I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-09-08 23:51

TV-reklam?

Hur tror ni att utbudet av tv-program skulle se ut om vi inte hade tv-reklam? Just nu är det väl så att många kanaler finansieras genom att de har reklaminslag under sina tv-program och idag är SVT dem enda som inte har kommersiell reklam på sina tv-kanaler och de har ju ändå rätt sköna program på sin tablå.

Moderator

2009-09-09 02:15
Det hade inte varit hållbart att ha ett tv monopol idag. Med tanke på valfriheten vi har med internet o.s.v gör att det skulle vara omöjligt, folk skulle inte ha råd med licensavgifterna om man skulle köpa in allsvenskan, champions leauge, en massa amerikanska och brittiska serier och tv program, OS, hockey vm... "pirattv" skulle vara det enda alternativet för de flesta.
Det är ju inte som att svt bara "klarar sig ändå" de tar ju betalt för det.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2009-09-09 08:49
awsome: om reklamen i de reklamfinansierade kanalerna skulle försvinna, skulle vi istället vara tvungna att betala sjukt mkt pengar för att få tillgång till dem. det är inte som om kanaler som drivs av vinstintresse är beredda att arbeta gratis, så jag förstår inte riktigt din fråga, den är för abstrakt.

2009-09-09 09:45
jag kom ihåg när digitaltv kom från början. då fanns det något märke, kommer ej ihåg vilket, som krävde att man stoppade in en nätverkskabel typ för att få tillgång till reklam. annars var det så att när reklamen kom så blev rutan svart!
((MAAD))

2009-09-11 13:52
Svårt att säga, utbudet skulle väl kanske inte vara lika stort som det är idag. Har för mig att just SVT finansierar sina program, SVT Play m.m. med hjälp av tv-avgiften. Så utan reklam skulle det kanske mer se ut som det utbud SVT erbjuder, då också kanske med färre kanaler eller en dyrare avgift.

2009-09-11 18:59
raknar vi med product placement? for utan det hade nog mkt av programmen och filmerna vi ser aldrig ens blivit skapade.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2009-10-12 14:49
Det tror jag inte. För det går väl ändå in i kategorin smygreklam. Läste i Dagens Nyheter i helgen att de har föreslagit att de som har möjlighet att se SVT m.m. på sin dator ska ha möjligheten att tacka nej till dessa kanaler och således inte behöva betala tv-avgiften. Det var ett ganska bra förslag tycker jag.