I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Böcker på engelska

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-01-08 19:31

Böcker på engelska

Söker böcker på engelska behöver 2 stycken, är öppen för alla förslag ska skriva recensioner om dessa sen så skönlitteratur är det jag söker. Jag brukar annars läsa fakta böcker,psykologi, alternativt böcker om olika slags kriminalitet. Men nu behöver jag två skönlitterära böcker som gärna får ha inslag av det jag brukar läsa om. Tack på förhand.

2009-01-08 23:10
Diary of A Drug Fiend - Aleister Crowley
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-09 02:01
First Blood av David Morell
 ...but for some animals, it's confusion that makes sense.

2009-01-09 14:35
Catcher in the Rye av Salinger
Junky av Burroughs

Båda är relativt korta, lättlästa och gör sig bäst på engelska.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-01-09 16:00
On the Road kanske.

(Inlägget ändrat av Midas 2009-01-09 23:46:35)

To Kill a Mockingbird ska väl vara en sådan riktig klassiker vad jag hört.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-04-26 18:31
Kör på Frankenstein och Dr.Jekyll & Mr. Hyde om det nu ändå bara handlar om en uppgift. Båda är korta.
Kultursnobb

2009-05-02 20:55
Dracula av Bram Stoker
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2009-08-12 17:37
fear and loathing in las vegas av hunter.s thompson
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-21 23:19
fear and loathing in las vegas av hunter.s thompson

lätt den och även Less then zero av brett easton ellis - kort, lättläst, sjukt bra,

2009-08-21 23:27
Himmel och Helvete av Aldous Huxley. Är du intresserad av psykologi och meskalin så är detta en grymt tunn bok.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-08-22 13:52
läser just nu The Road av cormac mccarthy, ruggigt bra postapocalyptisk historia om en man och hans son som vandrar genom en ödelagd civilisation släpandes på en kundvagn med förnödenheter och en pistol med tre kulor i som enda försvar på väg söderut i flykt från vintern.. en relevant, brutal och vacker historia som inte får missas.. blir tydligen film i år.. skriven av mannen som skrev boken No Country For old Men som också blev fil nyligen som alla säkert känner till..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-22 15:59
^^fett

2009-08-23 11:21
Jag blev väldigt besviken på The Road måste jag säga.

Visst, landskapet är trevligt. Men McCarthys förmåga att skriva dialog var ju helt fruktansvärt dålig.

-"Im Scared"
-"I Know, its Okey"
- Okey
- Okey
- We have to go"
- Okey
- Okey

Funderade på att läsa om boken och räkna hur många "okey" som sägs i den. Det var iallafall så många att jag blev riktigt störd av det.

Dock ingen jätteusel bok, bortser man ifrån dialogen var den rätt bra.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-08-23 15:08
insane M: man får ju komma ihåg att dialogen är mellan ett litet barn och en totalt utsvulten och nästan helt uppgiven man och hur komunikationen mellan dem skulle se ut med tanke på att de är födda i helt olika världar, de delar inte samma referensramar, hur pratar man med ett barn om världen vi lever i när barnet omöjligt kan förstå det.. tycker han fångar det grymt genom dialogen.. han skapar en stämning genom dialogen med sjukt små medel, som du säger många okay, heh! och lyckas med bara små hintar barnets trauman och mannens trötthet lysa igenom.. men smaken är som baken.. kanske har ett barn som växt upp i total missär efter civilisationens undergång med bara en enda person att prata med inte så större ordförråd än okay..

2009-09-17 16:25
Böcker på engelska is teh shiet :D

2009-09-24 18:20
Psykologi och kriminalitet, A Clockwork Orange.

2009-10-01 11:42
Gå till biblan så finns det en (för det mesta) rätt stor avdelning böcker på engelska, och är det ett bra bibliotek så har dom med avsikt köpt in en del av det som inte översatts till svenska än. Yellow dog av Martin Amis, mängder av Will Self, Chuck Palaniuchk eller hur det stavas. Hmm, Burroughs nova trilogi, Michael Chabon, Ballard. Vissa av dom är iofs rätt tunga att ta sig igenom på engelska även för en van läsare, framförallt Self med sitt jäkla ordförråd.
http://soundcloud.com/80scrackpolo