I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Film] Shinjuku Incident

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2009-07-11 22:37

[Film] Shinjuku Incident

Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/Shinjuku_Incident
Länk till http://www.imdb.com/title/tt1075419/



Kom över filmen lite smått oväntat, helt uttråkad så bläddrade jag igenom filmarkivet och hittade jag titeln Shinjuku Incident som fångade mitt öga, vid närmare inspektion så visade det sig vara en Jackie Chan film från i år (2009). Var nu ett tag sedan jag sett en film med Jackie och senaste jag såg var The Forbidden Kingdom även om minnet vill säga att det var Rush Hour 3 som var senast. Då jag sett en hel del av Jackies filmer som varit HK produktioner med Kung-Fu teman och andra filmer som varit åt actionkomedihållet så såg jag fram emot och se Jackie Chans akrobatiska skills imponera trots att han är faktiskt 55 år gammal! (Född 7 april 1954).

Men jag vart verkligen förvånad över vad det faktiskt var för film, kommer köra nästa del genom spoilersfunktionen för de som inte vill läsa, kommer inte spoila speciellt mycket, drar igenom filmens handling lite snabbt.

Bara en snabb rekommendation innan jag börjar orera: vill ni se Jackie Chan i ett annorlunda film för honom som skådespelare, se denna här!

SpoilerHur som helst, återigen till orerandet, vad vi får se Jackie i är inget mindre än ett kriminaldrama/thriller. Vad jag kan minnas så är det för första gången Jackie spelar en så pass seriös roll och vad jag minns så är det första gången han spelar i den här genren. Vad vi har är Jackie som en kinesisk bonde som kommer till Japan för att leta efter sin fästmö och letar reda på sin kusin för att försörja sig under tiden han letar efter henne. Saker och ting är dock annorlunda än vad Jackie förväntat sig och snart nog så blir han en gängledare och börjar ta sig uppåt i gängvärlden.
Jag gillar karaktären som blir presenterad, som försöker göra rätt för sig och leva efter vissa grundvärden samtidigt som omgivningen pressar honom till saker han inte vill göra. Rätt omväxlande att efter år som actionskådis att se honom i en roll där han knappt klarar av och slåss och han verkar klara sig mer på tur än skicklighet.

Med tanke på att Jackie själv sagt att han vill just göra komedier då han börjar bli för gammal för stunts så är det rätt överraskande med denna film och jag uppskattar det väldigt väldigt mycket (håller personligen Infernal Affairs väldigt högt, som någon polare till KaptenKrok när vi bodde tillsammans hade mage nog och stjäla tillsammans med mitt Stocktown Limited Edt. DVD).
Jag hoppas att Jackie personligen gillade denna roll och film också och att jag får se Jackie i fler liknande roller. Jackie Chan som en mördare och gängledare, en gangster, vem kunde ana.


Förresten, man ser honom naken i filmen, bara det är en anledning och se filmen. No homo!


Ni andra som sett filmen, vad anser ni om Jackie Chans roll? Tyckte ni han passade in i den lite mörkare rollen än hans vanliga karaktärer? Tror personligen att han passar in nu speciellt när han är till åren kommen. Vet inte om han hade passat i sådan här film för säg 20 eller ens 10 år sedan.


Ni som är känsliga för spoilers, så har jag uppmanat folk till att ge respons på Jackies roll i filmen etc. så spoilers kan förekomma.

Uppmanar folk använda spoilerfunktionen, samtidigt som jag uppmanar folk se filmen ännu mer!