I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Poet

2011-06-12 20:24

Zombiefilmer!

För 2 år sedan så tankade jag mer eller mindre ALLA sevärda zombiefilmer.
En av de sista jag såg var Last of the living och Zombieland, båda har inslag av komedi, och det är helt OK tycker jag. MEN! Det får inte gå till överdrift, som i Braindead som nästan helt och hållet är en komedifilm enligt mig (Braindead är förbannat bra som film, men inte vad jag önskar när jag pratar om zombie-genren, ja, ni fattar?) :P

Skriv om tips på rullar som är sevärda! =D

Här kommer de jag tycker är värda att se:

Night of the living dead (samtliga varianter)
Dawn of the dead (remaken är även den helt underbar!)
Day of the dead (remaken på denna gjorde mig besviken, men det funkar!)
Last of the living
Zombieland

(Just nu står det hyffsat stilla i hjärnkontoret xD)

Jag har ätit pannkaka!

2011-06-12 22:50
28 dagar samt 28 veckor senare..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-06-12 23:00
Ja, precis!
Där hade vi 2 stora som jag fick hjärnsläpp på.
Riktigt fett att dom snackar om en del-tre! :D

Har du fler DMAt?
Jag har ätit pannkaka!

2011-06-13 22:37
Hmm

Diary of dead (2007) av George A. Romero

Resident evil serien, främst 1-2a

är väl dem jag kommer på =p

2011-06-30 18:55

Eftersom jag är en riktigt zombienörd måste jag varmt rekommendera "The Return of The Living Dead". Originalmanuset var egentligen menat att bli den officiella uppföljaren till Night Of The Living Dead, men eftersom Romeo tillslut bestämde sig att göra uppföljaren själv, skrevs manuset om och resulterade i den här filmen. Det är en riktigt cool, rolig och stundvis riktigt rå zombiefilm med en grym 80-tals känsla. Tyvärr är filmen mest känd bland för att ha en ruggigt klyschig trailer...

.. som ofta ger trailern långt ifrån en bra bild av filmen.

Måste också lobba för att ALLA zombieheads fixar ett Cinemageddon.org konto och laddar hem specialversionen som finns där. När filmen släpptes på DVD var det nämligen någon typ av copyright-knas så orginal soundtracket byttes ut till ett nytt. På Cinemageddon finns en version med orginal ljudet (VHS rip) lagt på en ny version av filmen (DVD rip). Det var den jag såg och den var grym!
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2011-06-30 18:56
* Cinemageddon.net var det visst!
KOLLA MIN PROFIL!

2011-06-30 19:22
Ok, väntar på att tjejen ska duscha klart. Kan lika gärna droppa ett par till;

The Re-Animator (1985)
Inte en "klassisk" zombiefilm med överlevnads/apokalyptiska tendenser, utan den klassiska H.P. Lovecraft baserade historien om en läkarstudent som forskar i ämnet om att återskapa livet i en död kropp. Klassiker!

The Revenant (2009)
Inte heller klassiskt zombie-survival stuk men jag tyckte den var riktigt cool när jag såg den på Stockholms Filmfestival 2009. Grov svartkomedi med glimten i ögat. Handlar om en snubben som dött i Irak, skickats hem och vaknar upp rutten och med ett sug för mänskligt blod.

Och så klart, har du inte sätt The Walking Dead så är det obligatoriskt. Speciellt det första avsnittet som är lite extra långt (1h7m) kan vara något av det bästa någonsin i zombie väg som gjorts. Tydligen det ända avsnittet i tv-serien som följer serien den är baserad på. De övriga avsnitten uppenbart omskrivna för att passa blödiga amerikansk television..

Hojtar om nått mer dyker upp. Det gör det förr eller senare!

KOLLA MIN PROFIL!
Toastare

2011-07-25 10:08
Hittade Survival of the dead på en second hand butik i veckan. Det är Romeros som gjort den. Har helt missta den hoppas att den är bra. Eller hoppas alla zombiefilmer är ju bra.

Manager

2011-07-25 10:46
Rec är fet.
Redline!
Rappare

2011-08-17 14:02

2011-08-29 16:36
upp^^ ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-03 13:25
Zombie-filmer är ju bland det bästa som finns. Det är lite synd bara att Romeros senaste filmer inte har varit särskilt bra.

2011-09-04 03:38
Rec är precis som Doktorn sa grym, har även gjorts en amerikansk remake som heter Quarantine, som jag blev tipsad om idag.

2012-01-25 12:18
Är Död Snö värd o se?

2012-01-25 19:11
Död Snö är rätt skön ja, klart sevärd :)

Annars har ni sagt alla filmer jag kan komma på att jag sett. Förutom Shaun of the Dead då kanske, men den kanske är för komisk för din smak? Störtskön hursom :)

2012-02-05 14:33
Du måste såklart se serien The Walking Dead, en riktigt välgjord serie med klassiska zombies.

En ganska förbisedd klassiker är Let Sleeping Corpses Lie (aka The Living Dead at the Manchester Morgue). Spansk rulle om jag inte minns fel.

Ett mycket tidigare tips är The Last Man on Earth, vilket är något av en föregångare till moderna zombierullar vad gäller tematik och stämning.

Deadgirl är en schyst independentrulle som behandlar zombietemat väldigt annorlunda. Väldigt osmaklig, men jag gilladed den.

2012-02-05 16:29
Versus, folk brukar älska eller hata denna rulle. Kan avslöja att det finns super-zombies som kan karate i den.
:D
Poet

2012-02-05 21:07
Versus, folk brukar älska eller hata denna rulle.

Rent spontant så tror jag att jag kommer hata den när jag ser den, då inte karate-zombies låter så coolt. xD
Jag har ätit pannkaka!

2012-02-16 17:48
Konstigt att ingen nämnt I Am Legend. Den är nice.
Don't make me Chris Brown you, bitch!

2012-02-16 19:06
Vet inte om jag klassar I Am Legend som en zombie rulle, varelserna i I Am Legend verkar vara någon mix av två världar.

Vampire meets zombie ungefär :)

2012-02-21 17:12
Så kanske det är ja, längesen jag såg den : )
Don't make me Chris Brown you, bitch!