I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Maffia "dokumentär".

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Moderator

2011-02-03 21:36

Svensk Maffia "dokumentär".

Sitter nu och kollar på andra avsnittet i denna dokumentär, hade höga förhoppningar på denna.
Men vad fan, detta var ju näst intill värdelöst :O
Vart är infon om den "svenska maffian"?
Tycker det mest handlar om att berätta och upprepa offrens historia och det är väl inte så jävla intressant.

Följer ni denna dokumentär? Vad tycker ni om den?

//TW
Skivsamlare

2011-02-03 22:18
Riktigt röten dokumentär som sagt. Trodde den skulle vara som boken, men icke.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Producent

2011-02-04 01:14
vi satt 4 grabbar och kolla på skiten, det sluta med att endast 1 var vaken vid programmets slut.
Skivsamlare

2011-02-04 09:10
Men skiten med "Victors" jälva "gäng" var ju bara pinsamt. Finns en ganska stor flashbacktråd om ämnet btw.

2011-02-04 15:28
Typiskt tillrättalagd dokumentär där det enda syftet var att få tittarens medkänsla och hat mot de kriminella, med all rätt iof, men de struntade i att visa det man ville se, nämligen sånt som tas upp i boken om organisationerna, dåligt.

2011-02-04 17:28
Tycker det är helt rätt att dom upprepar offrens historia än en till jävla idiot som bara vill skapa fame kring kriminalitet och mördare.. att man sedan kan göra en mix av dem båda är en annan femma, vilket man kanske borde gjort för att göra det hela mer intressant.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Moderator

2011-02-04 17:39
fyfan, den där victor och hans gäng, hur FAN kan dom ta med dom i ett program om "svensk maffia"?
Det finns hundratals om inte tusentals sånna där smågrupperingar runt om i landet som skulle ha bra mycket mer att säga till om....
Men tydligen så är deras lilla "gäng" splittrat idag, victor ska vara stämplad som golare osv.
En av killarna i gänget som påstod att han skulle "döda för sin president" har skrivit ett öppet hot på facebook mot victor eftersom victor låg med dennes flikvänn medans han nu sitter på kåken haha.....
//TW

2011-02-04 21:55
Stackars Svensson som inte fick drömma sig bort i berättelser från den undre världen.
Intressepenisen hårdnar!
Skivsamlare

2011-02-04 22:27
Iofs hade dom väl med Victors gäng under kategorin dom nämnde som "posers", eller?
Men ja, dom var ett gäng muppar.

2011-02-05 19:10
det roliga är ju att det är viktor och hans kompisar som i framtiden blir bandidos och HA osv ..
Ignorance is venomous, and it murders the soul spreading like a virus running rampant, out of control.

2011-02-06 12:20
asså,. vad hette vikorsgäng? hata sverige som kallar folk maffia såfort du är mer än 2pers som har en tröjja
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-06 12:45
"One Life"

Hur dom kan vara med i ett program om svensk maffia? Programmet målade ju knappast ut gänget som nå slags tungviktare i undre världen utan snarare en liten grupp vilsna tonåringar. Tyckte reportaget var helt relevant eftersom det behandlade mentaliteten som drar in folk i kriminell verksamhet från första början.

Att man även tar in offrens historier tycker jag också är en bra idé, eftersom de kriminella organisationerna som medverkar i såna här program knappast ger en helt sanningsenlig bild av sin verksamhet. Det är viktigt att framställa sig på rätt sätt när hela sverige tittar.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2011-02-06 14:59
Det har väl också bara gått 2 avsnitt så man kanske inte ska vara så snabb att avvisa det som en blödig, rörlig aftonbladet-artikel. Jag håller med om det man sett hittills har varit sömnigt, men förhoppningsvis försöker dom belysa alla aspekter av organiserad brottslighet, även om det kanske inte är lika roligt för just OSS att titta på det.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2011-02-08 10:24
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8531710.ab

den så kallade gäng ledaren tog livet av sig efter han visats på tv..

vila i frid...

Sprit, vapen & knark gör den svage stark

2011-02-08 17:20
rip
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-08 17:40
Jag förstår inte syftet med att upprepa brottsoffers historia gång på gång och riktigt måla de kriminella som totalt empatilösa galningar/osv när sanningen faktiskt pekar på att ytterst få är totalt empatilösa och "onda", det finns bakomliggande faktorer på ALLT och det är vad vetenskap går ut på i dagens samhälle.

Men nej, man väljer och göra lipprogram om dessa stackars oskyldiga svenssons som råkar illa ut för de "kriminella gängen", varför fan ser vi inte politiker, toppchefer och sånt där som becknat av sitt den "lagliga" vägen och går ifrån sin position rikare än rikast?

