Era favorit böcker blir film?
Jag är på jakt efter böcker som blivit filmer, skriv ifall att boken var bättre än filmen, vrf osv. tex, Sagan om ringen som jag personligen tyckte blev bättre som film då dom skippade alla sånger i filmen som gjorde att man inte tog boken på allvar. Sedan The Bourne Identity tyckte jag blev mycket bättre som film eftersom författaren Robert Ludlums skrivstil var lite amatör-aktig, men det är bara jag! Så tipsa på :) pppppeys
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Toastare
2008-07-05 17:15
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindkvist. Vampyrroman som utspelar sig i vardagliga Sverige. Gillar egentligen inte sånna här böcker men John Ajvide Lindqvist skriver riktigt bra. Filmen har jävligt sjukt foto, men jag tycker aldrig en film kan slå boken. Min värld som jag bygger upp i huvudet är alltid bäst. Och filmer är alltid kortare än böckerna.
Jag skyller allt på Emma!
Sweet, den måste jag läsa. Kollade upp det och filmen har premiär den 24 oktober. Så ska läsa den innan dess Mja, jag tycker att böckerna ofta är mycket bättre men inte alltid, ibland är filmerna så bra att man måste erkänna boken besegrad
Toastare
2008-07-05 17:29
sjukt foto=snyggt foto och ja, jag har alltså inte sett den utan bara klipp från den!
Jag skyller allt på Emma!
Jag får alltid en obehaglig känsla i maggropen när bra literatur ska bli film. Det är så mycket som kan gå åt helvete och man blir rädd att en halvdan film ska förstöra folks chanser att njuta av en underbar bok. Även om jag också har haft jävligt svårt med sångerna i LOTR-böckerna så anser jag dem fortfarande vara på en helt annan nivå en Peter Jacksons dravvel. Epik i all ära men i längden blir det jävligt enformigt, och hoberna-i-mordor-delen är trist i böckerna men snarast motbjudande i filmerna. Det värsta är dock när tecknade serier ska bli film. Då vet man att allt går åt helvete åtminstonde så länge det gäller serier som inte kommer från Marvel. Två skräckexempel är Hellraiser där man av någon jävla anledning lät Keanu Reeves spela en Constantine som inte ens är britt och League of Extraordinary Gentleman vilket var ett reélt mord på Allen Moore's genialitet. Ett bra exempel är dock Daniel Odier's "Diva". En strålande bok blir en strålande film som ändå skiljer sig ut tillräckligt för att kunna kännas som ett helt separat verk. bra skit!
mera msz!
American Psycho, på engelska, är min absoluta favorit med sitt fullständigt sjuka innehåll. Hade otroliga förväntninga rpå filmen, samtidigt som jag i stort sätt redan förstod att den skulle floppa totalt i och med att man bara inte kan porträttera en sådanhär sinnesförvirring och det här otroliga våldet och psykologiska spelet. Och så rätt jag hade. Jag orkade titta igenom filmen, men den är inte någonstans i närheten av de känslor som boken speglar. Synd...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag såg Coppolas tolkning av Bram Stokers Dracula, och kände mig en smula våldtagen och skändad. Vad hade han gjort med min favoritbok och hur kunde träbocken Keanu Reeves få spela Johnathan Harker? Jag klarade inte av att se hela.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Haha! Coppolas Dracula är ju en rätt trevlig rulle. Det är fint med Tom Waits som den inspärrade galningen. Men du har rätt, om man förväntar sig boken så blir man rejält besviken. Och Keanu kan föstöra vad som helst.
mera msz!
Snabba Cash av Jens Lapidus. Den ska ju bli film, vilket jag hoppas iallafall. Stod i någon tidning. Jag tycker att båda böckerna (Snabba Cash, Aldrig Fucka Upp) är riktigt bra!
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.
Stardust av Neil Gaiman. Riktig super mysfantasy med häxor som förvandlar gossar till getter, flygande skepp och annat smått och gott. Filmen blev bättre än förväntat trots att jag har svårt för när dom klipper bort saker från böckerna (vilket självklart måste göras). Jäkligt mysig film och att se Robert De Niro som fjolla ger extra + i kanten.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Jag läste Parfymen av Patrick Süskind när jag var lite yngre och tyckte verkligen att den boken var hur bra som helst och jävligt fängslande. Filmen däremot var helt värdelös och lever på intet sätt upp till min upplevelse av boken.
Gerdaman
Letar du bara direkta översättningar från bokens värld? Apocalypse Now av Coppola är en riktigt bra tolkning av Joseph Conrads Mörkrets hjärta, där han flyttat händelsen från Kongo till Vietnamkriget. Jag tycker jag gav boken en ärlig chans men hade lite svårt för den. Guillos Ondskan var dock fruktansvärd i filmversion. Jag har aldrig varit något av hans större fans men boken var helt okej. När väl filmen kom kändes det som att skådespeleriet var hämtat från valfri gymnasieskola och filmen tvärdog. Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri var underhållande att läsa men mest seg att titta på. Flyga drake har jag inte hunnit se än men boken är riktigt bra. Om man ska lita på recensenter och andras omdömen så verkar den helt klart intressant. Ska se den så fort jag får möjlighet.
Nu var jag lite snabb och missade rubriken en smula.. Jag kan inte påstå att majoriteten av böckerna jag nämnet tillhör favoriterna :)
måste hålla med Enola om Dracula . filmen har dock snygga detaljer, men den fångar inte ett smack av känslan ur boken. gary oldman var däremot strålande, men det är han alltid tycker jag. jag vill räkna in Æon Flux här faktiskt. det var en serie jag älskat sen jag var liten och den gick i Liquid Television. jag förväntade mig att filmen skulle vara skräp, men den är riktigt bra. iofs bara om jag bortser från att den är baserad på en av mina favoritserier, men ändå... jag hoppas otroligt mycket på att Låt den rätte komma in inte blir skräp. den boken är helt utan jämförelse i vårt lands litteratur; jag kunde inte läsa böcker på svenska långt efter att jag läst den. jag tänker inte förutsätta att filmen blir skräp, då blir den ju det i mina ögon oavsett hur bra den än är. det fina med LOTR -filmerna tycker jag var att vi som inte orkar traggla oss igenom hela gå-äta-gå-äta-gå-äta-sova-gå-träffa sjungande alver-äta-gå-äta-äta-sova-äta-gå-skiten ändå får en chans att njuta av det bra i böckerna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2008-07-21 13:46
Fight Club är riktigt bra, både som bok och som film. För övrigt: Chuck Pahlaniuks (författare av bl.a Fight club) bok Survivor var på väg att bli film men hela projektet blev stoppat då moralpaniks-usa inte ville tillåta en film där huvudkaraktären kapar ett flygplan. Det är iaf vad jag erfart efter lite hörsägen.
Skivsamlare
2008-07-21 13:49
Fear and Loathing in Las Vegas följer ofta boken riktigt bra, i synnerhet i början. Svårt att avgöra vilken som är bäst, de är bra på olika sätt. Men jag säger nog ändå boken, den fångar Hunter S Thompsons humor på ett sätt som filmen inte kan, hur bra Johnny Depp än är. Hoppas Rum Diary blir lika bra, när den nu behagar komma. Gillar boken starkt. Sen kan jag hålla med om att Ondskan är helt värdelös på film. Det är sanslöst vad dålig han lyckades göra en annars ganska bra bok. Känslan från boken finns ingenstans. Han lyckas till och med sumpa slutet till nåt jävla larvigt smil. Och den här filmen var aktuell för en Oscar, eller? Får man nämna serier så tycker jag Sin City borde nämnas. Gillar man filmen gillar man serierna och vice versa.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Cormac Mccarthys No Country for Old Men och den kommande The Road . Båda böckerna är mycket bra, lågmälda och tragiska. Ser fram emot den senare i filmversion. No Country... är ju som alla vet en skitbra film också. J.G Ballards bok Crash blev ju sedermera en bra film, och Spielberg har gjort film av författarens Empire of the Sun . Även Ballards The Atrocity Exibition har filmatiserats. Den har jag dock inte sett. Fattar fan inte hur man kan filmatisera den, men filmen är enligt författaren ett mästerverk och innehåller ett kommentatorspår av Ballard själv, något som mig veterligen inte förekommer i t.ex. Crash och Empire of the Sun
realidad P23 Vad som helst egentligen, inte bara från bok till film. Jag kunde inte ens läsa ett öga rött eftersom att språket var så jobbigt, men vissa delar var roliga. Kollade inte ens på filmen i det fallet. Den suger nog rätt hårt. Om man nämner serier så blev jag sjukt besviken när x-men blev till film. Jag ville casta om i stort sätt alla. Filmerna är väl bra, men känns inte som om dom lyckades fånga xmen känslan riktigt junkgirl, om du tyckte om aeon flux så rekomenderar jag Equilibrium, har en liknande känsla, påminner om aeon flux ibland. Lite irriterande faktiskt, men en riktigt bra film!
jag är en apa jo, Equilibrium är en favoritfilm. på vilket sätt irriterande?
junkgirl Nja, tyckte att det var lite irriterande att de var så lika på sättet. Jag ska inte spoila, men städerna var liknande i båda, båda hade ett problem med staten och en rebell.
