I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Exit Through the Gift Shop - Banksy

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2010-01-25 15:23

Exit Through the Gift Shop - Banksy

Tänkte visa en ny något udda film här som Klodder tog upp i graffiti forumet.

Filmen hade premiär i går på Sundance Filmfestival.

Själv är jag imponerad av hans Verk och ser fram emot denna film, där det också är med andra stora namn från denna "udda värld".

Så vad tror ni, verkar det intressant eller är det skit?

Och för er som ej har koll på vem denna Banksy är så berättar BBC det här:

-"Open Your Mind" din instängda egoistiska svenne!

2010-01-25 20:50
Bra idé att lägga en till tråd i tv delen, graffitiforumet har en tendens att spåra ur ibland.

Ser fram emot filmen väldigt mycket, är dock mindre peppad på alla "är banksy en sellout/hardcore writer/konstnär/filmmakare/whatever" konversationer som alla kommer ha.

Checka hemsidan banksyfilm.com för mer info samt pressrelease, och här kommer en intressant recension i the independent där man bl.a. får lite mer info om Guetta:

Länk till http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/reviews/banksy-makes-his-mark-on-the-film-world-ndash-but-stays-incognito-1878651.html

Jag är tyvärr tvungen att pastea in hela länken för jag vet inte hur man gör annars :)
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Moderator

2010-09-15 14:17
Jag älskar verkligen den här filmen! Förenklat kan man väl säga att det är en dokumentär om en "filmmakare" som gör en dokumentär om Banksy. En dokumentär om en dokumentär och en jävligt smart sådan.

Filmen släpps imorgon (16 september) och alla som är intresserad av graffiti/street art/konst borde se den, men den är absolut värd att se även om man inte har något av ovanstående intressen.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2010-09-15 23:04
Sjukt smart dokumentär.. Har någon någon teori om vad som är på riktigt och vad som är skapat?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-16 23:31
Såg den precis.
Ifall det är på riktigt så är det ju skrämmande vad folk tar som "konst", ifall det är en dokumentär "gjord" av Banksy så är det väl inte skrämmande smart men ett bra svar från honom om vad folk säger.

Någon som vet vad Banksy själv har sagt om filmen efteråt?
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2010-09-21 17:44
ModernDrunkard P25 Teorier finns väl, men alla metaskämt i filmen har ju som syfte att man inte riktigt ska kunna gissa till sig detta :) Men ett par intressanta saker enligt mig är att man får se hur flera av Banksys mest kända verk/aktioner/whatever skapades, typ målningarna på muren, disneyland, inbrottet på tate osv. Jag tänker mig att det nog borde vara ganska svårt att rekonstruera det i efterhand, så man undrar ju om Banksy hade planerat en film länge, innan han blev riktigt känd (inte särskilt troligt kanske) eller om han har för vana att filma det han gör rent generellt (mer troligt).

Sen återstår ju frågan om Banksy i filmen är den riktiga Banksy eller inte. Men att bl.a. 3D från Massive Attack är med tillsammans med flera andra av Bristols största konstnärer som kände honom när han fortfarande målade, pekar väl på att det är han...

Squirtle Just meta grejerna i filmen är helt sjukt bra. Försök dig på att räkna alla skämt av den typen och kolla hur snabbt du blir snurrig i huvudet :)

Bra film, rekommenderas varmt!
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel