I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uppdrag Granskning - Självmord & Självmordshjälp

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2008-09-10 21:03

Uppdrag Granskning - Självmord & Självmordshjälp

Såg precis på Uppdrag Granskning och blev så fruktansvärt illa berörd.
Självklart var det ett jobbigt ämne och en del konfrontationer som blev jobbiga att se på.

Under reportaget pratades det mycket om hjälp och stöd, att det skulle erbjudas hjälp till tillfrisknande och inte till hur man tog livet av sig. Det fanns så sjuk mycket material på nätet att ta del av och de som ville hjälpa personer att ta livet av sig var så många.

Nu till det jag reagerade mest på. Vid konfrontationen med Makarow (självmordshjälparen) så las stort fokus på att Bijan (killen som tog livet av sig) borde erbjudits hjälp för att ta sig ur självmordstankarna och inte hjälp till dödsmaterial. Makarow satt mitt emot reportern och sa att han gjorde det, hjälpte andra, för att han själv ville ta sitt liv. Inte på en fläck uppfattade jag att någon erbjöd denna Makarow hjälp, inte frågade dom honom varför han ville dö eller erbjöd honom stöd. Jag blev så otroligt illa berörd.

Var det någon som såg det?
Någon som reagerade på det eller något annat i reportaget?

Dela gärna med er av tankar och åsikter.