Filmklubb like Whoa - Film 1: Drawing Restraint 9
Välkomna till den supertuffa filmklubben allesammans. Här samlas vi och diskuterar filmer vi i förväg har bestämt. Eftersom detta är första filmklubben så blev det som så att jag helt enkelt valde vilken film vi skulle titta på. Det blev fantasyfilmen Drawing Restraint 9 , och nedan finns en trailer till denna. Detta är främst en tråd där vi diskuterar filmen i fråga efter att vi har sett den, så om ni vill diskutera upplägget på klubben så föreslår jag att detta görs i denna tråd . Viktig information kan dock även skrivas i denna tråd, om vi till exempel skulle ändra upplägget. Men i nuläget ser det ut som så att alla deltagare tittar på filmen och samlas här för att diskutera den.
Min fullständiga recension: Yahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu Yahuuuuuuuuuuuu...
fyfan..
All to a sublime soundtrack by Björk. haha fyfan vilket jävla skämt..
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Sådär då. Tyvärr pallade jag inte se hela filmen, orkade väl med en timme och sen tröttnade jag. Det här var verkligen inte min typ av film men det är kul att upptäcka nya filmer :) Dom stora plusen i filmen enligt min åsikt var musiken, gillade den skarpt faktiskt och ihop med filmens fotografi satt den som kniven i bonden. Spoiler Jag gillade scenen när kvinnorna satt på berget och liksom sminkade varandra innan dom slängde sig ut efter pärljakten. Kanske lite längre fram i tiden kanske jag finner orken att ta mig igenom hela. Jag tyckte det var ett spännande val av film också, annorlunda är bra :D. Kul som fan med Filmklubb!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Om du bara såg en timme så tror jag du missade det "stora momentet" i filmen. Jag såg iaf filmen igår och jag måste säga att jag, även om ni kanske tycker jag är en idiot nu, verkligen uppskattade filmen. Den största anledningen var självfallet fotot, och delvis också ljudsättningen. Björk är verkligen en fantastisk musikproducent, och hela filmen var fruktansvärt vackert filmad. Fanns nog inte en enda scen som jag inte uppskattade estetiskt. Ofta när jag ser film, framförallt såna här filmer, så försöker jag se mediet som rörlig bild och helt och hållet undvika att ha dramaturgi i åtanke. Med det i minnet så får den här filmen ett ganska högt betyg. Jag gillar hur de framställer valjakt som något estetiskt tilltalande men ändå så vidrigt.Spoiler De dansar och hyllar valen samtidigt som åskådaren är väl medveten om att proceduren inte är så vacker och beundransvärd i verkligheten. Jag antar att många som sett den här filmen reagerat starkt på att "huvudpersonerna" skär i och äter varandra (läste iaf något inlägg på IMDb om detta), och tycker att det är avskyvärt. Jag gillar dock detta, och det är riktigt snyggt hur valarna är manifesterade i människokroppar. Det är ju trots allt valar, och filmen vill ju, vad jag har förstått, poängtera hur vidrigt valjakt är, speciellt när man framställer det annorlunda. På sätt och vis påminde den här filmen om 2001 . Den är lång och utdragen, och innehåller ytterst få meningsutbyten, men samtidigt sitter iaf jag spänt och är väldigt intresserad. Båda filmerna är kryptiska och fokuserar på samma punkter; att genom det visuella berätta en historia som berör. Jag önskar dock att jag var lite mer insatt i shinto än jag är, då hade jag nog kunnat se filmen med bredare perspektiv. Någon som är duktig på japansk kultur och shinto som kan hjälpa till här?
Hur fan kan någon tycka att musiken i den här filmen var bra? Hade det varit tyst, hade filmen varit helt ok att sitta och stirra på och försöka hitta små gåtor och tjollahoppsan. Men när en japansk same sitter och gör ett upprepande ljud under 14minuter fick jag lust att slita av mig håret och stänga av, men för att visa min dedikation till denna s.k filmklubb såg jag allt. Sedan kan du säga att den fokuserar på att visuellt berätta en historia som berör bäst du vill, detta är en film för dom som alltid ska vara "anti alla" och påstår sig tycka att Rembrandt gör intressanta målningar.. Den är ingenting som 2001 heller ;ppppppp 2001 är bra..
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Jag tyckte inte att den japanska folksången (?) var det minsta irriterande. Det är möjligt att jag var i exakt rätt sinnesstämning, men jag tyckte att den passade in och var riktigt snygg, höhö. No hard feelings, men det känns faktiskt som att det är du som är "anti". Du har antagligen redan en uppfattning av alla liknande verk, och väljer därför att inte ge dem en chans över huvud taget. Likheten mellan filmerna ligger för övrigt inte i huruvida de är bra eller dåliga, utan enligt mig i de punkterna jag droppade.
Jag är väldigt öppen sinnad för dessa typer av filmer, till en början var jag faktiskt riktigt intresserad av filmen och undrade konstant vad fan det var i "baljan" dom hade byggt, med samma mönster som val/fisken dom åt ombord. Men den blev bara fruktansvärd och oumbärlig vid del 7-12. notera ";ppppppp"
Det var ju då den "kom igång". Tidigare var den ju lite segare och mer fokus låg på bilderna, men här hände det ju faktiskt saker. Iofs har det kanske med den där japanska sången att göra att du tycker att den failade just där ;) What was upp med baljan förresten? Jag antar att den på något sätt representerar en val, just med tanke på att de faktiskt åt rätter som såg ut som denna. Jag antar att den var en del i spelet med representationen av valen, då tillsammans med riten med Björk och Matthew Barney. För övrigt är avslutsbilden den absolut vackraste bilden i hela filmen. Det var fan det finaste jag sett på riktigt länge. Jag märkte förresten att IMDb-scoren har gått ner. Är det du som varit i farten, DMAt? ;)
Haha jag tror faktiskt att musiken i slutet förstörde allt för till en början tyckte jag att filmen hade sin charm. I samband med Spoiler dom åt på varandra så kom musiken, som annars hade varit en rätt så intressant scen.. tror jag! Lyckades aldrig klura ut vad som frodades i den där baljan, eller vad den skulle symbolisera men det helt klart den som höll mig kvar i filmen. Speciellt när dom fångade en val (som såg ut som en sten) och dom öppnade baljan, mja.. Hahah, nä jag hade väldigt stor lust att rösta en 3a men jag lät bli! :)
Spelades den musiken samtidigt som den scenen? Det minns jag inte. Jag älskade verkligen när de Spoiler skar i varandra och sådär. Så sjukt jävla snyggt. Först blev jag helt klart lite chockad, men sen var det bara snyggt. Jag tippar på att baljan helt enkelt är valen. Den byggs i och med att de ska fånga val, och förstörs i slutskedet av filmen, när det vankas sushi. Kan dock tänka mig att man kanske ser det annorlunda om man är lite insatt i whaling och sådär, inte helt omöjligt att den symboliserar något annat som rör proceduren. Läste för övrigt att skeppet som används i filmen (Nisshin Maru) är ett av de fetaste valfångarskeppen i världen. En åsikt om detta var att det var förkastligt att använda detta skeppet när man gjorde filmen, eftersom det på så vis delvis legitimerar jakten. Vilket jag inte är helt främmande inför att hålla med om.
Rätt så säker på att musiken spelades då :) Jo, jag läste också en att en person hade blivit upprörd att dom använt sig av Nisshin maru, frågan är ju om vilken verkligen vill legitimera valjakt eller inte. För i samma veva som det känns som han vill romantisera allt så blir det ändå absurt och lite äckligt. Roligt med whoa förövrigt, intresset angående att diskutera film var stort i "huvudtråden" nu är vi två som diskuterar film och det har gått 6 dagar. Kommer ta tid innan vi får en ny film att kika :p
Jo, jag läste också en att en person hade blivit upprörd att dom använt sig av Nisshin maru, frågan är ju om vilken verkligen vill legitimera valjakt eller inte. För i samma veva som det känns som han vill romantisera allt så blir det ändå absurt och lite äckligt. Självklart, hela processen känns ju så sjuk, och när det framställs som något vackert så blir man bara ännu mer skeptisk. Idag är jag för övrigt inte lika benägen att hålla med om båtafan. Om ägaren till skeppet nu skulle tro att Matthew Barney tycker att valjakt är nice och av den anledningen lånar ut skeppet så är det väl typ hans förlust, själva budskapet med filmen borde inte förändra någonting. Ändamålet helgar medlet.
