I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En bok om att skriva böcker?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Användaren är inte inloggad @ 

2009-03-31 10:38

En bok om att skriva böcker?

Hej. Jag letar efter en bok som handlar om att skriva böcker eller att utveckla sitt skrivande i största allmänhet. Jag har hittat några stycken på nätet men de är inte speciellt nya och jag vet inte om de är bra.
Är det någon som vet en bra bok så är jag evigt tacksam!

Moderator

2009-03-31 13:35
Nya författarskolan

Jag har själv inte läst boken (har dock funderat på det ett tag nu), så jag ska väl egentligen inte uttala mig, men vad jag har förstått av folk som har läst den är att det är en bok man antingen älskar eller hatar.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-03-31 13:45
Göran hägg nya författarskolan har jag läst den var rätt bra

Användaren är inte inloggad @ 

2009-04-01 10:43
Härligt! Den ska jag köpa :)

2009-04-09 12:00
ja, den var inte särskilt dyr iaf. Men allvarligt, en bok om att skriva böcker? Jag vet inte jag.
"Shit's so thick you could stir it with a stick"

2009-04-26 18:29
Stephen King släppte en bok om just detta inte så längesedan. "Om Att Skriva/On Writing" heter den, eller liknande
Kultursnobb
Moderator

2009-04-26 23:42
Boken som Da_herbman här ovanför tänker på: Att skriva - En hantverkares memoarer
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-06-07 20:54
Jag har en fundering...
Går det på något bra sätt att beskriva eiffeltornet om jag faktiskt inte varit på plats någon gång och sett dess omgivning och så vidare. Jag vill som så många andra skriva en bok men detta är en fråga som bromsar mig från att försöka vara kreativ.
Moderator

2009-06-08 00:18
Är det just Eiffeltornet som är problemet, eller är det bara en metafor? Allt går väl att titta/läsa sig till men rent spontant känns det som att det bästa är att ta en tur till Paris och suga i sig omgivningarna och miljöerna kring Champ de Mars...

Det finns tillräckligt många böcker med fattiga miljöbeskrivningar (dock behöver absolut inte tyngden ligga på just beskrivningar av platser alla gånger), men ska ett såpass vanligt monument och resmål målas upp så är det ett plus om det blir någorlunda rätt.

2009-07-15 16:34
Stephen Kings är faktiskt jävligt bra, bästa jag läst i genren. Rekommenderas
http://soundcloud.com/80scrackpolo