I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snabba Cash... LOL?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-02-08 22:12

Snabba Cash... LOL?

A real shallow interpretation of the streets... Im disappointed! As a matter of fact; it pissed me off! Bara jag som tyckte den var riktigt töntig?

Jag har precis flyttat tillbaks hit så jag vet inte om det kanske är en realistisk bild av Stockholms undervärld... men tyckte boken bara var rent av fjantig! Det är tydligt att författaren aldrig har levt livet... han fånga inte den mentaliteten man ville relatera till. Det finns ungdomar där ute som går med gatan på deras rygg... det finns ungdomar som sitter inne för långa perioder... Om kostym-rockande Jens Lapidus vill fånga denna värld får han gräva lite djupare! Hur fan kan Snabba Cash ha fått så mycket hype? Den ligger på varje hylla! Garbage!

2009-02-09 00:42
Medelklassen gillar att läsa om arbetargrabbar som skjuter varandra och arbetargrabbar gillar att läsa om "förortsdrömmen" (att bli rik och "respekterad" genom kriminalitet).

(skrivet med viss ironi)
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
Manager

2009-02-09 00:47
jag tror lapidus någongång har nämnt att han inte var ute efter att få det så verklighetstroget som möjligt.. kan ha fel dock, men jag tror det inte var någon stor prioritering från hans sida..

men jag e ganska trött på att alla svenska "gangsterfilmer" handlar om snubbar som gör något spektakulärt rån eller börjar sälja koks o bli kungar liksom.. jag har svårt att tro att det är så glamoröst..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2009-02-09 00:51
Om jag minns rätt visade iof snabba cash en mer verklighetstrogen bild av det kriminella livet med ständiga skulder och slit.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2009-02-09 11:11
Bara för att beskrivningen av boken inte stämmer inte på dig, din kompis eller din kusinmammaspappasmolganslillebror innebär inte att det inte instämmer på någon annan. Boken rönte väl stor uppmärksamhet pga betalda journalister och medier för hype + de framställde Östermalm som prostitutionens och drogernas näste. A la något förortskids alltid vetat, horor och knark får man på Östermalm.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-20 13:30
Fånigaste boken jag läst sen da vinci koden. Skiter i vad du framställer, kan du inte skriva trovärdiga karaktärer, dialoger och meningar som man inte blir sur på så skit i att skriva.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2009-02-20 14:24
Tyckte det var ganska underhållande faktiskt.. Visst, och det gäller även hans senaste bok "aldrig fucka up", han skriver väldigt töntiga dialoger, iaf när han ska porträttera getto-boysen. Men man kan inte ta ifrån honom all den research snubben lägger ner på massa pettitesser eller hans kunskper vad avser rättsväsendet. Jag tycker att karaktären Jorge är fett otrovärdig men har inget att relatera till när det kommer till sture-stekarn, så det är något jag kan köpa.. Jag tror att det är därför som det går hem hos svenska folket, eftersom dem flesta inte direkt har någon erfarenhet av den typen av personer som skildras i boken är det lättare att köpa att Jorge springer runt ocvh droppar liknelser som typ "shit, värsta superfly som en fjäril jao.." eller nåt liknande töntigt som vilken shunne som helst skulle bli spöad eller hånad för om det hände på riktigt.

Själva handlingen är ju spektakulär. där jugge-maffian framstår som corleone-familjen med pussar på händer och sånt shit, mendet är i slutändan fiktion vi har att göra med, så man får ta det för vad det är..
Master of Irony

2009-02-21 02:06
hans jävla böcker har blivit så överhypade så jag har ingen lust att läsa dom ens bara för att dom känns så överdrivet mainstream :P
men efter vad relativt vettigt folk har sagt om den, som dundermannen bla, så verkar det inte som att jag har missat nått med att inte läsa skiten han skrivit endå.
lär nog aldrig göra det heller då dom böckerna verkar hel fjantiga?
det enda som verkar göra att folk tycker böckerna är "bra" är för att dom är skrivna på Svenska, av en Svensk och utspelar sig i just Sverige.... sen varför det skulle göra en bok bra fattar jag däremot inte?
men sen verkar inte svenskarna ha varken smak eller egna ben att stå på öht heller, så fort något hypas börjar alla automatiskt att hypa med i allt stohej å sen törs ingen vara kritisk även om dom inte ens gillar skiten så då får man aldrig reda på om det faktiskt var bra eller pissdåligt som i det här fallet.
sen att folk verkar läsa så extremt lite i dagsläget gör ju inte saken bättre, kolla på Ett Öga Rött tex.. var fan det sämsta jag läst nånsin men av samma idiotiska anledningar som jag skrev innan verkar den boken också ha blivit känd.
helt sjukt vad lite det måste krävas för att slå igenom som författare i dag? man behöver ju varken kunna skriva eller ens stava för den delen haha :D
aja, äh palla
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-02-22 16:34
Ähh realistisk eller inte, i dunno. Lever inte i de kretsarna! Men de va väl en spännande historia. Jag ville iaf läsa vidare för att se hur de gick för dem, funderade inte specc mycket på om de va så realistiskt eller inte när jag läste den, precis som jag inte funderar på det när jag ser gudfadern eller andra liknande filmer.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-02-22 16:34
Sen om Lapidus påstår att det är en verklighetsskildring eller ej får ju bara stå för honom;)
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-04-15 07:16
Jorge påminner mig om Al fadji:

Its darkest before dawn

2009-05-07 15:28
jag har inte läst boken men jag har hört av vänner att den ska vara bra.
Men asso va menar ni med ingen trovärdighet? Han är ju advokat som själv arbetat med kriminella o genom de fått inspiration till historierna
=S
 Tu no sabe na

2009-05-07 22:15
Blackstar; Det är just det, att hans fördjupningar och perspektiv bara är baserat på dem ytliga intrycken han har fått utav de kriminella typer han träffat på jobbet.