Tycker ändå man fick en förvånansvärt bra insyn på hur valjakt går till med tanke på att det faktiskt inte ens figurerade valar i filmen (förutom i introsekvensen).
Roligt med whoa förövrigt, intresset angående att diskutera film var stort i "huvudtråden" nu är vi två som diskuterar film och det har gått 6 dagar. Kommer ta tid innan vi får en ny film att kika :p Det var lite därför som jag tyckte att det skulle vara någon slags deadline innan det började diskuteras, så att alla verkligen hade sett filmen när snacket drog igång. Men man kan förstå att folk inte är så taggade med tanke på filmvalet, höhö.
Jag tyckte denna film var alldelles för ansträngd.. Allt skulle kännas så konstigt och segt som möjligt. Man fick aldrig något förklarat för sig, utan lämnades till att hela tiden undra vad och varför saker skedde. Det känndes som att gå in på en konsthall... Jag blev stressad och vill bara gå därifrån.. inte för att konst är tråkigt utan för hur den framsälls av "konstnärerna" och kankse rummet de väljer att ställa ut på. Denna film var endast förvirrande och jag antar att det var avsaknaden av dialog som gjorde det. Det som finns i konsthallar, är förklarande lappar man kan läsa för att förstå lite mer. Men detta saknades i denna film. Spoiler Med ansträngd menar jag tillexempel när bjork och hennes man sitter och dricker något ur något.. Och de ska vrida på snäckan eller vad de nu var.. Ännu värre blev de när de skulle ta sig frammåt och var tvungna att lägga något framförsig ! wtf! Spoiler Och jag tyckte att när de skar upp varandra endast var vidrigt.. Inte snyggt? kankse tilloch med filmens höjdpunkt.. som till och med den blev långdragen.. jag blev inte äcklad utan mer undrande över varför d inte kände smärta.. Tankarna gick till tyska kanibaler.. Kan tänka mig att det är så här d spelar in sina filmer för att lägga ut på diverse hemsidor runt om på nätet. slickar sliskigt på varandras köttdelar för att sedan äta upp biten... Visst kan det vara nice att se på alternativ film men denna filmen gav mig ingenting. jag är sjuk just nu så jag orkar inte skriva mer.. men jag återkommer senare.
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Angående spoiler 1: Jag tror att vissa saker som kan tyckas sega i filmen kan förklaras med shinto. Självklart inte säker eftersom jag har näst intill noll insyn i det där, men det är en möjlighet iaf. Sen tycker jag att det på något sätt är mysigt att de går långsamt fram i filmen. Själv blev jag mer och mer intresserad eftersom det inte presenterades någon slags sanning utan bara fler och fler frågor. Angående spoiler 2:Spoiler Jag antar att anledningen till att de skär i varandra och inte "känner smärta" är att de symboliserar valar, och filmen antar jag på något sätt är ett sätt att skapa en diskussion angående valjakt och använder sig därför av en del scener som kan tyckas lite kontroversiella. Varför just tyska kannibaler förresten? Kanske jag som missat något.
Förresten tänkte jag helt fel när jag sa att slutscenen var den vackraste. Jag menade 10:20 i detta klippet:
Spoiler
Moderator
2011-08-25 16:06
Först och främst, sorry för min slöhet. Det tog ett tag innan jag vågade mig på denna film ;) Hrrmm... Alltså, jag vet inte vad jag ska säga om filmen mer än att den inte föll mig i smaken. Jag gick in med ett öppet sinne, och var precis som DMAt nyfiken på vafan som var i baljan, men det tog inte så lång tid innan jag tappade intresset helt och filmen vart ett sömnpiller. Drawing Restraint 9 var på tok för mycket artzy fartzy för mig, och jag kan inte ens förstå hur någon kan gilla den. Jag orkar inte ens försöka dra paralleller eller peka ut sublima budskap för filmen var rent ut sagt förjävla tråkig. Dock kudos till scrotum för ett riktigt udda val av film! :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Kul att du tog dig tid att titta igenom den åtminstone! :) haha den är helt klart "artzy fartzy" till en gräns vart det blir för mycket. Håller med, blir nog kul med en filmklubb om man får se allt från indie, hollywood till filmer som den här. Saken är att vi måste "get a move on" imorgon ska det egentligen vara dags för en annan film, jag har lust att styra upp men det känns som att Scrotum får hålla i det. Om du läser det här scrotum, ta och styr upp reglerna och gör ett konkret meddelande i huvudtråden så att alla kan se :)
Scrotum
Spoiler angående Tyska kanibalerhär är en länk till situationen jag tänkte mig :D Och den scenen du tyckte var den fetaste, tyckte jag var den konstigaste av dem alla och det var den som verkligen fick mig att undra varfööööör gör dem såhär och varfööör är det barn där helt plötsligt!? vaaad är det för skit de lägger där och varför ihelvete ska jag se detta!? :D .. Denna filmen var en upplevelse som jag inte skulle rekomendera andra att se.. eller :D
Jag ska erkänna att jag mest sitter och väntar på att nästa film...jag har inte kunnat bänka mig för nuvarande film än, slog på den och såg att den såg väldigt överpretentiös ut, samt att den var alldeles för lång dessutom för att jag skulle orka. Jag brukar inte vara den som är den, hade tänkt se vad som helst men kan inte finna orken för att se denna. Skulle det dock vara så att någon ny film inte utnämns snart får jag väl ta o se denna iaf hehe..
Om du läser det här scrotum, ta och styr upp reglerna och gör ett konkret meddelande i huvudtråden så att alla kan se :) Jag skriver ihop lite "regler" som kommer att gälla tills vidare. Hinner förhoppningsvis posta dem i huvudtråden idag.
CRIBBE Och den scenen du tyckte var den fetaste, tyckte jag var den konstigaste av dem alla Spoiler Du menar scenen med fettet som svämmar ut över däck? Anledningen till att jag tyckte om den var för att det var en så fruktansvärt vacker bild. Jag har inte sett något liknande på film på väldigt länge (antagligen sedan jag såg Sånger från andra våningen ), och jag blev bara förundrad över färgkombinationerna och hela alltet. Hade jag fått välja en bild ur filmen att ha som tavla hemma så hade det lätt varit den bilden. Jag blir helt till mig bara jag tänker på det. Eller var det scenen när de käkade varandra som du menade? Minns inte att jag sagt att den var fetast isf, men det är mycket möjligt. Isf är det ju en helt annan historia, tycker liksom du att den var ganska obehaglig i början, men det är ju definitivt en nyckelscen i filmen och den förklarar egentligen en hel del av de saker som framstår som udda. Ni som inte vill se filmen på grund av att den verkar för pretentiös eller dylikt; hade ni kunnat tänka er att se en liknande film som var mer klassisk? Ärligt talat, jag förstår verkligen om man inte gillar den här filmen, men att välja att inte se den anser jag är ett misstag, för hur som helst är den väldigt intressant i slutändan. Trots att den kanske är för långsam (och bevisligen även irriterande) för vissa. Fast jag kanske är lite vinklad i min synpunkt.
Jag är dock helt okej med inaktiviteten hittills, det är ju trots allt första filmen och den valdes inte så demokratiskt som det egentligen var meningen. Men jag hoppas på att folk blir lite mer taggade på filmerna i fortsättningen, även om de tycker att filmerna verkar suga.
scrotum P21Spoiler Trodde du menade scenen när kidsen smeker upp leran och skaldjuren på den långa stenen :D
Ah, nej, senare i samma klipp som jag länkade finns bilden jag syftar på.