I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

el choco! svensken som satt fängslad i bolivien,

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-07-07 06:35

el choco! svensken som satt fängslad i bolivien,

hitta ingen tråd om detta å det var ju lite skumt,
den handlar iaf om en svensk lirare som sätter sig i skulder och "tvingas" smuggla kokain från bolivien men det går inte som det ska, verklighetsbaserad bör väl poängteras åxå,
läste just färdigt denna bok! =)
sjukt bra var den på alla möjliga plan, om den inte uppmärksammats så bör ni chekka denna! =)
Länk till http://www.bokus.com/b/9789151848235.html

((MAAD))
Manager

2008-07-07 10:53
El Choco är klart läsvärd men "sjukt bra" är ett lite överdrivet betyg. Det är en bra story och ett intressant ämne plus att man lär sig en hel del om Bolivia och kopplingen till kola.

Jag tycker dock att språket har sina brister och en del saker känns som efterkonstruktioner.
Redline!

2008-07-07 19:46
det som är det grymma ju, hur han blandar in politik i hans berättelse =)
enligt mig sjukt bra,
skrivet på ett sådant sätt att man fastnar verkligen i boken, kunde verkligen inte sluta läsa den när jag hade börjat. fast smaken är väl som baken, men den får då en fyra av mig utan problem! =)
((MAAD))

2008-07-08 10:58
davve_d
Har du läst Gellert Tamas's Lasermannen?
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-07-08 14:56
Känns lite jobbigt att få historien berättad i tredje hand men jävligt läsvärd. Gillar delen med pundarn som står upp mot sex pers som ska döda honom.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-07-09 03:41
mördaren, nee jag har ju inte det ;S hört mkt bra saker om den däremot, jämnställer du den med el choco?

riktigt galen den där pundaren måste vara, slåss mot sex pers i 1,5h, tror det var lite att hans barn var i bakgrunden varför han inte kunde ge upp.
((MAAD))
Manager

2008-07-09 10:37
Sen får man ta i beräkningen att det är Jonas (visst hette han så) egna skildring av fighten och att 1.5 h garanterat är en grov överdrift. Det kanske kändes som det för en åskådare men tiden är nog subjektiv när man sitter på kåken, har fått sin klocka stulen och är uppslukad av en galen fight.
Redline!

2008-07-09 14:18
davve_d
den spelar i en helt annan liga :), den är mycket bättre och mer ingående. visst dom behandlar inte riktigt samma tema, men gellert tamas är väldigt ingående och behandlar mycket bakgrundshistoria och politik också.
jag tror du skulle gilla lasermannen väldigt mycket.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-07-11 02:27
bolivien??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-11 06:20
har man sett carandiru (brasiliansk film) så känns inte boken
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-12 01:57
Som någon skrev, läsvärd och intressant om man är intresserad av hela coca-grejen i sydamerika. Är själv helt såld på allt som har med detta att göra, ser jag namnet Pablo Escobar någonstans så tankar jag ner det.

Dock är det nog mycket "jag är egentligen en snäll kille"-bok, tror inte att han var trevlig som han framställer sig själv att vara.

2008-07-20 22:04
haha min pappa satt i det där fängelset, men bara i typ 2 veckor...
men boken är jättebra, känner igen mycket från den eftersom jag själv bott i bolivia, tex korruptionen.
mycket bra!

2008-07-30 11:50
Läste precis ut den och tyckte inte alls om den. Går väl bra till ströläsning om man åker tåg eller nåt. Tyckte att språket var dåligt och själva historien var sådär, bara massa upprepningar av samma saker om och om igen tycker jag.

Läs Lasermannen istället som någon sa.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-08-05 12:14
Själv har man ju varit inne i San Pedro och sett hur det verkligen är... ;)
Har dock inte läst boken, ville bara skryta. om ni är i La Paz och har 200 pix i fickan så är det inga problem att komma in. Folket jag var där med hade läst boken och tyckte att det var jäkligt spännande att få träffa personer som nämns i boken och folk som känner folk som känner folk osv..
There's three things that keep me from being a Nazi/
I'm black, a fag, and my dad's Liberace!

2008-08-06 19:42
Tyckte den var värdelös. Blir lätt så när tex. kärlek förklaras som "ett pirr i magen". Man får ju inte alls komma in under skinnet på Jonas (hette han så?) utan det är bara dom yttre förutsättningarna som tas upp hela tiden (borde fokuserats mer på hans inre kamp).

Förutom att den är dåligt skriven fick jag ingen vidare sympati för huvudpersonen då han verkade ganska dum och enfaldig. Det bästa med boken var alla skumma profiler i fängelset och att man fick lära sig lite om ladd =)

2008-08-07 08:00
Måste hålla med kritikerna, stannade flera gånger upp och bara 'vad fan är det här för formulering?'. Kändes som han försökte skriva coolare n han förmådde, men att det bara blev knackigt istället.

Upprepningarna var också en grej som jag störde mig på. Ok att han försökte sätta in historien i en kontext men vem fan hade inte gjort det?

Nä, jag lyssnade på radiodokumentären 'Svensken i Bolivia' om samma snubbe, mkt bättre än boken.
Why the fuck can't emcees emcee no more?

2008-08-11 23:47
tyckte den va grym.. verklighets baserade berättelser e skiten
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2008-08-21 02:04
Jag tyckte om den boken. Språket i sådana böcker behöver inte vara "litterärt", det skulle snarare göra berättelsen larvig. Det är bättre om det är sakligt. Hur som helst är det en smått otrolig historia.

2008-08-29 02:19
Tycker det är helt ok bok hittils, har läst ca 200 sidor nu.

Tackar högaktningsfullt till yrkesmördaren o co som tipsade om boken om Lasermannen, det blir nog nästa bok, gillar den här typen av böcker som inte är fiktion rakt igenom och som man kan lära sig något på.

Kan även tips om "Svensk Maffia" för folk som inte läst den, visst, lite glorifierande ibland och gillar man maffiafilmer och allt därtill kan det vara intressant och givande läsning. Sträckläste den på 2 dagar och det var den boken som fick mit att fortsätta köpa och läsa böcker, var inte min grej förut.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com