I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilket bok ger jag bort i julklapp..?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-12-13 22:39

Vilket bok ger jag bort i julklapp..?

Min kära moster, en sådär lagom flummig kulturarbetare, önskade sig en pocketbok i julklapp av mig. Problemet är att det skulle vara en bok som JAG ville att hon skulle läsa. Läser knappt nån skönlitteratur själv (mest filosofi), så vafan köper jag?

I hennes bokhylla finns nu allt från Gardell (ehm) till Bertrand Russel (filosofi yay!) till I Ching (fniss).
Hon jobbar inom teater och utbildar sig just nu till nån sorts terapeut, så någonting psykologiskt laddat kanske, eller sådär stealth-spiritualistiskt kanske. Ge mig ett bra tips så skickar jag ut softa vibbar åt dig hela kvällen!

"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Poet

2008-12-13 22:45
Ge henne Tärningsspelaren, den är lagomt psykologisk, lagomt flummig, och svinbra läsning!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-12-14 01:08
den är skön!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-14 15:55
finns ju massvis med intressant filosofi som går att läsa som förströelse, däremot kanske det är knepigt att få tag i i pocketform. det är ju ganska svårt för oss att svara på vad DU vill att hon ska läsa men riv fram nån favoritfilosof som inte skriver allt för fackligt och invecklat.. platon? aurelius? nietzsche? det är ju tre filosofer som uttrycker sig rätt poetiskt och trevligt. annars laddade jag ner några sofokles-historier i somras som jag printade ut och läste på semestern, typ antigone. kanske iofs uppskattas mer om man har en fäbless för antik grekisk smörja..
vadå? jag dyster?

2008-12-15 02:37
Tack för tipsen! Jag skickar såna där lite jazziga softa vibbar ikväll!

det är ju ganska svårt för oss att svara på vad DU vill att hon ska läsa

Ja joo, tanken var ju att jag skulle få tips som jag sen kunde vilja...

men riv fram nån favoritfilosof som inte skriver allt för fackligt och invecklat.. platon? aurelius? nietzsche?

Nja skönlitteratur var ju just grejjen, tror hon har tillräckligt med intellektuell stimulans som det är. Önskade mig för övrigt Nietzsches beyond good and evil av henne.

Fortsätt droppa tips!
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-12-15 10:36
Kafka på stranden var ganska psykedelisk - men den var ju poppis förra året, så chansen finns ju att hon redan har läst den.
 ...but for some animals, it's confusion that makes sense.

2008-12-15 14:02
Ja, köp något av Haruki Murakami.

Vet inte vilka som blivit översatta till svenska än, men Kafka on the shore är ju översatt. De flesta av hans böcker är ganska skumma, men jävligt bra. Om det inte är ett problem med engelsk översättning rekommenderar jag After Dark eller novellsamlingen The Elephant Vanishes. Vet inte om någon av dem blivit översatta till svenska än, som sagt, men det är riktigt bra läsning och verkar passa in på det du efterlyser.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-15 16:34
jag blev iofs sjukt sugen på att läsa böckerna som han Arjvide eller vad sjutton han hette har skrivit. alltså han som skrev boken som blev filmen Låt den rätta komma in. fanns nån diskussion här nånstans som jag inte hittar som handlade om hans andra böcker också..
vadå? jag dyster?

2008-12-15 18:18
Bergtagen av Thomas Mann är väl en fin bok.
Unweaving the rainbow.

2008-12-16 06:49
Kafka på stranden verkar bra! Drar nog inte och julshoppar igen förän på torsdag fredag nånting, är fullt upptagen med att plugga och skicka softa vibbar till folk som skriver i den här tråden tills dess, så fortsätt droppa tips!
DJ

2008-12-16 10:26

2008-12-17 21:47
men Kafka on the shore är ju översatt. De flesta av hans böcker är ganska skumma

Berätta mer! Blev intresserad nu jag!
Varför är dom skumma osv?
Live Hard, Die Young

2008-12-17 22:39
Fronh

De är ofta rätt surrealistiska, och med ganska jämna mellanrum sitter man bara och tänker "wtf".. Han väver in "övernaturliga" och oväntade saker i sin skildring av det moderna samhällets våndor, kanske man kan säga. I brist på tid och ork får den beskrivningen räcka för mig :)

Jag har läst hans böcker egentligen utan att fundera på vad han egentligen menar men ska, när jag orkar, försöka läsa dem och fundera mer på vad han vill ha sagt.

Att jag kan läsa hans romaner och noveller utan att ägna särskilt många djupare tankar åt vad han vill ha sagt beror på att hans böcker helt enkelt är fantastiska att läsa. Språket, beskrivningar, känslor han förmedlar... Han skriver vackert. Det känns som man läser poesi fast i prosaform om du förstår.

Kafka on the shore är en bra bok att börja med. Läs!

2008-12-17 22:41
p.s. ledsen för OT. jag bara gick igång haha.

2008-12-28 20:13
Vinterstork

Har du läst; Fågeln som vrider upp världen?

2008-12-28 22:47
indiantjejen:

Ja, det har jag. Inte läst den svenska översättningen, men jag tycker det är en av dom bästa han skrivit. Hurså?

2008-12-29 00:17
Vinterstorken

För att jag vill veta vad du tyckte såklart..
Jag har läst Kafka på stranden och aaa så grym den var. Nästa får så bli fågeln som vrider upp världen!