Fight Club gillar jag både som bok och film, en av få filmer där jag känner att filmen nästan är bättre än boken.High Fidelity är inte alls lika bra som boken, men är ändå rätt bra som film.A Clockwork Orange är helt jävla omöjlig som bok, men riktigt bra som film. Boken slår högre när man väl lyckas ta sig igenom den, utan tvekan.Fear and Loathing in Las Vegas är smått fantastisk läsning men känns som tre veckor lång när jag ser filmen, vet inte varför jag känner så men det är inte kul iaf. Dålig är den inte men inte särskilt underhållande heller tycker jag. Harry Potter-serien blir bättre men är fortfarande otroligt dåliga i jämförelse med böckerna, Radiohead-medverkan or not...
•pave paradise•
ah, Fear and Loathing in Las Vegas är fantastisk både som bok och som film. det bästa med filmen är nog att de lyckats följa boken så bra. och jag hörde Johnny Depps röst läsa i huvudet när jag läste om boken nu för ett par månader sen. de är lika bra tycker jag.Battle Royale är en FANTASTISK bok och en jävligt bra film (och manga). det är också ett sånt fall där det är svårt att jämföra för att båda är så snuskigt bra. måste man dock så tycker jag att boken är bäst. ^^ (ska nog läsa om den igen nu bara för att jag kom att tänka på den)
Hangaround
2008-08-14 02:47
Liftarens Guide till galaxen Här behöver jag inte säga något om hur vida boken var bättre än filmen och vise versa. American Psycho Läser man boken först och sedan ser filmen är filmen en rätt beige historia, både bildligt och synonymt talat. Jag kan dock förstå om de som inte läst boken men sett filmen diggar filmen. Det hade nog jag också gjort. Men som anniemal säger: boken går inte att översätta som ett 1.5 timmars bildspel med ljud på. Fast Bale är fortfarande en hjälte i mina ögon=)Låt den rätte komma in De flesta ovan mig som skrivit om boken får tala för mig. Jag ser dock fram emot filmen, jag är övertygad om att den är riktigt bra. Då det redan har yttrats internationella kommentar som "Äntligen har Svensk film vågat släppa Bergman. Detta är ett mästerverk " (obs: inte exakt citat och orkar inte leta upp källkritik). Sedan ur min konstnärliga syn sett verkar fotot vara enormt, ja, sjukt som Bounty så bra sa det. Som sagt, ser fram emot filmen.jPOD Tycker boken var rolig, dock inte Couplands vassaste kniv i lådan. Såg sedan serien, och ja... Se den inte. Man blir spyfärdig. Blablabla, orkar inte mer. Nu återstår det att se om Snabba Cash blir film. En halvdan bok i mina ögon, men läsvärd. En bladvändare på tåget. Men om jag skall vara ärlig så lär filmen, om den blir av, bli ännu en i serien av misslyckade "maffia"-tolkningar. Jag referera till exempel 9 mm och så vidare haha.
Kom att tänka på The Beach Filmen är ju inget man lägger på minnet mer än att det var leonardo dicaprios stora film efter titanic (oh jee hehe). Funkar väl att titta på, men boken däremot är jäkligt bra! Bra skriven, medryckande och spännande. läsläsläs Låt den rätte komma in verkar va shysst, ska läsa den snarast. Tack för tipset ni som nämnt den.
Take a Chill-Pill <br>
En gammal favorit som blir till långfilm snart.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
lhabia, jag köpte A Clockwork Orange men efter att jaglästtyp 50 sidororkadejag inte bläddra till ordboken i slutet mer. Omöjligt!
Gudfadern . Boken innehåller, som vanligt, lite mer än filmerna (1 & 2), men både boken och filmen ligger högt på min egen topplista.
...but for some animals, it's confusion that makes sense.
aniii: Precis vad jag menar, sinnessjukt jobbig bok att ta sig igenom men jag antar att det är värt det när man är klar, på ett sätt eller annat...
•pave paradise•