I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Böcker man bara måste läsa? Droppa era favoriter här.

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-06-23 19:23

Böcker man bara måste läsa? Droppa era favoriter här.

Jaaa, det finns säkert 147 likadana trådar men jag är en lat jävel.. Här kan ni droppa allt ifrån Fjodor Dostojevskij till Sun Tzu, så länge det är riktiga klassiker och även en motivering kunde vara roligt att läsa.

Må upplysningen börja.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-04 13:47
Dostojevskij - idioten och bröderna karamazov. Just beautiful.
yoo
Användaren är inte inloggad
Skivsamlare

2009-10-04 20:13
Douglas Copeland - Girlfriend in a coma

Svårt att ge någon kort beskrivning av boken som gör den rättvisa. Den kan verka lite seg i början (de första 100 sidorna ungefär) men sen är det så sjukt värt det. Riktigt rolig, intressant och framför allt välskriven bok. En av mina absoluta favoriter.

2009-10-11 16:24
Diamantsvärdet och Träsvärdet - Nick Perumov

2010-06-27 14:52
Dan Brown's - I cirkels mitt

Är helt underbar, gillar man "amerikanska konspirations teorier" så är denna sjukt bra.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Skivsamlare

2010-08-10 20:35
Ingen kan dö utan att ha löst Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
Livet är liksom inte fullständigt förrän det är gjort.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2010-08-10 20:39
Shantaram

2010-08-30 19:29
Vet inte om den redan är nämnd, men
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

Läs.

2010-09-18 11:58
Gogol verkar inte ha nämnts och inga större Kafka-hyllningar heller. När jag läser endera av dessa båda herrar slits jag mellan förundran och gapskratt. I synnerhet Gogols näsan är helt fantastisk.

Vill dessutom lyfta fram P.G. Wodehouse och hela hans katalog.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2010-09-26 02:44
SpT: Aahh, kände samma när jag läste bakom stängda dörrar. Hemsk berättelse som fan. Dock läsvärd bok.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-26 02:58
Har läst en del "självhjälps böcker" på sistonne som hamnat bland favoriterna..

Bland dem kan jag rekommendera:

"Att välja glädje" - Kay Pollak
"Att växa genom möten" - Kay Pollak
"Fri från oro, ångest och fobier" - Maria Farm Larsson & Håkan Wisung
"Konsten att vara snäll" - Stefan Einhorn
"Vägar till visdom" - Stefan Einhorn

2010-10-02 15:26
Processen är det väl ingen som har nämnt (förutom att någon nämnde avsaknaden av kafkahyllningar)? Lustigt nog har jag faktiskt inte läst den, men har läst så mycket om den att det nästan känns som att jag har läst den. Otroligt viktig bok hursomhelst!
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2010-10-03 23:28
Har inte kollat tråden, men snabba cash måste man ju läsa och absolut INTE se över huvudtaget
Producent

2010-10-05 00:47
The Celestine Prophecy (Den nionde insikten) av James Redfield

en riktig höjdarbok med insikter som kan vara väldigt användbara här i livet för mer eller mindre samtliga människor!!

:)

Finns även 10:e, 11:e ev. 12
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2010-10-09 02:52
En sorts kärlek av Ray Kluun.
Otroligt utelämnande bok om en man vars fru drabbats av bröstcancer och långsamt tynar bort. Han utelämnar inte några pinsamma moment utan skriver exakt hur han känner och hur han tänker, hur synd han tycker om sig själv och hur mycket han hatar sin fru ibland osv. Han är otrogen mot henne hela tiden men har lovat att stanna med henne till slutet.
Det låter som en väldigt kall man, och det vet jag inte om han kanske är, men det är den absolut finaste kärlekshistorian jag läst, och jag är inte ens en sucker för romantik. Varenda sida dryper av desperat och innerlig kärlek och därmed även ångest. Ååh jag måste nästan läsa om den själv nu. :p

2010-10-10 16:29
"Mörkrets hjärta" av Joseph Conrad, extra bra om man älskar filmen Apocalypse Now som är starkt influerad av nämnda roman.

2010-10-11 14:19
El Choco - sann berättelse om en svensk som åker till bolivia för att smuggla knark ut ur landet för sina skulder hemma i sverige, men som åker fast och blir tvungen att sitta inlåst i ett bolvianskt fängelse.

Trippel X ~ X - X-ett - Xpekt

2010-10-11 23:05
Fråga inte ditt land, av Eldridge Cleaver. Vet inte om följande tagits upp, men jag anser att alla som bor eller har bott i Stockholm (främst på Söder) bör läsa Delfin-serien av Per Anders Fogelström.
Hej

2010-10-12 00:19
En annan läsvärd bok av George Orwell är Animal Farm.
Hej

2010-11-07 19:30
Gillar själva tanken med Animal Farm, men nja...

2011-02-21 21:14
Cycklisten av Tim Kabbé

mycket bra bok om cyckling, är bättre än det låter.