I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken bok läser du just nu? (forts.)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2012-08-19 02:34
Game of Thrones. Det går fan inte snabbt, alldeles för mycket som händer runt om kring mig hela tiden. Men helvete vad bra det är :D
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2012-08-23 00:47
Läste precis ut Shutter Island. Mycket bra bok.
Rappare

2012-10-15 13:34
För två år sedan pratades det om Stolthet och fördom och zombier i den här tråden. Läs inte boken. Det enda som är bra i den har Jane Austen skrivit.

2012-10-15 14:24
Jag vill också vara med i den här tråden

Läser just nu

Lanark: A Life in Four Books av Alasdair Gray

Mycket märkligt, 50% uppväxt under andra världskriget/depressionen i skottland, 50% surrealistisk sci-fi/fantasy. Rekommenderas än så länge
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-10-15 15:53
A Storm of Swords. Håller på med alla utkomna böcker i A Song of Ice and Fire-serien. Eller okej, jag lyssnar på boken. Var sjukt skeptisk när det gällde ljudböcker, men Roy Dotrice är så himla bra! Perfekt att lyssna på när jag tränar kondition och perfekt att lyssna på på väg till jobbet osv :)

Samtidigt läser jag lite andra grejor. Exempelvis Heroes of Olympus - The Mark of Athena (så jävla bra! älska alla Rick Riordans böcker, so far!) och Heroes of Olympus - The Demigos Diaries. Den sistnämnda är trevlig, för man får veta mer om deras quests och hur den världen fungerar :)
- Dexter Morgan

2012-10-15 15:53
scrotum skrev:
För två år sedan pratades det om Stolthet och fördom och zombier i den här tråden. Läs inte boken. Det enda som är bra i den har Jane Austen skrivit.

Så dålig är den ju inte! Det är ju ganska rolig ^_^
- Dexter Morgan
Producent

2012-10-22 00:09
"Manshat och kvinnovälde" av Per Ström. Lite intresserad av jämställdhetsämnet bara
DJ

2012-10-22 12:09
xlnt skrev:
"Manshat och kvinnovälde" av Per Ström. Lite intresserad av jämställdhetsämnet bara

Vilken mardröm det måste vara att läsa en hel bok av den dåren.
Producent

2012-10-22 12:58
Vilken mardröm det måste vara att läsa en hel bok av den dåren.

hehe han är driven i frågan iaf. och har ju tagit reda på vissa orättvisor i lagen etc. som många kanske inte känner till. Inget är ju svart eller vitt och det kan vara bra att se saker från olika perspektiv. Totalt sett tror jag dock att kvinnor diskrimineras eller ses ner på ungefär lika mycket som män, om inte ännu mer om man ska se det utifrån ett historiskt och religiöst perspektiv.

2013-02-09 21:47
Lyssnar om A Storm Of Swords, inför Game of Thrones S3. Ska nog lyssna om alla böckerna. Eller läsa dom. Vet inte, får se vad jag hinner! Så göddigt med ljudböcker på gymmet :)
- Dexter Morgan
Moderator

2013-02-10 11:27
Jag kör på Brazens spår och läser A Storm of Swords (som jag har hållt på med i säkert ett halvår).

A Song of Ice and Fire-serien är mördande för oss som läser långsamt :D
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2013-02-10 11:53
Squirtle, kör på ljudboken, uppläst av Roy Dotrice. Det är så otroligt gött att lyssna på honom :). Han gör över 300 röster (dock är väl kvinnorösterna inte bäst i världen) och hans Tyrion-röst. Ja, han ÄR Tyrion när jan läser ut hans POV. Helt fantastiskt bra!
- Dexter Morgan

2013-02-12 17:41
The Electric Kool-Aid Acid Test by Tom Wolfe.
Fet!
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Moderator

2013-02-12 18:06
Brazen

Jag har svårt för ljudböcker. Tankarna brukar sväva iväg på annat när jag bara lyssnar på något :/

Kanske värt att testa förresten. Jag pendlar varje dag så det vore trevligt att döda lite tid när jag väntar på tåget. Jag är i slutet på bok tre nu och vem vet, kanske kör jag fjärde boken i öronen :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2013-02-12 18:47
Squirtle

Det trodde jag också att jag skulle ha, men så länge jag gör någonting mer (spelar harpan på mobilen, tränar etc), går det att koncentrera sig. Att däremot bara sitta där som ett mähä och lyssna, nej tack :P haha. Tyvärr är fjärde boken inte läst av Roy Dotrice, men en av dom som läser är rätt bra. Inte han som är lite yngre, men han som är äldre. Ted Stoddard, har jag för mig att det var, men är inte helt säker. Men Dotrice läser femte boken!
- Dexter Morgan

2013-03-03 01:13
djungelboken!
Great som Tony Tiger!
Admin

2013-03-03 01:39
Skridsko skrev:
The Electric Kool-Aid Acid Test by Tom Wolfe.
Fet!

