I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Birds (spoilers antar jag)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   
Rappare

2011-07-15 17:10

The Birds (spoilers antar jag)

En gammal Hitchcock-rulle som det nog inte finns så många som har missat. Men vad handlar den om egentligen? Vi kan väl dra igång en diskussion om filmen?

Jag har själv en teori om att fåglarna symboliserar arbetare runt om i världen. Fåglarna i affären är fängslade, Mitch ifrågasätter detta och tycker att det är tragiskt att de sitter i bur. Sen är det inte mycket mer med det. Själv tycker jag att detta är lite av en nyckelscen, iaf om man ser till min teori om arbetarna. Det finns fåglar runt om i hela världen, de är fler än människorna. Vissa är fria, vissa sitter i bur. De finns i olika färger, former och storlekar. Människorna är inte alls beredda på att fåglarna ska resa sig och hämnas på människorna som förtrycker delar av deras "folk".

Det är subtila men ändå ganska slående likheter mellan fåglarna och arbetare. När som helst kan arbetarna resa sig och hämnas på de förtryckare som står över dem, som då kommer att stå maktlösa eftersom de är färre i antal.

Tycker ni jag snackar dynga, eller ligger det något i det jag säger? Kom mer än gärna med egna teorier kring filmen.