I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tipsa om böcker kring mänskligtbeteende

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-11-04 17:11

Tipsa om böcker kring mänskligtbeteende

Jag har nyligen fått intresse för mänskligtbeteende. Hur människor beter kring i olika situationer, sociala förmågor etc. Jag är ute efter en bok som lär mig någonting kort sagt.
Det ska inte vara en bok av bara vetenskap utan helst något som kretsar kring en biografi, händelse eller någoting liknande....

Vet ni några sådana böcker så tipsa gärna ;)

2008-11-04 18:06
Ram Dass - Be Here Now
Promotheus Rising - Robert Anton Wilson
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-11-04 18:09
Tack, glömde skriva att jag föredrar svenska böcker... så det är om dem finns på svenska?

2008-11-04 18:12
Berätta gärna lite kort om dem också.

2008-12-21 20:06
Hjalmar Söderberg: Doktor Glas.
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.

2008-12-25 22:34
Elias - Etablerade och outsiders. Handlar om vad som händer när nya männsikor flyttar in i ett litet samhälle. Boken behövs verkligen inte läsas från pärm till pärm ... men jag kan garantera att du börjar se på saker på ett lite annat sätt.. Boken finns i alla större bibliotek.
true love is so rare, but don`t u worry i`m going no were//MRS MONDAY

2008-12-26 15:37
Blindheten av José Saramago
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-26 15:50
läs allt du kommer över om yoga, framförallt från de så kallade mästarna. så gott som allt det religiösa handlar egentligen om betéende, tyvärr är det mesta dolt i mystiska metaforer men när man väl har läst in sig så blir det mesta uppenbart eventuellt. det är inte bara de österländska traditionerna som innehåller mycket intressant, de afrikanska, sydamerikanska och västerländska innehåller en hel jävla del de med.
ockultism öht är väll ett bra ställe att börja, då det är bra mycket mer omfattande än dagens futila vetenskap. problemet är väll egentligen isf att hitta saker översatt till svenska då, men Strindberg bland andra var full av visdom, läs Inferno tex.
som någon redan skrev så är Doktor Glas ett utmärkt svenskt exempel, Hjalmar Söderberg var även han en riktig lirare ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-12-29 01:49
Albert Speer och Sanningen - Gitta Sereny Biografi

En bok om Hitlers arkitekt och senare även rustningsminister. Byggd på Serenys intervjuer med honom och folk i hans liv. Ett absolut måste för den nutidshistoriskt intresserade och en enorm läsupplevelse för vem som helst.
Innan jag läste boken hade jag närmast vag koll på nazityskland. Jag trodde att jag skulle ge boken ett par timmar men jag fullkomligt sögs in av Serenys välskrivna och lättlästa sätt och Speers oerhört intressanta person.

Illusionisten - John Fowles Skönlitteratur

John Fowles skrev ofta om den fria viljan i olika former. Hans böcker var på många sätt diskussioner kring mänskligt beteende och samhällig uppbyggnad.

Jag vill helst inte avslöja allt för mycket om handlingen utan tipsar dig istället om att läsa den. Om du nu vill ha ett par ord om boken kan du välja det själv genom att markera rutan här under.
SpoilerI Illusionisten kretsar handlingen kring en engelsk yngling vid namn Nicholas. Han tröttnar på livet i England och beger sig till en ö i Grekland för att jobba som lärare. Han möter där en underlig man och hamnar i situationer som utmanar gränserna för hans förstånd.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR