Djupa filmer
Vill ha lite filmtips på sjukt djupa filmer. Dessa ska helst inte vara äldre än tjugo år.
Vad exakt menar du med djupa filmer? Jag kan associera det med allt från Inception till The Notebook, 12 monkeys till unthinkable. ytterligare en fråga; vad är en sjukt djup film? Kanske min hjärna inte förstår begreppet djup eller så är begreppet för brett ;P dont know.. min hjärna blir knäpp när jag försöker klura ut vad du menar med en djup film :D haha
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Green mile
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Alltså, exempel på sjukt djupa filmer är enligt min åsikt, Fight Club som är "sjukt" djup, sen har vi väl Shutter Island som är djup. En film som ger dig tusentals tankeställare, och som samtidigt förmedlar tusentals dolda budskap. Inga jävla tjejfilm eller något kazz action film.
Den som säger Donnie Darko kan avregistrera sig från Whoa.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
varken fight club eller shutter island skulle jag vilja påstå är en djup film.. snarare en film med en twist i slutet.. men visst.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Driver du? Påstår du att Fight Club inte är djup? haha Snälla ge mig ett exempel på en djup film då :)
Vad exakt är s.k "djupt" i Fight Club? som du tidigare skrev ska du få tusen tankeställare samtidigt som filmen ska förmedla 1000 saker? Vad exakt förmedlar Fight Club och Shutter Island? Att du ska undgå att skaffa tomtar på loftet? Jag väljer inte att kalla någon film djup då jag inte kan förstå innebörden av vad fan en djup film är, jag förstår vad folk menar med en s.k "djup" film, men jag kan inte greppa det, svårförklarat... Nåväl, det här är några jag kommer på; A Mighty Heart Requiem for a dream The Butterfly Effect Shindlers list A Beautiful Mind Memento Se7en The Prestige Lucky Number Slevin A Clockwork Orange I princip alla David Lynch filmer No country for old men Crash Traffic American History X Apocalypse Now Gudfadern Gröna milen Matrix Children of men The tale of two sisters The pianist
Skivsamlare
2011-01-11 18:30
Ordet du söker efter är ju helt klart mindfuck. Du söker mindfuckfilmer. Många (alla?) har redan nämnts av DMAt, men här kommer några av mina favoriter.
Mulholland Drive
The Machinist
The Jacket
The cube
Crash
The Butterfly Effect
Memento
The Prestige
Sen har vi även de med lite mer action om du gillar sånt, te.x.
Lucky Number Slevin
Lock, stock and two smoking barrels
Snatch
Rock n Rolla
Matrixfilmerna.
Den som säger Donnie Darko kan avregistrera sig från Whoa. Varför då, om jag får fråga? Den om någon får väl en att tänka till lite, eller?
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
United States of Leland är ganska djuuuuuuuuuup... har jag för mig. Har fiskminne när det kommer till film.
Den som inte tycker Fight Club är djup, har inte förstått den.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Waking Life - en väldigt djup film, men kanske inte riktigt det du söker.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Garden State. Djup.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Memento, riktigt bra film, såg den just.
Alla filmer av Darren Aronofsky
Alla filmer av Darren Aronofsky Så jävla sant.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Alla filmer av Darren Aronofsky helt klart :) Någon som sett hans nya, Black Swan eller vad den heter?=)
Checka också "The Fighter", där är Aronofsky executive producer, bra film som bygger på sann historia. Med Mark Wahlberg och Christian Bale.
Se7en avklarad nu. Sevärd film, dock inte det djupet i filmen som jag letade efter.
http://www.imdb.com/title/tt0095250/ Där är den enda film du behöver se. Skiter i 20-års regeln. Djupare än så är det svårt att komma (syftar inte bokstavligt talat nu men bildligt, haha).
En av mina favoritfilmer all time.
Imaginary heroes La Haine (The Wackness) Lite djupa enligt mig.. Kmr inte på någon riktigt gripande djup film dock..
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
into the wild
Mikael Söderlund made me..
Har du sett den jag tipsade om än eller?
Gaia, nej det har jag ännu inte hunnit med.
Alltså den här tråden suger ju så hårt. Alla postar lite vad som helst. Hans definition av djup är filmer i stil med Fight Club och Inception. Lite mysko och en twist på slutet, "AHA var det så det var...." Sen grubblar man lite och känner sig smart.... sluta posta random filmer bara för att ni tycker de är bra, och använd hjärnan till att förstå vad han frågar efter och posta sen.
Som nån annan sa också, i princip alla David Lynch's filmer, typ Mulholland Drive och Lost Highway (den sistnämnda har jag inte sett men den ska ju vara rätt lurig)
Fight club är väl inte speciellt djup egentligen. Det är lite konsumtionssamhälleskritik inspirerad av thoreau som i ärlighetens namn mest är lite underlig. Man får väl anta att "djup film" är film som diskuterar eller uppmärksammar "djupa" eller svåra frågor av tex. filosofisk natur. Vem gör sån film, jag vet inte, Bergman? Herzhog? Haneke? Tarkovsky?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Om du vill ha mind fucks så rekomenderar jag Primer.
Se Catfish. Bästa grejen.
DMAt Haha, du kan ju inte vara seriöst? Visst, "djupet" i Fight Club (satir på en modern människas tristess i produktions samhället vs rebellen och idealisten i form av multipersonell schizofreni kan man kanske sammanfatta det som) är väll inget jämfört med nått freudianskt meditationsinspirerat Lynch slängt ihop, men att dissa den för att droppa LUCKY NUMBER SLEVIN är ju bara pinsamt. Vad var djupt i den? Josh Hartnetts smilgropar? Jag skulle rekommendera:La planète sauvage (1973): En avlägsen framtid på en annan planet där människor är ett litet skadedjur som gömmer sig för de gigantiska superintelligenta varelserna. Hur behandlar vi människor djur och vad är skillnaden på djur och människa?The Holy Mountain (1973): Också från 1973. Ja, lite svårt att förklara vad den här filmen handlar om. Den mexikanska Religös symbolik proffesorn Alejandro Jodorowsky klart bästa film. Nästan ingen dialog utan bara bildspel. Skulle vilja säga att det är lite Roy Andersson över det hela.Sånger från andra våningen (2000): Fuck vad jag garvade. Roy Andersson träffar svenskhetens mjukdelar på pricken. Ingen direkt handling.Naked Lunch (1991): En alternativ tolkning på William S. Burrough's klassiska beatroman"Naked Lunch". I den här versionen hittar William ett alternativt universum befolkat av konspiratoriska jätte insekter som försöker överta jorden (Eller är det bara psykos?) Och ska nämnas igen: Allt med David Lynch
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!