I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Angående Polanski, våldtäkt och Hollywood

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   
Rappare

2012-04-08 18:46

Angående Polanski, våldtäkt och Hollywood

Få har väl missat den bisarra historia om den trettonåriga flicka som blev våldtagen av den hyllade filmregissören Roman Polanski. När man äntligen lyckades gripa honom i Schweiz trettio år senare och skulle överlämna honom till USA så började det protesteras från höger och vänster. Bland annat skrevs en petition som skrevs under av obehagligt många Hollywood-celebriteter.

Bland namnen som skrivit under återfinns Woody Allen, Pedro Almodovar, Asia Argento, Monica Bellucci, Jonathan Demme, Terry Gilliam, Wong Kar Waï, John Landis, David Lynch, Martin Scorsese, Tilda Swinton, Wim Wenders, Darren Aronofsky, Michael Mann, Julian Schnabel och Tom Tykwer. Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att Natalie Portman, Johnny Depp och

Enligt mig är deras beslut att skriva under inte bara ett tecken på välvilja mot en kamrat och kollega, utan det är ett ställningstagande att det inte bör vara straffbart att utföra våldtäkter under vissa förutsättningar.

Jag har också märkt att många håller med mig på internet, och många av dem tycker till och med att man ska bojkotta alla filmer från regissörer som skrivit under dokumentet.

Vad anser ni om detta? Bör man bojkotta Polanskis filmer? Bör man bojkotta Woody Allen, David Lynch och Terry Gilliam?

Jag är kluven i frågan. På sätt och vis blir jag äcklad av hela berättelsen, men å andra sidan så hade jag gått miste av många av mina absoluta favoritfilmer om jag gör ett moraliskt ställningstagande på det viset.



Länk till en sida som citerar petitionen