Klassiker. Läste aldrig klart den när det begav sig men delar av den händelsen återberättas i Hells Angels av Hunter S Thompson. Eller "återberättas" är väl fel ord men han stöter på Ken Kesey och hans Merry Prankster i sin bok och pratar om dem. Framför allt vid nån helt galen fest hos Kesey som bjudit dit Hells Angels. Den kanske omnämns i boken ovan?

Själv skulle jag precis börja Thinking, fast and slow av Daniel Kahneman när kurslitteratur kom i vägen. Det lilla jag hann läsa har dock varit hyperintressant om varför vi gör de val vi gör ungefär.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Moderator

2013-03-03 09:03
Jag dammade av Bilbo för första gången på nästan tio år. Den är verkligen supermysig!

Sen tänkte jag plocka upp första delen i Brandon Sandersons Mistborn-serie.

2013-03-05 01:00
Squirtle

Jag dammade av Bilbo för första gången på nästan tio år. Den är verkligen supermysig!

Word + 1! Tröttnar aldrig på att läsa igenom Tolkiens böcker!

Läser om Game of Thrones - A storm of swords,fet bra!
Läser Interworld av Neil Gaiman också.

2013-03-05 01:03
Evolution Jag rekomenderar att du läser klart The electric Kool-Aid acid test för den är verkligen värd att göra det. Har läst den flera gånger och tycker att den är lika intressant varje gång. Hells Angels är ju också klassiker Hunter är fortfarande kung!

2013-03-05 20:23
Första Gossip Girl boken..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-05 21:12
Krossad, HAHA skäms inte! Jag har läst alla fjorton och "älskar" dom :D. Så himla dåliga att dom blir bra ;). Man fastnar totalt och det är ett gött och slappt tidsfördriv ^_^
- Dexter Morgan

2013-03-07 10:59
HAHAH tack Brazen :D Kul att du märkte av att jag skämdes när jag skrev det :D
ahh verkar bra än så länge! Extremt lättläst också så kanon före läggdags när man är lite trött. Gillar att man får lite extra detaljer med som inte kom med i serién :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-07 16:39
Hehe, var inte så svårt ;) Ja men eller hur! Det är så gött att bara, ja, läsa lite. Så går det så himla snabbt! Fick lov att köpa en ny bok varje dag :p. Avskydde serien, redan efter första avsnittet, bara för att allt var så fel :p
- Dexter Morgan

2013-03-18 01:00
Dark Alliance av Gary Webb. Grymt schysst grävande journalistik om hur Contra-grupperna i centralamerika pumpade in massa Kokain i USA på 80-talet och CIA hade fingrar med i spelet.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2013-04-12 07:15
Gymnasielärare Pedersens redogörelse för den stora politiska väckelsen som har hemsökt vårt land av Dag Solstad.

Som den titeln avslöjar är det Maos lilla röda, eller över huvud taget Kina, som är måttstock och föredöme för det lilla kommunistiska parti som magister Pedersen kommer att ägna ett decennium av sitt liv åt. Kina är utopin. I Kina har folket tagit makten.
Rappare

2013-04-15 15:35
Brazen skrev:
scrotum skrev:

Så dålig är den ju inte! Det är ju ganska rolig ^_^
Det är självklart upp till var och en att avgöra om den är bra eller inte, vilket jag tydligen inte tyckte efter att jag slutfört den. För mig var det som att få njutbar läsning avbruten av hafsigt ihopskrivet zombieskräp iaf. Blev alltid lika besviken när det vankades zombies, borde med andra ord lagt ifrån mig boken, men that's not me.

