I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2011-09-30 18:50

Sex at Dawn (bok)

detta är en bok jag anser att alla borde läsa. den handlar om hur vår sexualitet evolverat fram, hur våra kroppar fungerar, vilka bevis som finns för att vi är promiskuösa och förmodligen ägnat oss åt gruppsex i väldigt hög utsträckning under vår utveckling och liknande information. den går igenom saker som hur våra kroppar är formade och vad det tyder på, vilka bevis som finns för att vi ägnat oss åt gruppsex, många jämförelser med våra närmaste släktingar, chimpanser och bonobos. den tar upp olika urfolk och deras sexuella föreställningar och traditioner, den går igenom de bevis som finns för att kvinnor är mer lättända än män (rent fysiskt iaf), vad som tyder på att män bör ta sig en ny käresta när han blir medelålders, vad lantbruk har gjort mot oss som art, vad monogamilögnen har gjort mot både kvinnor och mäns sexualitet, hur omöjligt det ändå är att hålla oss från att vara otrogna trots att vi "är monogama" enligt den rådande samhällssynen, varför man inte bör låta sin svartsjuka gå ut över sin älskade, varför kärlek och sex inte behöver vara ihopkopplade och så vidare.

den har en gedigen källhänvisning, är oerhört bra researchad och är ändå skriven på ett roligt, lättläst och förståeligt språk trots att det är en fackbok. den finns så vitt jag vet bara på engelska än så länge. den är dock väl värd det lilla besväret det kan vara att läsa på engelska.

om alla läste den här boken skulle vårt samhälle ha mycket mindre svartsjukerelaterat våld och människor skulle acceptera vad de tänder på i mycket högre utsträckning än de gör idag. jag önskar att den blir obligatorisk läsning för 14-15-åringar då de är i en sexuellt öppen fas av sitt liv och de är lättare att inspirera och har lättare att ta till sig verkligt väldokumenterad och vetanskapligt belagt information än många vuxna kan ha. dock tycker jag att den här boken bör läsas av alla, oavsett ålder. jag har nyligen satt den i min 70-åriga mormors händer. hon är mycket intresserad och känner sig öppen för vad den har att säga.

om det finns en tråd för boktips ber jag om ursäkt, men jag kände att jag ville vråla rakt ut hur bra och viktig den här boken är för att man ska förstå sin egen och andras sexualitet bättre.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.