Om du har egen erfarenheter inom den undre världen kan det nästan kännas sårande att läsa hans bok. Jag tycker att den livvstil och mentalitet han försöker beskriva handlar mycket mer än "snabba cash"

Jag tyckte inte det fanns någon första-hands fördjupningar i denna boken.

Men det är ju bara min åsikt...

2009-05-08 21:18
Menaru att karaktärerna var inte tillräckligt djupa, eller att sättet han skriver visar bara det ytliga i en kriminells värld?
Det kan mycket väl vara som du säger, haha bara intressant att få höra det nån inte gillade om boken eftersom de flesta lovordar den.
 Tu no sabe na

2009-05-09 06:15
Som sagt... Jag tycker det verkar som att Snabba Cash har fått en extrem "boost" utav någon enfaldig läsarkrets i Sverige.

2009-05-09 20:13
3rdwisdom.. blir du sårad av att läsa ett kriminaldrama för att det inte är på riktigt?

Snabba cash var en grym historia, att författaren haltade på sitt förortsslang var trist men snabba cash är ändå den bok som beskrivit svenska gangsters bäst. Vill du ha riktiga historier rekommenderar jag boken Svensk Maffia.

2009-05-10 21:15
Snabba Cash är okej. Handlingen var rätt så bra, karaktärerna var okej men dialogerna kanske inte var dom bästa. Dock så är den väldigt lätt att läsa och smälta, och det är nog därför den har blivit så populär. Lätt språk och enkel handling är något som är kul att läsa helt enkelt, man behöver inte reflektera lika mycket.

Jag håller även på att läsa Aldrig Fucka Upp, och den är ungefär likadan. Men om man vill ha verklighetstroget så ska man som sagt läsa Svensk Maffia.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2009-05-11 23:58
Det känns som att snabba cash är litteratur för människor som inte tycker om att läsa,eller tänka..Låt oss kalla det film på bok helt enkelt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-16 09:29
läste klart boken häromdagen, rätt krystade dialoger. men ändå fastnar man och vill fortsätta att läsa.

3/5 i betyg av mig.

2009-05-17 20:29
Det är väl just för att den är så verklig som den har fått sån hype?
tycker han får till sthlms olika miljöer rätt bra.

Känns som att du hatar bara för att snubben är en snobbigt klädd östermalmsadvokat å fått till en så bra bok.

han är ju advokat å har suttit med vid otaliga rättegångar så han kan nog snacket å hur det funkar rätt bra. Sen är det väl klart att han överdriver etc för att verkligen få till det.

2009-05-23 11:12
Jag brukar inte läsa böcker men gillade den för att den var så sjukt spännande, ville aldrig lägga ifrån mig den. Sen om jag skulle gå in på detaljer och analysera den i bitar så kanske den inte är ett literärt mästerverk men den höll iaf mitt intresse uppe från början till slut :]

Fast slutet var ganska sugigt

2009-06-07 12:29
jag tycker boken är underhållande, sen att den inte är toppnotch på allting tycker jag overall att den är mer än godkänd. klart att lapidus inte har lika bra koll på hur mentaliteten bland unga/kriminella i förorten etc men som ngn skrev den har blivit populär för ämnet som den tar upp och folk som inte har koll utgår från att det är sanning.

2009-07-29 07:57
Jag förstår inte varför en advokat inte skulle kunna ha minst lika mkt insyn i den undre världen som vissa här på whoa. Med tanke på alla "irrelevanta" detaljer en avdokat får av sina klienter tycker jag att en avdokat nästan bör ha en större insyn i den världen än vanliga svensons här på whoa..

2009-07-29 17:49
Civilaren;

Det är just det, att han skriver ifrån en gatufascinerad advokats perspektiv ... Javisst har han sett allt från tunga Hells Angels typer till små chicano langare -- men allt är skrivet ifrån hans egna perspektiv (som en fucking bystander) ... Kanske jag är överkritisk, men jag kännde verkligen att författaren inte hade förmågan att känna för dom här karaktärerna eller ens gräva in i deras tankar .. Allt han kunde göra var att beskriva vilka kläder dom har på sig, vilka ord dom gillar att använda, osv.

Bara en massa ytliga observationer i denna boken

2009-07-30 02:45
Tyckte bada hans bocker var underhallande, kandes aldrig sega sa man orkade dra sig igenom dom utan storre tristess.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-08-03 10:46
Kanske jag är överkritisk, men jag kännde verkligen att författaren inte hade förmågan att känna för dom här karaktärerna eller ens gräva in i deras tankar .. Allt han kunde göra var att beskriva vilka kläder dom har på sig, vilka ord dom gillar att använda, osv.

tja.. nu har jag förvisso bara läst en bok av bret easton ellis (american psycho), men deras författarstil tycker jag påminner rätt mycket om varandra, jag kände inte att jag fick gräva i pat batemans tankar och känslor där heller.
det är väl ett stilistiskt knep att skriva så, som uppenbarligen går hem hos majoriteten.
personligen tyckte jag det var en välgjord bok, jag fastnade ganska snabbt och hade svårt att sluta läsa den. men lapidus kan nog glömma nobelpriset i litteratur om vi säger så.
angående språket har jag inte den blekaste.. sthlmare pratar ju knappt begripligt i verkligheten heller, så det störde inte mig... =)
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2009-09-13 12:37
3rdWisdom P21

Du verkar vara en riktig jävla tönt. Jag tycker också Snabba Cash är bland det värsta jävla skiten jag läst (även om den va spännande).. Men du du har nåt jävla behov av att hävda att du vet en massa om STHLMS undre värld? Synd för dig men ingen bryr sig.