För övrigt läser jag, förutom kurslitteratur, Liftarens guide till galaxen-serien just nu. Är inne på tredje boken, måste säga att jag tycker den är rätt klipsk på rätt många ställen.

2013-07-23 08:27
Sword of Truth: Naked Empire av Terry Goodkind. Alltså. Jag vet inte riktigt längre. Om han kanske slutade glorifiera kapitalism till 140%, hade det varit lite mer värt. Och allt kärlekstrams. Urk. Dessutom: What's up med alla löjligt långa utfyllnader. Nej, snart är böckerna slut, bara tre kvar nu, tror jag. Frågan är: vad ska man läsa sen?

Någon som har läst Wheel of Time. Dom ska ju vara bra. Är dom det? haha
- Dexter Morgan

2013-08-04 22:10
Scar Tissue. En självbiografi av sångaren i Red hot Chili Peppers, Anthony Kiedis. Shit alltså, den mannen har varit med om mer när han var 13 än jag någonsin kommer vara.
Rappare

2013-08-06 17:45
Stalins kossor av Sofi Oksanen
DJ

2013-08-08 21:40

2013-08-26 11:10
The Celestine Prophecy - James Redfield

- that shit cray
Rock the spot like I'm half leopard...

2013-09-02 22:32
Searching for Zion - Emily Raboteau

A decade in the making, Emily Raboteau’s Searching for Zion takes readers around the world on an unexpected adventure of faith. Both one woman’s quest for a place to call “home” and an investigation into a people’s search for the Promised Land, this landmark work of creative nonfiction is a trenchant inquiry into contemporary and historical ethnic displacement.

http://www.groveatlantic.com/?title=Searching+for+Zion

Purple Hibiscus - Chimamanda Ngozi Adichie

Purple Hibiscus is set in postcolonial Nigeria, a country beset by political instability and economic difficulties. The central character is Kambili Achike, fifteen for much of the period covered by the book, a member of a wealthy family dominated by her devoutly Catholic father, Eugene. Eugene is both a religious zealot and a violent figure in the Achike household, subjecting his wife Beatrice, Kambili herself, and her brother Jaja to beatings and psychological cruelty. The story is told through Kambili’s eyes and is essentially about the disintegration of her family unit and her struggle to grow to maturity.

Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie

As teenagers in a Lagos secondary school, Ifemelu and Obinze fall in love. Their Nigeria is under military dictatorship, and people are leaving the country if they can. Ifemelu—beautiful, self-assured—departs for America to study. She suffers defeats and triumphs, finds and loses relationships and friendships, all the while feeling the weight of something she never thought of back home: race. Obinze—the quiet, thoughtful son of a professor—had hoped to join her, but post-9/11 America will not let him in, and he plunges into a dangerous, undocumented life in London.

Tre av några stycken som jag just läst och kan rekomendera dessa starkt.

2013-10-22 16:04
Läser om (inte om som i om en person utan som i repetition) Thérèse Raquin då jag precis fick reda på att det gjorts en filmatisering av min favoritbok.
Existence is resistance.

2013-11-05 11:16
The Celestine Prophecy - James Redfield

Finns ju en hel bokeserie av dessa böcker,väldigt bra tycker jag!

Wheel of time serien är riktigt fet,märks direkt var Night Angel har fått sin inspiriation från. Den rekomenderas också starkt,läser faktist om Crown of swords just nu.

Dessa läser jag också just nu Things fall aparty by Chinua Achebe.
Choke by Chuck Palanhiuk.
Lost in Shangri-La by Mitchell Zuckoff.
Skivsamlare

2013-11-05 12:53
Förnedrade och förödmjukade av Fjodor Dostojevskij
The Gunslinger av Stephen King
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"

2013-11-05 15:09
Är på tredje boken av Wheel of Time nu, The Dragon Reborn. Jag gillar't! Märks också vart Terry Goodkind har fått inspiration från. Skönt med en bokserie som är rätt lång också. Mycket att lyssna på/läsa!
- Dexter Morgan

2013-11-12 23:43
I Claudius av Robert Graves.

Robert Graves är en fantastisk författare, och historien om den halte, stammande Claudius (Kejsar Nero) som klarade sig undan Caligulas och Tiberius galna regeringar just pga. sina "fel" är superawesome!
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Skivsamlare

2013-11-13 07:32
Läser nu The Hobbit, en aning efter alla andra. :-D
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"