Man är mer intresserad av att göra en medial storm kring de kriminella smågrupperingar som visades sist, där några 20 åringar sitter och skryter hur dom hade dött för sin president och sånt - detta fenomen hittar man i de flesta ungdomsgäng (kriminella såsom lagliga), jag vet att flera av mina vänner hade dött för mig och jag för dom, speciellt i den åldern då grupperingar är en viktig social faktor.
 http://www.myspace.com/murderdem

2011-02-08 17:43
Isofu
Jag vill tillägga att jag håller med dig om att ha med brottsoffers sida av myntet, men jag tycker man tar väldigt ovanliga händelser (som den brutala avrättningen i Biskopsgården) och visar upp det som att det är standardiserat bland gängen i Sverige.. Det är väldigt dåligt grävd journalistik och lutar lite populistiskt åt att få folk att tycka något, känns det som för mig men jag kan ju ha helt fel!
 http://www.myspace.com/murderdem

2011-02-08 17:48
NateW word man! så jävla fel måla in de i ett hörn som "maffia" när det eg är ngt helt annat
Producent

2011-02-15 22:13
Har en gammal klasskompis som sitter inne 9 år, även var min bäste vän under skoltiden, vid gymnasietiden gled man isär, och ännu idag fattar jag inte hur han kunde vara högra handen till en välkänd "boss" i ett av sveriges största kriminella organisationer, allt det han gjort osv, men jag ser inte det, jag ser den han var i skolan, en mycket intelligent man med stora ambitioner, något gick fel när han hoppade av andra året.
Vill inte nämna hans namn eller sådant här utav respekt

Det är bara konstigt hur vissa människor ser saker och ting, jag har bott i Angered praktiskt taget hela mitt liv och mina närmsta vänner var småkriminella eller höll på med stora saker nån gång då och då, men själv var man aldrig involverad trots jag blev lockad av stora snabba pengar så motstod jag frestelsen.

Synd hur unga lockas av falska drömmar och synsätt i detta samhälle, någonstans på vägen måste man kunna stoppa rekryteringen, duktigt utbildade och engagerade fritidsledare även lärare i skolan gör stor skillnad.

Kolla på Waiting for Superman, i USA är det snäppet värre, men det finns likheter här också som det pratas om i dokumentären
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-02-15 22:35
micKillah P26 du berättade ju nu vem din kompis kan vara ifall man har någorlunda koll på gängen....
Dra åt helvete

2011-02-16 00:05
eller inte
Producent

2011-02-16 06:52
CSG_HUNKEN: Du kan bara gissa dig till då jag skrev "ett av sveriges största " då finns det några stycken o välja på
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-02-24 17:06
"trots jag blev lockad av stora snabba pengar så motstod jag frestelsen."

Tsss, chicken. Du hade inte balls nog, erkänn!
Producent

2011-02-24 18:14
tokfan P23: Knappast, att ha samvete innan något sker är det bästa, jag är inte direkt den som skryter heller, för jag har inget att bevisa, jag är den jag är så har jag alltid varit och fungerat.
Jag är nog för smart för att begå brott dessutom, man åker fast förr eller senare så är det bara, vi lever i en polisstat där folket har allt för mycket tillit till politiker och maktahavare, dem riktiga bovarna är dessutom dessa
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2011-02-24 18:17
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-02-24 22:19
NateW
riktigt måla de kriminella som totalt empatilösa galningar/osv när sanningen faktiskt pekar på att ytterst få är totalt empatilösa och "onda", det finns bakomliggande faktorer på ALLT och det är vad vetenskap går ut på i dagens samhälle.

Men nej, man väljer och göra lipprogram om dessa stackars oskyldiga svenssons som råkar illa ut för de "kriminella gängen"

håller med dig, de är fucked up o ja mår illa!
För många människor ser bara sig själv och förstår inte hur mörkt och ensamt livet kan vara.
En kille som Victor (RIP) var bara 20 år o uppenbarligen fylld av hat..
Tycker ändå att han va Riktigt modig som öppet berättar hur det ligger till Rakt Av!.. ändå kallar man killen för det ena o de andra o anser sig vara duktigare för att man själv klarat sig igenom tunga tider.
Din verklighet kan aldrig jämföras med någon annans, spelar roll vad du gått igenom.
har du tagit dig igenom tunga tider så varför inte hjälpa andra.. som inte har psyket, familjen, vännerna o kärleken i livet.
Anser man att man inte har något att förlora så gör man fel val i livet.. små val med stora konsekvenser.
Det är ju som han säger i slutet av intervjun.. -de har bara blivit skit av allting, eftersom jag har mått så dåligt...

-"Open Your Mind" din instängda egoistiska svenne!

2011-03-25 16:44
riktigt lame. kolla på gangland eller american gangster istället.

Men nej, man väljer och göra lipprogram om dessa stackars oskyldiga svenssons som råkar illa ut för de "kriminella gängen"

mycket sant

2011-04-18 22:00
de som producerat dokumentärserien sa att den inte kommer vara som böckerna utan uteslutande fokusera på brottsoffrens bild av situationen. hör också till en av de som förväntade mig lite mer men jag tycker inte den var dålig på ngt sätt. den visar väl snarare att kriminaliteten är så utbredd i dagens samhälle att vem som helst kan drabbas. syftet var inte att ge en romantiserad bild av gängen eller vara en kopia av böckerna.

sen e det för mkt fjantar som hänger här på whoa som e astunga i deras egna lilla värld och som likställer politiker och företagsledare med organiserad brottslighet och våldsbrottslingar som mest tyder på eran egen dumhet och okunskap.