I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Söker Historiska böcker!

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-02-18 21:40

Söker Historiska böcker!

Jo, nu är det såhär..
Jag söker böcker som man följer en person och lär känna livet lite.
Ni forstår..

har läst slaget om poltava och lutzen 1632, fruktansvärt tråkiga böcker, helt ren fakta. inte ett dugg spännande.

Roms portar böckerna har jag tänkt att läsa, har ni några fler?

Rätt bred fråga märker jag nu, men krig är kul.
Böcker om historiska händelser, dock inte modern historia från 80 talet direkt..

Jaojao, droppa!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-18 21:47
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-02-19 02:44
Äventyr på riktigt - Berättelsen om upptäckaren Sven Hedin av Axel Odelberg

2009-02-19 10:12
om du ska läsa roms portar kan du ju ta och läsa Genghis Khan böckerna som Conn Iggulden skrivit också.

Men jag föreslår att du tar dig igenom någon utav de där trista fakta böckerna sen för att få en korrekt uppfattning om allt.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2009-02-19 18:35
windowlicker P19

sven hedin, läser en bok om sveriges kontakt med hitler nu..
sven hedin var sveriges sändebud och en riktig nazi.. på riktigt verkligen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-19 18:36
The_Sun_God P21

har läst dem. lärde mig en hel del, mesta kunde jag sen innan.. men var ju inte direkt roliga böcker

2009-02-19 20:33
Herman Lindqvist kanske inte skriver de mest detaljerande och djupa historieskildringar men dem är tämligen underhållande. Känner du för att läsa lättsamma berättelser om historiska personer kanske hans böcker om t ex Columbus, Napoleon eller Axel von Fersen vore något att slå till på?

många av dem finns på pocket för en billig penning.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-02-20 14:59
Jag tycker att du ska ge dig på Jan Guillos böcker om Arn. Väldigt underhållande böcker med sensmoral och mycket action. Utpelas under korsriddartiden. Men ta det för vad det är, han är ingen historiker även om han har gjort en hel jäkla ingående research.
Master of Irony

2009-03-08 23:07
Om du är ute efter underhållning rekommenderar jag Sven Hassels böcker.

Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Hassel
 ...but for some animals, it's confusion that makes sense.

2009-05-21 22:12
över näktergalens golv o böckerna efter e feta! om du diggar ninjor o samurajer ..
skrivna av Lian Hearn
R.I.P sixten.. <br> #"¤%"%#¤&/&%&(&/()(/(/%¤/¤¤&%#%"¤# " ¤%%<br>

2009-05-21 22:56
Även om jag inte tror den är direkt baserad på en verklig person, väldigt lös. Så är ju Röde Orm en riktigt skön vikingahistoria.

Jag tycker verkligen inte om andra världskriget och vietnamsskildringar. Jag vill ha brutala räder med yxa, lite sådär manligt.

Dock tycker jag att de flesta historiska böcker är skrivna av folk som totalt saknar någon form av skönlitterär skrivförmåga. Visst ska dom kanske skrivas korrekt och verklighetstroget men man kan ju faktiskt bättre på en historia och göra den mer spännande.

Så här ungefär

1. Han gick in i lägret och sköt ihjäl alla soldater. Det var mycket blod. Han dödade en sårad soldat.

2. Han smög sig runt barrikaderna och lyckades ta sin in på fiendes mark. Nattens dimma låg tung då han gick till anfall och sköt soldaterna kallblodigt i ryggen. En efter en föll soldaterna ner med rasslande lungor efter att dom fyllts med blod.
Benen vek sig på en ung soldat som fått flera kulor inborrade i överkroppen så blodet rann från hans smutsiga uniform. och han såg den sista livsgnistan i en soldats ögon innan han befriade honom från hans plågor.

Ok jag är ingen författare men jag försökte bara visa hur jag oftast upplever krigsböcker.
Det är alltid värdelösa beskrivingar eller beskrivingar på saker som är totalt ointressanta. Typ vad för kaliber det var och vad för märke han hade på sin bössa bara för att författaren har en vapenfetish.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-05-25 15:48
Peter Englunds "Stridens skönhet och sorg" är ju en bok som skildrar första världskriget, där man får lära känna fall det är 3 olika karaktärer som ska ha varit sanna historier. Tjock bok, har bara börjat lite på den, men den har fått mkt bra kretik!

2009-06-04 00:02
Sinue Egyptiern av Mika Waltari (tror jag författaren heter, finsk i vilket fall)
Waltari är historiker och jävla bra författare. Var riktigt skeptisk i början och senaste översättningen är från -44 tror jag, så det blir en hel det: fåvitsk, slikt osv. Men det funkar. Första 50-100 sidorna var väl inte direkt nåt att hurra för, men jävlar i mig vad bra den blev :), glad att jag läste den.
Det är en historiabok, men det händer så mycket annat så man lär sig utan att tänka på det, vilket är skönt. Synd att inte alla historieböcker var skrivna så...
Han har också skrivit Mikael Ludenfot och Mikael Hakim. Har inte läst dom, men dom ska vara lika bra som Sinue, har jag hört.

Sen finns det massor av historiska böcker om England från 1492-15--, om Henrik den VIII och alla hans kvinnor. Skrivna av Philippa Gregory.
Den andra syster Boleyn (filmen SUGER!)
Den första hustrun
Livet efter Anne Boleyn
och några fler. Minns inte vad alla heter nu =)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan