I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Serieromaner med verklighetsanknytning?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   
Admin

2009-05-15 12:11

Serieromaner med verklighetsanknytning?

Någon som kan tipsa om bra serier/grafiska romaner som gör nedslag i verkligheten? Jag tänker på böcker i stil med Berlin-serien av Jason Lutes (2 av 3 delar finns ute nu), Palestine av Joe Sacco, Good-Bye av Yoshihiro Tatsumi (förlagan till dagens manga, med många mörka kortserier från ett Japan efter andra världskriget), Maus av Art Spiegelman, Pyongyang av Guy Delisle (som f ö sopar mattan stenhårt med den värdelösa serien från Vice som Aftonbladet hade på sin hemsida förut. Delisle målar inte upp värsta dramatiken i onödan utan rapporterar med ett sunt lugn utan att lägga in allt för mycket värderingar).

Favoriten hittills är helt klart Maus, som jag varmt rekommenderar. Art Spiegelmans fabel porträtterar sin pappas berättelse om tiden i nazistiskt fångläger. Spoila inte genom att bläddra framåt i boken, det finns nämligen ett foto i slutet av boken på pappan och det är en särskild känsla att få ett riktigt ansikte på personen vars hårda liv du precis läst om.

Vet att Joe Sacco skrivit/ritat Safe Area Gorazade om tiden han tillbringade i Bosnien under kriget i mitten av 90-talet och The Fixer: A story from Sarajevo med liknande tema. Någon som läst dem? Gillar inte riktigt hans teckningsstil i Palestine, men den sätter sig efter ett tag. Det är väl de två som står på tur (tillsammans med Berlin II), i övrigt är jag ganska lost i ämnet.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?