I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Admin

2010-09-22 13:58

Dox: Home

Såg denna dokumentär på tv igår kväll, av en ren slump, och blev minst sagt hänförd. Den är ett år gammal men jag missade den helt när den kom och antar att jag inte är ensam.

Filmen visar kort sagt vad som händer med jorden, vad vi människor gör mot den, hur vi exploaterar och våldtar. Hur vi de senaste 50 åren har förändrat världen mer än vi gjort under de 200 000 år människan har existerat.

Budskapet är att naturen är gränslös, hänger ihop och att vi kan inte leva vidare som vi gör nu. Det är nog förvisso något som alla egentligen vet om idag (skeptikerna till trots - men även om vi är lurade är det en risk jag inte gärna tar, särskilt då klimatflyktingar redan idag är en realitet om än i förhållandevis liten skala). Men när man, som i den här filmen, faktiskt ser vad som händer, storleken på skadorna och hur lite tid vi egentligen har på oss, då börjar man tänka på miljön på ett helt annat sätt. Home fick minst sagt effekt på mig.

Al Gore fick Nobelpriset för sin obekväma sanning. Home borde då bli obligatorisk i skolundervisningen, för den är mycket bättre i min mening. Det är ingen föreläsning utan bara underbara bilder som skrämmer lika mycket som de förtrollar.

Det är lite i skenet av sådant här som det faktum att SD kom in i riksdagen blir ganska litet och obetydligt.

Filmen finns lyckligtvis tillgänglig på Youtube. Den är ganska lång, men riktigt värd att se på.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?