I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bret Easton Ellis - "Imperial Bedrooms" [2010]

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-05-08 01:11

Bret Easton Ellis - "Imperial Bedrooms" [2010]

Ellis nya bok ska tydligen vara färdigskriven nu och preliminärt releasedatum är maj 2010.

Det handlar alltså om en ren och skär uppföljare till "Less Than Zero" och visar vad som hänt med karaktärerna 20-25 år senare.

Vad tror ni? Låter det intressant eller bara krystat?

Personligen är jag jävligt peppad. "Lunar Park" var jävligt intressant och berörde på många sätt, men det här känns som det kommer bli en mer typisk Ellis-bok. Fast förmodligen mer nertonad?

För övrigt verkar det som att "The Informers"-filmen fått rätt kasst mottagande hittills. Lite trist om den är dålig för boken är en favorit, som är rätt jävla briljant i sin enkelhet.

Länk till http://Notanexit.net är en bra samlingsplats för diverse BEE-nyheter där ni kan läsa om detta och en del annat.

skriv kort, helst inte alls

2009-05-08 14:08
Låter krystat, men det är klart man kommer att vara nyfiken och läsa. Frågan är väl om Ellis mognat tillräckligt mycket för att skriva om karaktärernas mognad.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2009-05-10 00:12
Tycker ändå att han visade upp en emotionell mognad redan i Lunar Park. Den hade en del intressanta frågeställningar kring sånt som man trodde var rätt långt från Bret Easton Ellis verklighetsramar. Förutom att han försonas med sin pappa, eller åtminstone idén av pappan, så gör han ju också upp med sitt författar/celebrity-jag. Och om jag inte missminner mig så hade ju hans partner dött innan releasen av Lunar Park också...

Ska bli sjukt intressant att se vilken typ av bok han valt att skriva nu i alla fall. Att göra en uppföljare på den första klassikern kan ju förefalla som en jävligt enkel utväg för en författare som kanske har tömt sig på allt.

Men jag förväntar mig ingen "Less Than Zero 2" trots allt... Och om Jay McInerney kan gå från att skriva om dekadens och alienation till att skriva briljanta medelålders relationsdramer, så kan säkert BEE också förändras. Även om det tagit lite längre tid...

För övrigt trodde jag att det fanns ett större Ellis-intresse på Whoa! Fast det kanske är generellt dålig fart i det här forumet.

2009-05-21 17:02
Det är nog tyvärr ganska dålig fart på forumet.

Själv har jag inte läst lunar Park ännu, den ligger här i hyllan och väntar. Senaste BEE-boken jag läste var glamorama och den tog jag mig inte ens igenom, så illa tyckte jag att den var. Efter det har mitt intresse svalnat lite, men kanske är han bara ojämn
(eller så är det mig det är fel på)
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-05-25 17:32
Det är en ganska vanlig åsikt bland mina Ellis-läsande vänner, att Glamorama är dippen i hans karriär... Personligen har jag blandade känslor för den, visst är det en jävla orgie av stilistiskt runk och kändis-ironisering att ta sig igenom - men man blir ganska rikligt belönad mot slutet av boken. Den är rätt mäktig om man inte tappar suget halvvägs eller så.

2009-07-18 00:00
less then zero är en av mina absolut favorit böcker all time, (det var den som fick mig att bli positivt inställd till droger) så det kan vara roligt att läsa en uppföljare till den. utöver less har jag bara läst american psycho, rules of attraction och lunar park, de andra har inte intresserat mig tillräckligt. det står ju i lunar park att det gjorden en filmatisering av less then zero, ngn som sett den?

2009-07-21 15:07
Har inte sett filmatiseringen. Vet att BEE hatade den i många år men har mjuknat i sin inställning på slutet.

Vad i Less Than Zero fick dig att bli positiv till droger förresten? Vore intressant att höra.

2009-07-21 18:02
^^inte för att jag tycker boken förmedlar ngt direkt positivt med droger men hela livsstilen kändes bara väldigt tilltalande, jag läste denna boken när jag var typ 18 så jag tyckte det var coolt med massa hemma fester med koks o skit. men positiv kanske var fel ordval, snarare nyfiken.