I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa och sämsta bok-till-film/teve adaptionen

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2011-07-12 10:34

Bästa och sämsta bok-till-film/teve adaptionen

Som rubriken lyder: vilken är, enligt er, den bästa bok-till-film/teve adaptionen och vilken är den sämsta?

Krav: du måste ha läst boken och sett filmen (Captain Obvious strikes again!).

Bästa: Detta är svårt, då det står mellan Dexter dunkla drömmar/Dexter säsong 1 och Jane Eyre/Jane Eyre (miniserie i fyra delar). Men jag tror att Dexter tar hem segern, då karaktärerna utvecklas mer i serien, jämfört med i boken. Plus att dom har, i princip, fått med allting!

Sämsta: Eragon/Eragon. Den är så fruktansvärt jävla skitdålig! Hur kunde dom ens göra den filmen? Den stämmer inte överens med boken, allt är fel, dom har missat otroligt väsentliga saker för att kunna fortsätta storyn. Tack och lov gjorde dom bara en film, och slutade besudla dom underbara böckerna efter denna vanhedrande film!

Bubblare: Alla Harry Potter-filmer efter De Vises Sten och Hemligheternas Kammare. Dom är så, gaaah! Blir arg varje gång jag ser dom! Varför tar dom bort så mycket från böckerna? Visst, jag förstår att man inte kan ha med allting när en bok är 500+ sidor. Men det betyder inte att man måste skära bort så himla mycket, och ändra event som inte "får" ändras. Då blir det som när dom bestämmer sig för att "Nej, men Saruman behöver ju inte vara med i slutet av Konungens återkomst. Vi skippar det"...

Vilka är då era favoriter och vilka är era hatobjekt? Shoot! :)

"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan