det bort nästan en halvtimme (27min) så gör er själva en tjänst och kör teorierna på sparlåga tills en vettig cut släpps, för denna är en enda soppa.

Moderator

2012-06-09 23:38
Jag ångrar så jävla mycket att jag såg den 3D. Måste man sitta mitt i mitten för att inte få artefakter och dubbla detaljer typ i text och sånt?
Filmen i sig är rätt ojämn. Att det finns en halvtimme längre version bådar ju gott för sista 1/3 var verkligen ett slöseri med en del intressanta premisser och bra stämning. Ser fram emot att se om den i längre version.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Battlerappare

2012-06-10 00:46
Den va bra, mycket att diskutera med polarna efteråt så de gjorde dom bra.

2012-06-10 13:40
Imorgon är det dags! Hittade biljetter i 2D :D
- Dexter Morgan

2012-07-15 14:53
Vad tyckte ni om filmen då?? Jag hade hoppats på mer mystik, men det blev istället lite för mycket bökig sci-fi för min del :/

2012-07-16 10:56
släpps original cut samtidigt som den kommer ut på nätet? eller måste man vänta extra länge på nån special upplaga på dvd för att se dem där 27 extra minuterna?

2012-07-16 13:05
Finns inga klara besked än, hurvida det kommer göras en ny cut, eller om dom där minuterna bara kommer ligga för sig.

Förhoppningsvis klipps den om.

2012-10-30 18:53
Nån som skaffat dvdn...? Bättre?

2012-10-30 21:31
Det är samma cut. så nej. Du lär få vänta till 2013 tidigast (mer troligt 2014) innan du ser en ny cut.

2012-10-31 07:59
Tycker väl den var ok. Men har tre problem:

Spoiler1. Jag vet inte riktigt varför jag hade högre förväntningar, men var det inte lite trist att den bara var ännu en i raden av rymdtrillers som går ut på att en liten besättning åker iväg på ett litet skepp, vaknar ur sin "kryosömn" och och ramlar in i lite monster så nästan alla dör?
2. Det bästa med alien1 är kanske att när dom konfronteras med det främmande rymdskeppet och dess besättning så känns den faktiskt väldigt främmande, "alien", är det då inte lite trist att lösa alla spännande frågor om den främmande rasens utseende med att det är en märklig hjälm dom har på huvudet; och att när dom tar av den så är dom precis som människor, fast lite underligt 3d animerade. Som dricker döds-espresso.
3. "Aliens" ursprung är det väl lite festligt att få svar på, men jag fattar helt ärligt inte organismens cykel. I det läskiga rummet finns vaser; i dom finns läskiga ormar och läskig svart saft, saften ska man inte dricka, man ska inte heller få ormen i halsen för då blir man helt moggig och mordisk. Men man ska inte heller inte ligga med någon som druckit saften, för då får man en bläckfisk i magen; den bläckfisken ska man inte få i halsen för då skapas en mammaalien, vars barn man inte ska få i halsen för då får man en alien i magen - hur fan är logiken här?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-10-31 11:25
dundermannen P17

SpoilerHåller med... Mystiken här är väl att sörjans kapacitet och olika effekter inte riktigt förklaras men för den som kollar på sci-fi med något av ett "intresse" blir just denna film mkt av en sörja... Sen får man inte glömma flöjten!

De lyckades iaf ofta få till en stämning, roboten va nice, även miljön och tycker faktiskt Noomi gjorde ok ifrån sig.

Jag har fö nog klippt bort den här filmen mentalt från resten av ailien-filmerna, som jag gjort med 4:an,

2012-10-31 12:13
Aldrig förstått på mig på the haters gällande Alien Resurrection, grym film..

Tycker väl Prometheus var bra, hoppades väl på mer mystik men annars är jag relativt nöjd.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2012-10-31 13:20
DMAt verkligen försökt ge den en chans... Fanns vissa saker jag gillade som "fällan" med vattenscenerna, hur aliens rymmer, queens utveckling osv...

MEN, det är så jvla dåligt utfört, all stämmning är borta och stämninge är ju hela grejen. Rätt fjantiga karaktärer, Ripleys naglar, slutscenerna, effekterna när hennes avkomma sugs ut genom fönstret osv osv...

Däremot diggar jag 3:an även om effekterna där också lämnar lite att önska.

2012-11-01 12:35
3. "Aliens" ursprung är det väl lite festligt att få svar på, men jag fattar helt ärligt inte organismens cykel. I det läskiga rummet finns vaser; i dom finns läskiga ormar och läskig svart saft, saften ska man inte dricka, man ska inte heller få ormen i halsen för då blir man helt moggig och mordisk. Men man ska inte heller inte ligga med någon som druckit saften, för då får man en bläckfisk i magen; den bläckfisken ska man inte få i halsen för då skapas en mammaalien, vars barn man inte ska få i halsen för då får man en alien i magen - hur fan är logiken här?

1. Det är Millburn som hammerpeden attackerar, och det enda som händer är att han död.

2. Det finns inga "ormar" i "vaserna" som du väljer att kalla dom, det är f.ö behållare som innehåller biologiska stridsmedel.

3. Fifield's mutation uppstår pga att han faceplantar rätt ner i den biologiska katalysatorn som läckt ut över hela golvet, du ser tydligt tex hur den helt transformerar strukturen på ämnen hjälmarnas "glas" är gjord av.

4. "Deacon" är ingen "queen" Ridley Scott HATAR och då menar jag HATAR det Cameron gjorde med xenomorphen.

5. Händelserna i alien utspelar sig ca 80år innan prometheus, och redan då har "derelict vessel" funnits på planeten i flera tusen år. "Deacon" markerar alltså på intet sätt xenomorphen's "födelse"

Inte en siffra rätt som vanligt alltså.

2012-11-01 13:55
4. "Deacon" är ingen "queen" Ridley Scott HATAR och då menar jag HATAR det Cameron gjorde med xenomorphen.

Har du lust att länka hans uttalande?

Vi har således aldrig sett Scotts queen men om vi utgår från Alien 1 så lär det "finnas" något liknande... Äggen i åtanke.

En tanke kan väl ändå vara att det är "ursprunget" till alien som vi ser, eller iaf "grundreceptet", sen att någon form av Queens kan utvecklas från någon typ av "Deacon"...

2012-11-01 14:20
Vi har således aldrig sett Scotts queen men om vi utgår från Alien 1 så lär det "finnas" något liknande... Äggen i åtanke.

Nope. fel fel fel fel fel fel fel fel fel.

En tanke kan väl ändå vara att det är "ursprunget" till alien som vi ser, eller iaf "grundreceptet", sen att någon form av Queens kan utvecklas från någon typ av "Deacon"...

Nope.

Och finns tom bortklippta scener från första alien filmen som tydligt visar hur Ridley tänkt sig det hela, och hur fler Xenomorphs skulle bildas.

2012-11-01 14:36
Och finns tom bortklippta scener från första alien filmen som tydligt visar hur Ridley tänkt sig det hela, och hur fler Xenomorphs skulle bildas.

Finns dessa att tillgå?

Ja, nej vi kanske aldrig får veta ursprunget till Scotts Alien, äggen i ettan kanske är säg "hönsägg"(insert object) penslade med sörjan... Men att det svarta skulle vara helt orelaterat till Ailens tillkomst har jag svårt att köpa med tanke på dess effekter i prometheus...

2012-11-01 14:55
Ja, ligger säkert på youtube. Kort förklarat, xenomorpherna utsöndrar ett sekret som bryter ner livsformer i "bio-mass" och som sedan i sin tur formar nya ägg.

Scenen jag pratar om visar vad som hände med flera av besättningsmännen, och man ser tydligt att dom just håller på att omvandlas till biomassa.

2012-11-01 15:11
? Ok den svarta sörjan är ett magiskt "biologiskt krigsmedel" som förvandlar livsformer till lite vad som, nått läskigt monster, och ibland en "xenomorph"? Och drottningen finns inte därför att Camerons film var bara ljug, och äggen växer istället upp av sig själva ur den nerbrytna "biomassan"?

2012-11-01 15:12
Det är en organisk katalysator.

2012-11-01 15:19
hehe ok.

2012-11-01 16:22

2012-11-01 16:40
yup.