I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på naturserier/dokumentärer

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Admin

2012-01-04 14:52

Tips på naturserier/dokumentärer

Jag älskar att kolla på naturdokumentärer om de är välgjorda (vilket i stort sett är synonymt med "BBC-producerat och David Attenborough-kommenterat").

Har kollat igenom serier som Planet Earth, Life och en tredelad serie om Yellowstone. Här om dagen såg jag ett avsnitt av Frozen Planet på SVT (den ska införskaffas på blu-ray)och för någon vecka sedan en bra dokumentär om den skandinaviska naturen som jag inte minns namnet på (första som inte var värdelöst producerad, förmodligen var det BBC som låg bakom den också).

Någon som kan tipsa om liknande serier? Det ska kort sagt vara vackert och grandiost framställt med en bra berättarröst (det var något om koraller i svenska/nordiska vatten för nån dag sen, med den sämsta berättaren någonsin i form av en tjej som läste extremt mycket innantill - sånt går bort). Ju färre människor i bild desto bättre och jag är inte intresserad av att lära mig allt om älgspillning eller liknande.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-01-04 17:22
Kan tipsa om två franska, le peuple migrateur och oceans (obs!!! det finns en amerikansk version av den, ladda INTE ner den. försök hítta den franska orginalversionen)

Frozen planet är btw riktigt, riktigt bra!!

2012-01-04 17:28
http://topdocumentaryfilms.com/

Den där sidan brukar jag checka dokumentärer ifrån då jag inte riktigt vet vad jag är ute efter! =)
((MAAD))
Admin

2012-01-04 18:30
Latinaa

Menar du den Oceans som gick på bio för nåt år sen? Den har jag helt glömt bort. Solklart att den ska ses.

davve_d

Bra sida! Förlitar mig samtidigt på att a.d.d.o.e.p.c. tittar igenom allt där och tipsar om det bästa här :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2012-01-04 18:36
Home är också en bra film.

2012-01-04 19:17
Har kikat igenom Life och Planet Earth ett par gånger, ska ge mig in på How earth made us snart, får se vad jag tycker =)

2012-01-04 23:45
Du borde checka BBC-produktionerna ''Wonders of The Solar System'' och ''Wonders of The Universe''. Både snyggt och informativt i 4-6 program vardera. Handlar inte bara om rymden utan också mycket om förhållanden på jorden, hur dem skapats och vilka effekter t.ex solvindar har på vårat klimat.

Finns en ensam del som presenteras av samma professor som heter ''What On Earth Is Wrong With Gravity'' som jag inte hunnit se än.

Lånar tråden lite: Vet någon om det finns nån bra dokumentär om växter och deras historia? Ej doku om cannabis då alltså
021Hndstls | Sundaytone Productionz
WESTAROZE GRAFFITI & HIPHOPBLOG
http://021handstyles.blogspot.com

2012-01-04 23:56
Jag tar åt mig av tipsen, är otroligt fascinerad av rymden och jorden, låter som något för mig =)
Admin

2012-01-05 10:44
Kage:

Hur menar du då? Växters evolution från miljontals år tillbaka eller helt enkelt hur de lever och överlever idag? Eller både och? Jag såg en dokumentär för nåt år sen som handlade om tiden då livet på jorden inte levde på syre. Syre var snarare något giftigt. Det var mycket om växter. Tyvärr minns jag inte vad filmen/avsnittet heter men skulle bra gärna vilja se den/det igen. Kanske är det något sådant du är ute efter?

2012-01-06 02:16
EvolutionJa exakt! Men Le Peuple Migrateur är faktiskt bättre, se den också! :)

Kage
Det finns en hel dokumentärserie av David Attenborough som heter "The Secret Life of Plants", kolla in den!

2012-01-07 16:39
http://topdocumentaryfilms.com/time-machine/

Den såg jag igår! =) Helt klart sevärd, 3 delar, går igenom hur saker skapats genom åren, hur och varför djur osv utvecklats som dom gjort..
Ballast var sfinxen som jag inte hade en aning om att det var så det låg till innan jag såg denna ! ;D (Ingen foliehattdokumentär)
((MAAD))

2012-01-14 22:22
The Frozen Planet med Richard Attenbourgh tycker jag är najs. Ganska ny också.